تلاش برای خاموش کردن شاهد قتل ندا

امید معماریان
امید معماریان

» وزارت اطلاعات، در پی آرش حجازی

ماجرای قتل نداآقاسلطان، دخترجوانی که درجریان تجمات پس از انتخابات ریاست جمهوری دریکی از خیابان های حوالی میدان انقلاب کشته شد، با اظهارات فرمانده نیروی انتظامی در مورد تحت تعقیب قراردادن آرش حجازی شاهد قتل توسط وزارت اطلاعات، وارد مرحله جدیدی شد.

 

خشم پلیس، تعیقب حجازی

 سردار اسماعیل احمدی مقدم روز گذشته مدعی شد:” آرش حجازی که در پرونده قتل ندا آقا سلطان به عنوان شاهد، جنجال سازی کرده تحت تعقیب پلیس بین‌الملل (ینترپل)  ونیروهای اطلاعاتی است.” وی افزود که  قتل ندا آقا سلطان سناریو است و هیچ ربطی به اغتشاشهای تهران ندارد.

این سخنان دیروز در حالی بیان شد که با جستجو در  قسمت افراد “تحت تعقیب” وب سایت پلیس بین الملل، هیچ نامی از آرش حجازی دیده نمی شود. بسیاری از وبلاگ نویسان ایرانی دیروز با استناد به همین واقعیت اظهارات احمدی مقدم را دروغ دانستند.

آرش حجازی چهره شناخته شده ای درمیان اهالی نشر و ترجمه درایران است متولد سال ۱۳۴۹ است و از سال ۱۳۷۶ انتشارات کارون را تاسیس کرد. پاولو کوییلو نویسنده نامدار برزیلی و خالق “کیمیاگر” حجازی را مترجم رسمی آثار خود به فارسی معرفی کرده است. او هم اکنون دانشجوی دانشگاهی در جنوب انگلیس است و درحالی که تنها پنچ روز پیش از حادثه یادشده به تهران آمده بود، یک روز پس از آن ایران را ترک کرد. او در گفت وگویی مفصل با شبکه بی بی سیبا تشریح لحظات پایانی زندگی ندا اعلام کرد که علیرغم خطراتی که چنین مصاحبه ای برای وی دارد آن را به دلیل مساپل اخلاقی انجام می دهد. او گفت که از زمانی که ندا درخیابان جان سپرد به مدت سه شب نتوانسته بخوابد. در این مصاحبه مفصل او تصریح کرد کسانی که به ندا شلیک کرده اند نیروهای لباس شخصی مسلح بوده اند.

حجازی در اظهار نظری دیگر تاکید کرد ابتدا گمان کرده که تیر اندازی از روی یک پشت بام انجام شده است. اما کمی بعد تظاهرات کنندگان را دیده است که مرد مسلح موتور سواری را گرفته اند: “مردم فریاد می زدند “گرفتیمش، گرفتیمش”. او را خلع سلاح کردند و کارت شناسایی اش را که نشان می داد عضو بسیج است، گرفتند. مردم خیلی عصبانی بودند و او فریاد می زد: « نمی خواستم بکشمش.» مردم نمی دانستند با او باید چکاربکنند و گذاشتند که برود. اما کارت شناسایی اش را گرفتند. کسانی هستند که می دانند او کیست. چند نفر هم از او عکس گرفتند”.

پوشش خبری مصاحبه آرش حجازی و اظهارات وی مبنی بر قتل نداآقاسلطان توسط نیروهای بسیجی خشم مقامات ایرانی را به شدت برانگیخت و شنیده ها حاکی از آن است که خانواده وی تحت فشارشدیدی هستند تا روایت رسمی مقامات ایرانی را تایید کنند.

 

احمدی نژاد ، مردی که به موضوعات جهانی علاقه منداست

طی روزهای گذشته رسانه های طرفداردولت از صداوسیما گرفته تا خبرگزاری فارس وروزنامه جوان وکیهان دیگر ارگان های حامی دولت، با اظهاراتی ضدونقیض کشته شدن ندا آقا سلطان را توطئه نامیده اند.  دو روز پیش محمود احمدی نژاد با نوشتن نامه ای به آیت الله شاهرودی از وی خواست در خصوص این قتل پیگیری لازم را به انجام رساند.

او درنامه خود نوشت: “ با توجه به حاشیه سازی های فراوانی که در خصوص این حادثه دلخراش صورت گرفته و شانتاژ تبلیغاتی وسیع رسانه های بیگانه و قراین و شواهد فراوان دیگر، دخالت مخالفین و معاندین ملت ایران، برای بهره برداری های سوء سیاسی و مشوه نمون چهره پاک جمهوری اسلامی قطعی به نظر می رسد. لذا دستور فرمائید تا دستگاه قضایی با جدیت هرچه بیشتر به موضوع قتل آن مرحومه رسیدگی و عوامل جنایت را شناسایی و محاکمه و نتیجه را جهت اطلاع مردم شریف منتشر نماید.”

