بمباران و بی خانمانی صدها خانواده

نویسنده

» گزارش لیبراسیون از عملیات نظامی در مرزها

به گفته صلیب سرخ، صدها خانواده کرد که در مناطق مرزی شمال عراق سکونت دارند، پس از درگیری میان جدایی طلبان کرد و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی مجبور به ترک روستاها و خانه های خود شدند.

ازطرف دیگر به گفته مقصود اسلامئیل، رییس بیمارستان سوران در اربیل، دو روستایی نیز طی عملیات بمباران جمهوری اسلامی در روستای منطقه سیدکان در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی اربیل زخمی شدند.

سازمان صلیب سرخ جهانی در بیانیه ای نوشته است: “کمیته بین المللی صلیب سرخ کمک های بشردوستانه خود را به ۸۰۰ نفر که به دلیل بمباران های اخیر در کوه های قندیل آواره شده بودند رسانده است.”

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: “اکثر این افراد با ترک خانه و کاشانه خود اکنون در پناهگاه های موقت، چادر یا خانه های دوستان و آشنایان زندگی می کنند. برخی از خانواده ها توانسته اند سرپناهی بسیار ابتدایی و بدون امکانات لازم اجاره کنند.”

سپاه پاسداران، به عنوان ارتش ایدئولوژیک جمهوری اسلامی، از یک هفته پیش حملات گسترده ای را علیه پایگاه های پژاک که در نقاط مختلف مرزی پراکنده اند آغاز کرده است.

مسؤولان نظامی جمهوری اسلامی روز جمعه بدون اشاره به تعداد دقیق کشته شدگان اظهار داشتند که “بسیاری از شورشیان پژاک کشته شدند”. آنها همچنین تأیید کردند که یکی از فرماندهان سپاه و پنج نظامی دیگر نیز در درگیری های مرزی کردستان عراق کشته شده اند.

 

بی خانمان شدن صدها خانواده

ازطرف دیگر، سازمان بین المللی مهاجران روز یکشنبه اعلام کرد که کمک هایی را میان این آوارگان توزیع کرده است: تختخواب، کیت های تصفیه آب و دیگر امکانات ابتدایی.

این سازمان در بیانیه خود آورده است: “درگیری های فعلی باعث آواره شدن صدها خانواده شده که مجبور شده اند پس از بمباران روستاهایشان، خانه های خود را ترک کنند و در اردوگاهی چندین کیومتر دورتر مستقر شوند. یک فرد روستایی زخمی شده و به چندین خانه و همچنین یک مدرسه آسیب جدی وارد شده است.”

روز سه شنبه مقامات کردستان عراق از جمهوری اسلامی خواستند به سرحدات احترام بگذارند و به “نفوذهای خود در طول مرز عراق پایان دهند”.

روز گذشته سرهنگ دلاور رنجبرزاده اعلام کرد که نیروهای جمهوری اسلامی کنترل سه اردوگاه پژاک در خاک عراق را که به کردهای ایران “کمک رسانی می کرده “به دست آورده اند.

روز ۱۱ ژوئیه یک مسؤول نظامی ایرانی تأیید کرد کشورش این “حق” را دارد که به پایگاه های پژاک حمله کند و همچنین مسعود بارزانی رهبر کردستان عراق را  متهم کرد که منطقه ای به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض ۲۰ کیلومتر را “دراختیار پژاک” گذاشته تا در آن “پایگاه های آموزشی ایجاد کند و علیه ایران اقدامات تروریستی انجام دهد”.

پژاک در این روزها با نیروهای ایرانی  درگیر نبردی نظامی است  و جمهوری اسلامی نیز در پاسخ، مناطق کوهستانی در مرز کردستان عراق را بمباران می کند.

منبع: لیبراسیون، ۲۵ ژوئیه