لطیف حسنی قابل شناسایی نبود

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» هشدار عفو بین الملل، از زندان بعد از پنجاه روز اعتصاب غذا

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه نسبت به وضعیت لطیف حسن، زندانی آذربایجانی که از یک ماه پیش در اعتصاب غدا به سر می‌برد هشدار داد. اعظم پیری، همسر این زندانی سیاسی پس از ملاقات با همسرش در مصاحبه با روز وضعیت همسرش را در پنجاهمین روز اعتصاب “ضعیف و غیر قابل شناسایی” توصیف می‌کند.

لطیف حسنی، زندانی سیاسی محبوس در زندان تبریز از روز ۲۸ اردیبهشت ماه امسال در اعتراض به نقض حقوق زندانیان، عدم رعایت اصل تفکیک جرایم در زندانها و محرومیت از حق مرخصی و نگهداری در محل سکونت خانواده دست به اعتصاب غذا زده است.

این زندانی سیاسی در پنجاهمین روز اعتصاب غدای خود در ملاقات کابینی با همسرش اعلام کرده تا انتقال به بند زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌شهر کرج به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه ۱۴ تیرماه با هشدار نسبت به وضعیت سلامتی لطیف حسینی، خواهان “آزادی فوری” این “زندانی عقیدتی” محبوس در زندان تبریز شده است.

لطیف حسنی که از اعضای اصلی تشکیل “یئنی گوماح” موسوم به “جنبش نوبیداری ملی آذربایجان جنوبی” است در ماه‌های پایانی سال ۹۱ بازداشت شد. او به همراه چهار نفر دیگر به دلیل تشکیل و عضویت در این گروه، متهم به “تشکیل گروه غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام” و به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود نوشته است که سلامتی این زندانی در نتیجه اعتصاب غذا بدتر شده و احتمالا موجب تشدید بیماری قلبی او شده باشد.

به گفته همسر لطیف حسنی او دو ماه پس از آزادی از اولین بازداشت، دچار عارضه قلبی شده بود؛ عارضه‌ای که طبق نظر پزشک معالج او احتمالا در نتیجه اثرات شکنجه در زندان رخ داده است.

اعظم پیری، که روز شنبه،‌۱۵ تیرماه، پس از یک ماه، با لطیف حسنی خود در زندان تبریز ملاقات کرده، در توصیف وضعیت او به روز می‌گوید: “وقتی همسرم را دیدم شوکه شدم. از تا چند دقیقه نمی‌توانستم باهاش صحبت کنم. لاغز و ضعیف شده بود و قابل شناسایی نبودند. صورتش چروک افتاده بود و وضعیت خوبی نداشت و حتی نمی توانست سرپا بایستند.”

لطیف حسنی در این ملاقات به همسرش گفته که در مدت اعتصاب چندین بار به بهداری زندان منتقل شده و دکتر با وخیم اعلام کردن وضعیت سلامتی او خواهان شکستن اعتصاب غذا و وصل کردن سرم شده است.

یکی از مطالبات اصلی لطیف حسنی در اعتصاب غذای اخیر، رعایت حقوق زندانیان سیاسی مانند حق نگهداری در شهر محل سکونت و استفاده از حق مرخصی و مداوا است.

خانواده این زندانی سیاسی در حال حاضر ساکن شهرستان کرج هستند و برای ملاقات فرزندشان باید به تبریز بروند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در یکی از گزارش های خود از صدور احکام سنگین برای لطیف حسنی و چهار زندانی دیگر آذربایجانی انتقاد کرده بود.

لطیف حسنی به اتهامی که اینک به آن محکوم شده بار دیگر در ۸۹ بازداشت و۹ ماه [۲ ماه در انفرادی و ۷ ماه در بند عمومی] در زندان تبریز به سر می‌برد.

 آقای حسنی به گفته همسرش از تدریس در دانشگاه‌ها محروم شده بود و در دبیرستان تدریس می‌کرد.