تجمع در مقابل شورای شهر

نویسنده

» اعتراض کسبه تهران به یک طرفه شدن ولی عصر

در حالی که صبح دیروز کسبه خیابان ولی عصر برای اعتراض نسبت به طرح اخیر شهرداری تهران روبروی ساختمان شورای شهر تجمع کرده بود، یک عضو این شورا با بی اهمیت تلقی کردن اعتراضات تاکید کرد که این طرح متوقف نخواهد شد. این در حالی است که این طرح در میان اعضای شورای شهر منتقدینی دارد و برخی از دلایل امنیتی برای یک طرفه شدن خیابان تاریخی ولی عصر سخن می گویند.

برخی از کسبه خیابان ولی عصر تهران پس از تصمیم شهرداری و شورای شهر تهران برای یک طرفه کردن آن خیابان دیروز در مقابل ساختمان شورای شهر تجمعی اعتراض آمیز را برگزار کردند. این کسبه با اعلام اینکه از زمان یک طرفه شدن خیابان ولی عصر در هفته اخیر، درآمد آنان به میزان هفتصد درصد کاهش یافته است آن را یک “فاجعه اقتصادی و اجتماعی” دانستند . به گزارش خبرگزاری کار، ایلنا، کسبه خیابان ولی عصر در نامه خود از شورای شهر تهران  خواسته اند تا عملیات اجرای خط چهار بی‌آرتی را متوقف و جهت حرکت خودروهای عبوری را تغییر دهد.

تصمیم برای یک طرفه شدن خیابان ولی عصر توسط شهرداری تهران گرفته شده است و شورای شهر که ناظر بر اعمال شهرداری است نیز از آن حمایت کرده است.

 

متضرر شدن طبیعی است

اما همزمان با اعتراضات کسبه نسبت به تصمیم اخیر شورای شهر تهران، سخنگوی این شورا “اعتراضات مردمی” را بی اهمیت عنوان کرد. محمد هادی ایازی که در حاشیه جلسه روز سه شنبه شورای شهر با خبرنگاران گفتگو می کرد درباره جمع شدن کسبه در برابر ساختمان این شورا گفت که این نارضایتی عده ای که از اقدام شهرداری ناراضی هستند باعث توقف کار نخواهد شد. ایازی در اظهارات خود متضرر شدن مغازه داران خیابان ولی عصر را پس از یک طرفه شدن آن “طبیعی” توصیف کرد و بی آنکه توضیح دهد آیا شهرداری برای جبران خسارت و ضرر این شهروندان چاره ای اندیشیده است یا نه ادامه داد:  ”نباید اصل کار باتوجه به چنین اعتراضاتی متوقف شود و اصل پروژه آنچنان اهمیت دارد که جابه جایی دو جایگاه سوخت واعتراضات مردمی اهمیت نداشته باشد”.

 

یک طرفه کردن مسکن مقطعی است

اما در حالی که شهرداری تهران علت اصلی طرح یک طرفه کردن خیابان طویل ولی عصر را کاهش ترافیک عنوان کرده است، افرادی در شورای شهر نظر مشابهی ندارند. یکی از این افراد خسرو دانشجو است که اعتقاد دارد مشکل ترافیکی شهر تهران با یکطرفه کردن خیابان ها قابل حل نیست و چنین طرح هایی را به “مسکن مقطعی” معرفی می کند. دانشجو از شهرداری می خواهد به جای چنین طرح هایی طرح های زیربنایی مانند گسترش مترو را در دستور کار قرار دهد. او با اشاره به عدم اطلاع رسانی درست درباره این طرح شهری، با انتقاد از شهرداری به دلیل “اطلاع رسانی ناقص” خاطرنشان کرد که شهرداری مردم را دچار سردرگمی کرده است.

 

کاهش ترافیک یا دلایل امنیتی

اما فارغ از اعتراضاتی که نسبت به مشخصه های شهری و ترافیکی چنین طرحی می شود همچنین گمانه زنی هایی درباره “امنیتی” بودن این طرح شنیده می شود. برخی اعتقاد دارند با توجه به آنکه خیابان ولی عصر از اصلی ترین شریان های ناارامی های خیابانی و اعتراضات نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در دو ماه گذشته بوده است، پلیس تهران قصد دارد تا با یک طرفه کردن آن از تردد شهروندان در طولانی ترین خیابان تهران و خاورمیانه بکاهد. فرمانده کل نیروی انتظامی در همین رابطه روز گذشته به خیرگزاری ایسنا گفته بود که در خیابان ولی عصر بیشتر افرادی تردد دارند که اقدام به “پرسه‌زنی” می‌کنند و پلیس باید این موضوع را کنترل کند .

تجمعات اعتراض آمیز بعد از انتخابات در مقابل جام جم،  به این شایعه دامن زده که هدف طرح اخیر، برقراری امنیت ساختمان” صدا و سیما” است. امری که اسماعیل احمدی مقدم آن را رد و تاکید می کند:” یک طرفه شدن این خیابان مربوط به موضوع اتوبوس‌های تندرو است که اگر بخواهیم این اتوبوس‌ها در این مسیر راه‌اندازی شود، باید هزینه‌هائی را هم بپردازیم.”

 

خیابان ولی عصر، با طولی نزدیک به بیست و پنج کیلومتر از قدیمی ترین خیابان های تهران است که از میدان راه آهن تا میدان تجریش ادامه دارد و بلندترین خیابان در خاورمیانه محسوب می شود.

چهار روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری، هواداران میرحسین موسوی زنجیره ای انسانی به درازای تمام طول خیابان ولی عصر تشکیل دادند و با توجه به رنگ سبز هواداران آن نامزد، نام “زنجیرسبز” بر آن گذاشته شد.