همکاری دستگاه قضا با پدیده شاندیز؟

نویسنده
فیروزه متین

» خبررسانی درباره یک موسسه، امنیتی شد

درحالی که این روزها خراسان یکی ازخبر سازترین شهرها در ماجراهای فساد مالی است، انتشار اخباری در خصوص یک موسسه مالی و اعتباری نزدیک به قوه قضاییه،منجر به دستگیری افرادی شد که گفته می شود اخبار همکاری موسسه مالی اعتباری میزان با “پدیده شاندیز” را مطرح کرده اند.

به گزارش رسانه های خبری و از جمله خبرگزاری رسمی دولت ایرنا، حساسیت های امنیتی در باره اخبار مربوط به موسسه مالی اعتباری “میزان” از زمانی بالا گرفت که دارندگان حساب در این موسسه پس از اطلاع از همکاری آن با شرکت پدیده شاندیز، با هجوم به شعب این موسسه اقدام به بیرون کشیدن سپرده های خود کردند.

سایت آفتاب در این باره می نویسد: “ماجرا از آنجا آغاز شد که چندی پیش مسوولان موسسه میزان، تسهیلات ۳۰۰میلیارد تومانی را با درخواست شرکت پدیده شاندیز به ازای دریافت وثیقه‌ای به میزان سه برابر ارزش وام که شامل بهترین ساختمان‌های پدیده در مشهد بود را به این شرکت پرداخت کردند. شرکت پدیده شاندیز نیز متعهد شد این میزان تسهیلات را با احتساب سود به میزان ۴۲۰ میلیارد تومان به موسسه میزان بازپرداخت کند که این شرکت براساس تعهدات یادشده از زمان پرداخت تسهیلات تاکنون حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اقساط را پرداخت کرده است. بنابراین شرکت پدیده شاندیز تاکنون تمام سود متعلق به این تسهیلات را به میزان پرداخت کرده و هم اکنون اصل تسهیلات یعنی‌‌ همان ۳۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است.اما در روزهای گذشته و در پی بروز مشکلات برای شرکت پدیده شاندیز، شایعاتی درخصوص ناتوانی این شرکت در بازپرداخت تسهیلات به موسسه میزان منتشر شد که همین امر سبب گردید تا مشتریان با مراجعه به شعب نسبت به دریافت سپرده های خود اقدام کنند. البته ناگفته نماند که هجوم سپرده گذاران از شهرهای کوچکی همانند استان خراسان جنوبی از جمله گناباد، تربیت حیدریه و بجستان آغاز و درنهایت این وضعیت به استان خراسان جنوبی و مشهد نیز کشیده شد.این در حالی است که مسوولان میزان به سپرده گذاران این موسسه بارها اعلام کرده بودند که شرکت پدیده همانند سایر تسهیلات گیرندگان از این موسسه تسهیلات دریافت کرده و به ازای آن وثیقه نیز اخذ شده و این شرکت تاکنون تمام اقساط خود را پرداخت کرده است. با بحرانی شدن وضعیت، بانک مرکزی و نیروهای اطلاعاتی شهر گناباد نیز وارد عمل شدند به نحوی که براساس شنیده ها تاکنون چندین نفر از عوامل شایعه بازداشت شده اند.البته ناگفته نماند این مشکلات در حالی رخ داد که موسسه میزان در حال دریافت مجوز رسمی از بانک مرکزی است و بازرسان این بانک در هفته های گذشته بازرسی های اولیه این موسسه را به اتمام رسانده اند.البته شنیده ها حاکی است، بانک مرکزی نیز قرار است برای رفع مشکل و جبران کمبود نقدینگی، خط اعتباری خاصی را به این موسسه اختصاص دهد ضمن آنکه سایر موسسات نیز همکاری هایی را با میزان برای تامین نقدینگی مورد نیاز انجام خواهند داد”.

 با بروز شایعات و همچنین انتشار اخبار ورشکستگی، برخی مقامات استان خراسان به حمایت از این موسسه و لزوم برخورد با انتشار دهندگان اخبار ورشکستگی و زد و بند با شرکت پدیده شاندیز پرداختند.

 علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی که تا پیش از این در بیت رهبری بوده ، از این جمله است که گفته: “اتفاقی که برای موسسه میزان افتاد مسئله عجیبی بود و نخستین مطلب در رابطه با اتفاق موسسه میزان در یکی از شهرستان‌ها شکل گرفت. این موسسه به دنبال تبدیل شدن به بانک‌ است، بخشی از مشکلات مالی بوجود آمده در رابطه با موسسه میزان به دلیل سپرده سرمایه این موسسه در نزد بانک مرکزی برای تبدیل به بانک بوده است. با موافقت بانک مرکزی بخشی از سپرده این موسسه برای بازپرداخت مطالبات نقدی مردم که از سوی این موسسه به آن‌ها چک داده شده است، ارائه می‌شود. در حال حاضر موسسه میزان مشکلی در رابطه با پاسخگویی به سرمایه گذاران خود ندارد”.

در همین حال با بالاگرفتن اعتراضات سهامداران، غفور حلمی رئیس هیات مدیره موسسه مالی و اعتباری میزان هم به صحنه آمد و آنچه را که “شایعه” می نامید تکذیب کرد.

او گفت: “تسهیلات اعطایی میزان به پدیده همچون سایرین با اخذ وثایق و تضمینات، چند برابر وجوه پرداختی انجام شده و در این زمینه جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و در صورتی که نیاز باشد مبالغ پرداختی از محل تضامین و در اسرع وقت تسویه خواهد شد. موسسه میزان مستقل است و مشکلات به وجود آمده برای پدیده، ربطی به میزان ندارد. در چند روز گذشته مشاهده شده که برخی افراد شایعاتی را متوجه برخی از موسسات مالی و اعتباری معتبر از جمله موسسه مالی و اعتباری میزان نموده اند. در حالیکه این شایعات کاملا بی اساس و کذب محض است”.

وی افزایش مراجعه مشتریان و شلوغی برخی از شعب میزان را ناشی از جو روانی ایجاد شده مربوط به این شایعات و بی اساس دانست و از مشتریان این موسسه خواست به شایعات توجه نکنند.

او افزوده است: “این موسسه در زمینه مسائل مالی هیچگونه مشکلی ندارد اما ازدحام مشتریان در برخی از شعب باعث اختلال در خدمات رسانی شده که با تمهیدات اتخاذ شده این مشکلات مرتفع خواهد شد. موسسه میزان به عنوان یک موسسه خوش نام و قانون مدار با قوت تمام در حال خدمت رسانی به مشتریان و مردم شریف بوده و خواهد بود”.

در پی تشدید شایعه نزدیکی این موسسه مالی به قوه قضاییه،ابراهیم رئیسی ضمن سخنانی گفت: “این موسسه هیچگونه ارتباط و وابستگی به قوه‌قضائیه ندارد و این موضوع نیز از سوی مسئولان بارها اعلام شده است. برای رسیدن مردم به حقوق خود قانون همه چیز را مشخص کرده و از این نظر هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد”.

این درحالیست که در صفحه “درباره ما” موسسه میزان آمده است: “موسسه مالی واعتباری میزان در بهمن ماه 1379 با همت3 هزار نفر از کارکنان و قضات دادگستری خراسان بزرگ با عنوان « تعاونی اعتبار » تشکیل و با یک شعبه در مشهد آغاز بکارکرد”.

گفتنی اینکه پس از سخنان رئیسی اعلام شد که چند نفر به دلیل پخش شایعه درباره این موسسه و همکاری آن با شاندیز بازداشت شده اند.رسانه ها البته توضیح چندانی در خصوص افراد بازداشت شده در باره انتشار خبر همکاری موسسه مالی قوه قضاییه با پدیده شاندیز نداده و تنها به این چند خط بسنده کرده اند: “ ۳ نفر که متهم هستند با نشر اکاذیب در فضاهای مجازی و انتشار شب نامه، موجب ایجاد بی اعتمادی مشتریان و سرمایه گذاران موسسه مالی و اعتباری میزان شده اند با صدور دستورات قضایی در حالی دستگیر شدند که هنوز افراد دیگری نیز تحت تعقیب پلیس قرار دارند.به دنبال بروز شایعاتی که طی روزهای گذشته درباره موسسه مالی و اعتباری میزان آغاز شد تعدادی از مشتریان و سرمایه گذاران خرد برای برداشت سپرده های خود اقدام کردند.”