عربستان، جدیدترین برانداز جمهوری‌اسلامی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» جنتی: نظام در دوران آِیت الله خامنه ای دوسه بار تا مرز سقوط رفت

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای‌نگهبان قانون‌اساسی، در سخنانی با اشاره به اینکه “در دوران آیت الله خامنه ای نظام دو سه بار تا مرز سقوط رفت” گفت: “در سفری که اخیرا داشتم سندی به دست آوردم که آمریکایی ها یک میلیارد دلارهزینه کردند که به وسیله سعودی ها به نظام جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند.” دبیرکهنسال شورای نگهبان البته توضیح نداده که این سند را در چه سفری و چگونه به دست آورده و این “دو سه بار” کی است.

جنتی با اشاره به اینکه عربستان‌سعودی “نوکر سفره” آمریکاست و “رذیلانه” گوش به فرمان آن‌هاست، گفته: “برخی کشورهای اسلامی به ویژه سعودی ها با دلارهایی که از آمریکا به آنها داده می شود به فکر از بین بردن نظام جمهوری اسلامی هستند.”

جنتی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای آنچه که آن را “گبراندازی” ‌نامیده، گفته است: “آمریکایی ها حتی حاضر هستند تا ۵۰ میلیارد دلار دیگر هم برای کمک به براندازی نظام ما هزینه کنند.”

دبیر شورای نگهبان که به تازگی از سوی رهبر جمهوری اسلامی، مجددا به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان انتخاب شده، با اشاره به وقایع پس از انتخابات گفته است: “کشورهای غربی تمامی تجهیزات و دستگاه های تبلیغاتی خود را بسیج کردند و هر چه می توانستند به جنگ با مردم و ولایت فقیه و نظام برآمدند ولی خداوند همه فتنه های آنها را به دست بندگان صالح خود خاموش کرد.”

امام جمعه موقت تهران جریان پس از انتخابات سال گذشته را هم با هماهنگی و حمایت آمریکا دانسته و گفته است: “آمریکایی ها و مهره های آنها مطمئن بودند که با این اقدامات، نظام جمهوری اسلامی به آخر خط رسیده است و چیزی برای نظام باقی نخواهد ماند اما خدا می‌خواست کار به دست بندگان صالح بیفتد و این حرکتی که مقدمه ظهور است باقی بماند تا ظهور انجام شود.”

آیت‌الله جنتی با اشاره به اینکه “در بعض جاها خدا به داد ما رسید که نظام سرنگون نشد” گفت: “در دوران رهبری مقام معظم رهبری دوسه بار اتفاقاتی افتاد که تا مرز سقوط نظام پیش رفت وهمان خدایی که اجازه نداد نظام از طریق جنگ تحمیلی متلاشی شود در این جاها به داد ما رسید.”

 

عربستان‌سعودی و جمهوری اسلامی

سخنان آیت‌الله جنتی درباره عربستان، نخستین سخن در این باره نیست. چند سالی است که موج حملات به عربستان و متهم کردن این کشور به تلاش برای براندازی جمهوری اسلامی به اوج خود رسیده است.

اوج این سخنان شاید در قضیه “شهرام امیری” بود. جمهوری اسلامی مدعی بود که این محقق ایرانی دانشگاه مالک‌اشتر در سفر حج و توسط دستگاه امنیتی ایالات متحده و با همکاری سیستم اطلاعاتی عربستان ربوده شده است.

گرچه سابقه روابط خصمانه جمهوری اسلامی و عربستان، به عنوان بزرگ‌ترین پایگاه‌های شیعه و سنی در منطقه، به سال‌ها پیش باز می‌گردد. حادترین اتفاق در مراسم حج سال 66 اتفاق افتاد که عده‌ای از زایران ایرانی در پی درگیری‌هایی توسط پلیس عربستان کشته شدند. در آن زمان اعزام زایران به حج، برای چند سال متوقف شد و آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، اعلام کرد حتی اگر از صدام بگذرد، از فهد نخواهد گذشت. روابط ایران و عربستان اما در سال‌های بعد و با تلاش‌های هاشمی‌رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی، رو به بهبود رفت.

در دوران زمام‌داری احمدی‌نژاد اما اوضاع به گونه‌ای دیگر پیش رفت و روز به روز خصمانه تر شد؛در آخرین نمونه از این دست، روزنامه فرانسوی “فیگارو” به نقل از پادشاه عربستان نوشت که جمهوری‌اسلامی لیافقت موجودیت را ندارد.

در زمان مناظره‌های انتخاباتی نیز محمود احمدی‌نژاد، هاشمی‌زفسنجانی را متهم کرد که برای سرنگونی دولت نهم، با این کشور، هماهنگی‌های لازم را انجام داده است.