آمادگی ارتش برای تهدید احتمالی

نویسنده
حسین محمدی

» خط و نشان کشیدن نیروهای نظامی

هم‌زمان با ادامه بحران در عراق و درگیری میان نیروهای داعش و ارتش عراق، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش از آمادگی این نیرو برای دفاع از مرزهای ایران در مقابل تهدیدهای احتمالی خبر داد.

علی آراسته، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش در این زمینه گفت: “نیروی زمینی همیشه و بر اساس ماموریت ذاتی خود آمادگی روحی و رزمی‌اش را حفظ کرده و در راستای ارتقای آن در تلاش است”.

وی با اشاره به “آمادگی همیشگی نیروی زمینی برای مقابله با هرگونه تهدید احتمالی”، گفت: “یکی از مهم‌ترین و پراثرترین مؤلفه‌های آمادگی نیروی زمینی، مولفه نیروی انسانی است. ارتش به عنوان یک دانشگاه انسان‌سازی تعداد قابل توجهی جوان را در سال می‌پذیریم، آموزش می‌دهیم و به جامعه بازمی‌گردانیم”.

این برای چندمین بار است که طی هفته‌های گذشته مقام‌‌های نظامی و رسمی جمهوری‌اسلامی درباره تهدید احتمالی داعش برای ایران اظهارنظر کرده‌اند.

پیش تر نیز محسن کاظمینی، از فرماندهان سپاه تهران، در این‌باره گفته بود: “نیاز امروز جبهه مقاومت در حوزه عراق و سوریه پشتیبانی و حمایت است. امروز مجوزی از سوی مقام معظم رهبری برای حضور در جبهه نبرد صادر نشده است، اگر امروز بر این امر مجوزی از سوی رهبری صادر شود، همچنان گذشته آماده جانفشانی هستیم. اما نباید فراموش شود که این جبهه نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد”.

رهبر جمهوری‌اسلامی چند روز پیش با حضور نیروهای آمریکایی و یا نیروهای دیگر کشورها در عراق مخالفت کرده بود. وی در دیدار با مسوولان قضایی گفته بود: “ما با دخالت آمریکایی‌ها و دیگران در مسائل داخلی عراق به شدت مخالفیم و آن را تایید نمی‌کنیم زیرا معتقدیم دولت و ملت عراق و مرجعیت دینی این کشور توانایی تمام کردن این فتنه را دارند و ان شا الله آن را تمام خواهند کرد”.

رهبر جمهوری‌اسلامی همچنین گفته بود که “آمریکا از روال کنونی در عراق یعنی برگزاری انتخاباتی با مشارکت خوب مردم و تعیین گزینه‌های مورد اعتماد مردم، راضی نیست زیرا آمریکا به دنبال آن است که عراق تحت سلطه قرار گیرد و افراد گوش به فرمان آمریکا، حاکم باشند”.

با وجود این حسن روحانی، رییس ‌جمهوری، درباره بحران عراق گفته بود: “آنچه امروز برای ما مهم است، خواست ملت و دولت عراق است؛ بنابراین اگر کمکی از ما برآید ما آمادگی داریم”.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، هم هفته جاری گفته بود که “مرزهای ایران امن است و هیچ دشمنی حتی آمریکا جرأت تعرض به آن را ندارد”.

حسن فیروزآبادی، رییس ستادکل نیروهای مسلح پیش از این گفته بود که گروه داعش در واقع “دست‌پخت خانم کلینتون در منطقه است” و “نیازی به حضور نیروهای ایرانی در عراق نیست و همکاری ایران و امریکا هم هرگز اتفاق نمی افتد و اصلا معنا ندارد”.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان و نماینده ولی‌فقیه در این موسسه، هفته گذشته در سرمقاله این روزنامه نوشت که آمریکا “این روزها، بار دیگر و بعد از شکست سخت و شکننده در سوریه، آهنگ عراق کرده و «داعش» را که اسم مستعار «تروریست‌های‌اجاره‌ای» است به این کشور اعزام کرده است”.

به نوشته‌ شریعتمداری هدف آمریکا از پیشنهاد همکاری با ایران این است که “به دنبال ترمیم حیثیت بر باد رفته خود در حمایت از تروریست‌ها و جنایات مرتکب شده در سوریه است و در پی آن است که بعد از آن همه جنایات وحشیانه، در پوشش فرشته نجات مردم عراق ظاهر شود”.

از سوی دیگر برخی مسوولان جمهوری‌اسلامی نیز معتقدند داعش توسط آمریکا برای حمله به ایران تحریک می‌شود. رمضان شریف، سخن‌گوی سپاه پاسداران، در این زمینه گفت: “آمریکایی‌ها گروه تروریستی داعش را تحریک به حمله به مرزهای ایران می‌کنند، ولی این گروه تروریستی بنا به دلایل متعدد فعلا استعداد چنین کاری را ندارد”.

پیش از این برخی رسانه‌ها نوشته بودند که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، به همراه چند مشاور ارشد خود راهی عراق شده و فرماندهی مبارزه با گروه داعش را به عهده گرفته است. برخی خبرها هم- که توسط منابع دولتی تایید نشده - حکایت از اعزام دو گردان از نیروهای سپاه پاسداران به عراق دارد.

با این حال سفیر عراق در تهران، این مساله را تکذیب کرد و گفت که نیروهای سپاه پاسداران و به ویژه قاسم سلیمانی در عراق حضور ندارند.