قطعنامه سوم صادر شد

نویسنده

arashsigarchi.jpg

آرش سیگارچی

برعم تبلیغات گسترده سران جمهوری اسلامی در مورد پایان یافتن “پرونده هسته ای ایران” و برگزاری ‏جشن های پیروزی هسته ای در مساجد و توسط بسیجیان، در آخرین ساعات دیشب ،‌شورای امنیت ‏سازمان ملل متحد با “اکثریت قاطع” سومین قطعنامه را علیه ایران تصویب کرد. خبرگزاری فرانسه با ‏اعلام این خبر یادآور شد که قطعنامه 1803 شورای امنیت همانند دو قطعنامه قبلی “براساس فصل هفتم ‏منشور سازمان ملل متحد” به تصویب رسیده و “الزام آور” است.

indonisia.jpg


قطعنامه جدید به دلیل «سرپیچی جمهوری اسلامی از درخواست شورای امنیت مبنی بر توقف برنامه ‏حساس غنی سازی اورانیوم» با رای مثبت اکثر اعضای این شورا به تصویب رسید.همه پنج عضو دائم ‏شورای امنیت [آمریکا، فرانسه، انگلستان، روسیه و چین] که از حق وتو برخوردارند، و همچنین 9 عضو ‏غیردائم این شورا به قطعنامه مزبور رای موافق دادند.از میان ده عضو غیردائم شورای امنیت تنها ‏اندونزی به این قطعنامه رای ممتنع داد.در قطعنامه سوم شورای امنیت، تحریمهای بیشتری در زمینه ‏اقتصادی و مالی علیه رژیم تهران درنظر گرفته شده است.


شورای امنیت سازمان ملل متحد تا بحال دو قطعنامه علیه ایران صادر کرده و طی آنها از ایران خواسته ‏است غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. در پیش نویس قطعنامه سوم نیز این درخواست تکرار شده و با ‏توجه به عدم تمکین ایران، تنبیه های جدیدی هم در نظر گرفته شده است. از جمله این تصمیم ها محدودیت ‏مسافرت به خارج از ایران برای تعدادی از مقامات ایرانی درگیر در برنامه اتمی ایران و مسدود کردن ‏بعضی از دارایی های ایران در خارج از این کشور است.


در ابتدای جلسه رای گیری “محمد خزائی”، سفیر ایران در سازمان ملل متحد ضمن سخنانی،اقدام جدید ‏شورای امنیت علیه ایران را به عنوان عملی “غیرقانونی” و “ناعادلانه” محکوم کرد.


پیش از این و بدنبال تصویب دو قطعنامه قبلی، بسیاری از بانک ها و موسسات مالی بین المللی روابط ‏خود را با رژیم تهران “قطع کرده و یا بطرز چشمگیری” کاهش داده بودند. همچنین شرکتهای بزرگ نفتی ‏از “انعقاد قراردادهای مهم” با جمهوری اسلامی اعلام انصراف کرده اند. حجم معاملات تجاری ‏کشورهای بزرگ اروپایی نظیر آلمان با جمهوری اسلامی نیز طی 18 ماه گذشته “بطرز قابل توجهی” ‏کاهش یافته است.


آگاهان سیاسی معتقدند قطعنامه جدید شورای امنیت، “مشکلات و مسایل بیشتری” برای ایران، به ویژه در ‏عرصه اقتصادی به همراه خواهدداشت؛ با اینهمه مسئولین جمهوری اسلامی به اتفاق آرا تاکید کرده اند که ‏این فشارها “جمهوری اسلامی را از ادامه فعالیتهای هسته ای” باز نمی دارد.


در همین ارتباط محمود احمدی نژاد، که هنوز عکس های وی در حالی که انگشتانش را به علامت ‏پیروزی هسته ای بالا گرفته، در بسیاری از سایت ها و خبرگزاری های دولتی به چشم می خورد، در ‏مصاحبه با تلویزیون جمهوری اسلامی گفته است:“اینکه خیال کنن یک چکشی بلند کنن بگن یاالله بیا بشین ‏با ما مذاکره کن، این خبرها نیست. بیخودی هم شکمشونو صابون نزنن، اگر فکر می کنن این باعث فشار ‏به ملت ایران میشه، نخیر نمیشه. بالاخره این فشارها بوده دیگه، توی این دو سال هم بوده. هی قطعنامه، ‏هی قطعنامه. از این قطعنامه ها بدن، مهم نیست.”