اینکه رییس جمهور درمقابل دستگیری صدها نفر وکشته شدن نزدیک به بیست نفرسکوت کرده اما درمورد پرونده مرحوم نداآقاسلطان واکنش نشان داد اعتراض و انتقاد صریح پارلمان نیوز، پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس را به همراه داشت. این سایت دریادداشتی با به سخره گرفتن اظهارات محمود احمدی نژاد وانگیزه وی برای نوشتن چنین نامه ای نوشت: “نگاشتن این نامه خود این روزها موجب بحث‌های فراوان شده که چرا اگر احمدی‌نژاد می‌خواهد پرونده قتل قربانیان حوادث اخیر بررسی شود به سراغ نداآقا سلطان رفته است؟ پاسخی که اکثر تحلیل‌گران به این موضوع می‌دهند یکسان است: «چون نداآقا سلطان جهانی شد»، و اصولا احمدی‌نژاد با توجه به ویژگی‌های خاص خود علاقمند است در موضوعات جهانی وارد شود و به اصطلاح خود «صحنه را مدیریت کند»، کاری که چند سالی است از آن سخن می‌گوید اما در عمل چندان نتوانسته در موضوعاتی که برای مدیریت کردن آن در عرصه بین‌الملل وارد شده موفق باشد.”

 

روایت های متناقض رسانه های طرفداردولت

روزنامه وطن امروز که به مدیرمسوولی مهردادبذرپاش متحد نزدیک محموداحمدی نژاد منتشر می شود کشته شدگان اخیر را قربانی “تک تیراندازهای منافقین نامید” و مدعی شد: “ آنان با استقرار تک تیراندازهایی در برخی نقاط، مردم و به ویژه زنان را هدف قرار می دهند و با تصویربرداری از قربانیان خود، به جنجال تبلیغاتی علیه نظام می پردازند.”

اما خبرگزاری فارس که طی روزهای گذشته فعالیت های چشمگیری را برای عادی جلوه دادن نتیجه انتخابات وحمایت از محموداحمدی نژاد وپوشش کامل پروژه اعترافات اجباری داشته است نوشت:  ”تحقیقات به عمل آمده از طریق دوربین‌های حاضر در صحنه، اظهارات شهود، بررسی محل حادثه، شناسایی و بازجویی از افراد حاضر در صحنه و گزارش پزشکی قانونی، مشخص شده است فردی به وسیله یک اسلحه قاچاق به طرف تنی چند از حاضران در خیابان کارگر شمالی تیراندازی می‌کند که یکی از این گلوله‌ها از پشت به ندا صالحی اصابت می‌کند.”

 اما درحالی که فارس در جای دیگر می نوشت که تحقیقات برای پیدا کردن قاتل ندا ادامه دارد ، روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران  از “دستگیری قاتل” خبر می داد و بدون این که نامی از وی ببرد مدعی شد که عامل این جنایت یکی از “اراذل و اوباش” بوده که از خبرنگار بی بی سی پول گرفته است تا ندا را بکشد.

 جوان نوشت: “خبرنگار بی‌بی‌سی، مستقر در تهران که اخیراً از ایران اخراج شده است در اقدامی غیرانسانی با اجیر کردن یکی از اراذل و اوباش و دادن مبلغی به وی، خواستار کشتن یک نفر برای تهیه فیلم مستند خود شد. به گفته منابع آگاه، فیلمی که اخیراً از اصابت گلوله و کشته شدن دختر جوانی به نام ندا آقا سلطان در شبکه‌های مختلف خبری دنیا و اینترنت منتشر شده است ثمره این اقدام غیرانسانی خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی در ایران است. گفتنی است پس از به قتل رسیدن این دختر و با توجه به اینکه هیچ اجازه‌ای برای استفاده نیروهای امنیتی و انتظامی از سلاح گرم علیه اغتشاشگران صادر نشده بود، نیروهای حاضر در صحنه این فرد را دستگیر کردند و پس از بازجویی پرده از این راز غیرانسانی برداشته شد.”

 سید احمد خاتمی، خطیب جمعه تهران نیز  ”اغتشاشگران” را عامل این جنایت معرفی کرد و با اشاره به فیلم منتشر شده از لحظه هدف قرار گرفتن ندا گفت: هر عاقلی که این فیلم را ببیند می فهمد که کار، کار اغتشاشگران است و معلوم می شود که از پیش تنظیم شده بوده چرا که این خانم در یک کوچه خلوت حضور داشت و اگر نظام بخواهد برخورد کند در خیابان و نه کوچه خلوت برخورد می کند لذا خودشان این کار را کرده اند و معرکه علیه نظام به راه می اندازند.

در این بین صدا و سیما که معمولاً در این قبیل موارد، عملکردی کند و دیرهنگام دارد نیز وارد ماجرا شد و با پخش گزارشی کوتاه از این واقعه، با تاکید بر نکاتی مانند دور بودن محل حادثه از مکان درگیری ها و تصویربرداری از وی، ماجرا را دارای “ابهامات فراوان”  نامید و البته مشخصاً از هیچ فرد، سازمان یا کشوری به عنوان عامل قتل یاد نکرد.