فصل مروارید در پاییز واژه

نویسنده

» تازه‌های کتاب‌های الکترونیک

ای‌بوک/ آثار الکترونیک - بهاره خسروی: انتشارات الکترونیک، دیگر بخشی از فرهنگ ایران شده است. دو انتشارات بزرگ در پاریس و لندن و چند انتشارات کوچکتر در نقاط مختلف دنیا، کتابهای فارسی را به شیوه نوین منتشر می کنند.

صفحه ای بوک هنر روز، به معرفی هفتگی این کتاب‌ها اختصاص دارد. ناشران و پدید آورندگانی که قصد معرفی کتاب خود را در این صفحه دارند، می توانند با این نشانی تماس بگیرند:

honarrooz(at)gmail.com

 

فصل مروارید و سه دفتر عاشقانه دیگر

نویسنده: هوشنگ اسدی

ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: ۲۰۱۴

۱۳۰ صفحه

قیمت: 5,99€

هوشنگ اسدی: “با شعر شروع شد و زندگی شعر را پشت گردنه‌ها جا گذاشت. روح شعر، شاید از خراسان وزیده بود و از نفس مادرم می‌آمد که با همه بی‌سوادی، چند دیوان شعر در سینه داشت و مدام می‌خواند. نخست، بر دفاتر چهل برگ قدیمی می‌نوشتم و یادم هست رباعی بود. بعد، به شعر نو مبدل شد و بر کاغذ پاره‌ها و یا حواشی روزنامه‌ها جا گرفت. هرگز، به اندیشه انتشارشان نیفتادم. چرا؟ روی هم انبار شدند و وقتی در سال ۱۳۸۰ از خانه‌ام به غارت امنیتی رفتند، یک گونی بودند و در سیاهه اسناد جاسوسی من ثبت شدند. در غربت، دیگر عصر کامپیوتر بود و تقریبا هر چه می‌نوشتم از شعر و غیره، تایپ می‌کردم. چند تائی را هم منتشر کردم. مثلا همین دو شعر نخست. اولی تحت تاثیر عکسی از وقایع روز مصر، بر کاغذ جاری شد و نام شعر آبی گرفت. دومی، را روی زمین نشستم و نوشتم، به هنگام که پرچم ملل بر آسمان آبی تاب می‌خورد.

این روزهای تابستانی که در آرشیو کامپیوتری در پی چیزی می‌گشتم، از سر اتفاق شعرها را یافتم. چرا منتشرشان نکنم؟ این چرا هم مانند آن یکی بی‌جواب بود، اما جمع و جور کردن دفاتری را سبب شد.

عاشقانه‌ها در این دفتر می‌آید. همین.”

لینک خرید

 

امیربانو و دو دفتر دیگر

شاعر: هوشنگ اسدی

ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: ۲۰۱۴

۱۲۴ صفحه

قیمت: 5,99€

هوشنگ اسدی: “با شعر شروع شد و زندگی شعر را پشت گردنه‌ها جا گذاشت. روح شعر، شاید از خراسان وزیده بود و از نفس مادرم می‌آمد که با همه بی‌سوادی، چند دیوان شعر در سینه داشت و مدام می‌خواند. نخست، بر دفاتر چهل برگ قدیمی می‌نوشتم و یادم هست رباعی بود. بعد، به شعر نو مبدل شد و برکاغذ پاره‌ها و یاحواشی روزنامه‌ها جا گرفت. هرگز، به اندیشه انتشارشان نیفتادم. چرا؟ روی هم انبار شدند و وقتی در سال 1380 از خانه‌ام به غارت امنیتی رفتند، یک گونی بودند و در سیاهه اسناد جاسوسی من ثبت شدند. در غربت، دیگر عصر کامپیوتر بود و تقریبا هر چه می‌نوشتم از شعر و غیره، تایپ می‌کردم. چند تائی را هم منتشر کردم. مثلا همین دو شعر نخست. اولی تحت تاثیر عکسی از وقایع روز مصر، بر کاغذ جاری شد و نام شعر آبی گرفت. دومی را روی زمین نشستم و نوشتم، به هنگام که پرچم ملل بر آسمان آبی تاب می‌خورد. این روزهای تابستانی که در آرشیو کامپیوتری در پی چیزی می‌گشتم، از سر اتفاق شعرها را یافتم. چرا منتشرشان نکنم؟ این چرا هم مانند آن یکی بی‌جواب بود، اما جمع و جور کردن دفاتری را سبب شد. بخش نخست عاشقانه‌ها در کتاب فصل مروارید آمده است. بخش دیگر، همراه با سرودهای دلتنگی مرد گمشده در این کتاب.”

لینک خرید

 

پائیز واژه در بهار

نویسنده: عباس شکری

ناشر: H&S Media

تاریخ انتشار: ۲۰۱۴

۱۴۶ صفحه

قیمت: $6.00

عباس شکری: “با شتاب سرسام‌آور شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اینترنتی، هنجارهای عمومی اجتماعی چنان در ناهنجارهای‌ سیاسی و اقتصادی گم شده‌اند که ادبیات و هنر را فرصت از دست دادن یا درنگ در یک لحظه هم نیست. به همین سبب، گزاره‌های جدید و مدرن را باید چنان در هم آمیخت که مبادا دیروز فراموش و اکنون نیز ایستا بماند. برای ایستا نبودن هم راهی پیش روی ما نیست مگر تلاش و تکاپوی شبانه‌روزی که سنت‌های دیرین ادبی و هنری را دست‌مایه کاری کنیم که با زمانه این‌همانی داشته باشد و ضمن جلوگیری از ایستایی و ماندن در دیروز، پساامروز را هم نیز در چشم‌انداز داشته باشد. برای همین هم نگاهی به برخی از آنچه در دیروزهای دو دهه‌ی گذشته نوشته‌ام را در مجموعه جستاری که پیش رو دارید جمع‌آوری کرده‌ام تا آمیزه دیروز و امروز را بستری کنیم، برای فردا.”