غلامحسین الهام، سخنگوی دولت ایران نیز روز شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، گفت:” ‏تصویب یک قطعنامه جدید علیه ایران غیر قانونی است و مانند آب در هاون کوبیدن است. ورود دوباره ‏شورای امنیت به موضوع هسته ای نشان از بی مبنایی و فقدان توجیه قانونی و حقوقی دارد و برخلاف ‏منشور سازمان ملل متحد است.“‏

تنها خبرگزاری فارس ‏

از میان خبرگزاری های داخلی تا آخر وقت دیشب تنها خبرگزاری فارس که خبر تصویب قطعنامه ‏شورای امنیت را منعکس کرد. این ‌خبرگزاری هم خبر مزبور را به نقل از خبرگزاری فرانسه اعلام کرد ‏و در انتهای آن ‌نوشت:“14 کشور عضو شورای امنیت در حالی به این قطعنامه ضدایرانی رأی مثبت ‏دادند که ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده و هدف از ادامه آن را تولید انرژی ‏برای مقاصد غیرنظامی مطرح کرده است.“‏


ضمن آنکه این خبرگزاری همچنان بر این نکته اصرار ورزیده که:“آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی نیز در ‏گزارش‌های متعدد خود بر نبود نشانه‌ای از انحراف در برنامه هسته‌ای ایران صحه گذاشته است.”


دو برداشت متفاوت از یک سخنرانی

اما همزمان با جلسه شورای امنیت، جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در وین برگزار ‏شد که موضوع اصلی آن پرونده هسته ای ایران بود. با اینکه اکثر خبرگزاری ها به انعکاس وقایع این ‏نشست نیز پرداخته اند اما در ایران برخی از خبرگزاری ها و از جمله مهر ،‌ به انعکاس وارونه این ‏رویداد پرداخته است.


روز دوشنبه خبرگزاری های بین المللی در انعکاس نشست وین نوشتند: محمد البرادعی، مدیرکل آژانس، ‏از ایران خواست به ادعاهایی که درباره فعالیت های مطالعاتی این کشور در ارتباط با تولید سلاح هسته ‏ای است، پاسخ دهد. البرادعی در سخنرانی خود در این جلسه گفت: با اینکه ایران به بسیاری از سوالات ‏درباره برنامه های گذشته خود پاسخ داده، این سوال جدی هنوز بدون پاسخ باقی مانده است.”


محمد البرادعی که در نشست شورای حکام آژانس در وین سخن می گفت، اتهام «پیشرفت های نظامی ‏هسته ای ایران» را «بسیار جدی» خواند و از جمهوری اسلامی خواست تا «به صورت فعال و داوطلبانه ‏با آژانس همکاری کند.»


وی از ایران خواست تا آنچه را “سنگ اندازی در مسیر بازرسی ها” خواند، متوقف کند.


با این حال خبرگزاری مهر اظهارات البرادعی را چنین انعکاس داد:“البرادعی: ادعاهای مطرح شده علیه ‏ایران بی اعتبار و غیر مستند است.”


به گزارش مهر ، محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنان افتتاحیه خود در ‏نشست شورای حکام گفته است:“آژانس قادر به راستی آزمایی از فعالیتهای هسته ای ایران بوده است و ‏هیچ سند و نشانه ای از ارتباط این فعالیتها با اقدامات نظامی وجود ندارد. همانطور که در گزارش اخیر ‏خود ذکر کرده ام آژانس در حال حاضر قادر است تمام سوالات باقیمانده ای را که بر اساس طرح اقدام ‏مشخص شده بود ، پایان یافته اعلام کند و ما در موضعی هستیم که می توانیم تصحیح و تکمیل اطلاعات ‏لازم را در مورد آنها از سوی ایران اعلام نمائیم.“‏