لینک خرید

 

جامعه‌شناسی متعهد

نویسنده: عبدالحامد حسینی

ناشر: H&S Media

تاریخ انتشار: ۲۰۱۳

۲۳۲ صفحه

قیمت: $9.00

عبدالحامد حسینی: “کتابی که اکنون پیش روی خود دارید تلاشی است هرچند مقدماتی اما مهم در ایجاد پیوند بین عمل متعهد به برابری، آزادی و صلح با نظریه پردازی اجتماعی، به منظور دستیابی به یک برنامه پژوهشی نسبتاً مدون و پویایی که در نوع خود بخصوص در حوزه جامعه شناسی ایران کمتر مورد عنایت بوده است. عموماً در حوزه پژوهش علوم اجتماعی هنوز سلطه با رویکردهای محافظه کارانه است و حتی افرادی که نگرش انتقادی دارند نیز خود را هنوز ملزم به رعایت اصول یا شیوه های پژوهشی متناسب با چنین نگرشی نمی‏ دانند. لذا بسط این اثر می تواند نقطه عزیمت مناسبی در پژوهش‏های تجربی باشد و جایگاه فرانظری پژوهشهایی که خود را در بینش و اندیشه، متعهد به رفع مشکلات و معضلات اجتماعی مردم می ‏دانند فراهم نماید.”

لینک خرید

 

هرمه‌لین، اشراف‌زاده‌ی شوریده‌سر

مترجم: اشکان آویشن

ناشر: H&S Media

تاریخ انتشار: ۲۰۱۴

۳۹۴ صفحه

قیمت: $15.00

اشکان آویشن: “بررسی زندگی اریک هرمه‌لین ونقش او در انتقال ادبیات فارسی به جهان غرب، از آن موردهاست که هنوز در آغاز راه قراردارد. چند کتابی که در مورد زندگی او نوشته شده، هنوز بسیاری از ناگفته‌ها را بر زبان نیاورده‌است. هنوز در مورد زندگی او، نکات ناگفته و ناننوشته، چندان وجود دارد که باید در بستر زمان، به فراهم آمدن تدریجی آن‌ها دل‌بست. تردید ندارم که ایرانیان و سوئدی‌ها، هرکدام از ابعادی خاص، چه در حوزه‌ی تاریخ و چه در حوزه‌ی فرهنگ و زبان، در منافع درازمدت گسترش این شناخت و تعمیق آن، سهم قابل ملاحظه‌ای خواهند داشت. مسأله آنست که یک اشراف‌زاده‌ی سوئدی، در صد سال پیش از این، چنان جان بی‌قرار خویش را در راه برگردان آثار عرفانی، اجتماعی، تمثیلی و حتی حماسی ادبیات فارسی گذاشته که در انسان، جز تکریم و تعظیم معنوی، حس دیگری را برنمی‌انگیزد. انسان از خویش می‌پرسد که در این آثار، چه جاذبه‌ی جادویی وجود داشته که فردی مانند او را با انبوهی از ناراحتی‌های روانی جانکاه و اعتیاد توفانی به الکل، به گونه‌ای برنامه‌ریزانه به زبان‌آموزی و کار سخت واداشته تا در فاصله‌ی بحران‌های روحی روزان و شبان و رهایی از اثرات ویرانگر الکل، به تداوم کار وادارد.”

لینک خرید

 

نطق پیش از دستور

نویسنده: سید ابراهیم نبوی

ناشر: H&S Media

تاریخ انتشار: ۲۰۱۲

۲۰۰ صفحه

قیمت: $9.00

ابراهیم نبوی: وقتی اولین سخنرانی‌های آیت‌الله حسنی امام جمعه ارومیه بعد از دوران اصلاحات در روزنامه “صبح امروز” منتشر شد، من هم خوشحال شدم، هم ناراحت. خوشحال شدم که یک منبع بی کران طنز به ادب فارسی اضافه شده است، و ناراحت شدم چون حسادت می‌کردم. چون کاری که من با زحمت بسیار انجام می دادم و اسمش طنز بود و حاصل خلاقیت بود، توسط او بدون هیچ زحمتی انجام می شد و تازه خیلی هم خوشمزه‌تر از نوشته های من بود.

لینک خرید

 

قربانی‌ها

نویسنده: منصور کوشان

ناشر: H&S Media

تاریخ انتشار: ۲۰۱۲

۷۸ صفحه

قیمت: $6.00

 نویسنده‌ای قهرمان نوشته‌اش، (همسر راوی) را، در سالگرد ازدواجشان آتش زده است و همسر نیم‌سوخته‌ی او که پاهایش را از دست داده، به اتفاق نوکر/ فاسقش، و دخترش که بر اثر ترس، لال گشته، تصمیم گرفته است نویسنده را به دنیای واقعی باز گرداند.

منصور کوشان: نمایش‌نامه‌ی قربانیان، برخوردار از ساختار و شگرد جریان سیال ذهن و شکست زمانی است. این تجربه‌ی موفق من در این شیوه‌ی بیان است. به این معنا که چه گونه می‌توان سیالیت شخصیت‌های داستان یا ماجرایی را در بافت منسجم صحنه پیاده کرد بدون این که زاویه دید یا دیدگاه تغییر کند و یا تماشاگر هم روال شکل‌گیری داستان و روایت را از دست ندهد و هم متوجه‌ی ذهنی بودن یا جا به جایی زمان و مکان بشود، بدون هر گونه قطع یا فاصله‌ای.

لینک خرید