تا دستیابی به بمب راه درازی هست

نویسنده

» تحلیل ال پائیس از گزارش سیا درباره فعالیت های هسته ای ایران

آنتونیو کانیو

 

دولت ایالات متحده در تلاشی تازه برای فرونشاندن بی صبری اسراییل براین موضوع تأکید کرده که علی رغم اطلاعات به دست آمده، ایران پیشرفت های قابل توجهی در زمینه تولید تسلیحات هسته ای انجام داده است. درعین حال پنتاگون در چنین وضعیتی که تنش ها بالا گرفته، به نقشه های نظامی خود سرعت بخشیده تا در صورت نیاز بتواند تا چند ماه آینده در خلیج فارس وارد مداخله نظامی شود.

روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه گزارش داد که نهادهای بزرگ اطلاعاتی آمریکا، ازجمله سازمان سیا، متقاعد شده اند که جمهوری اسلامی طی سال های اخیر گام های بزرگی در برنامه هسته ای برداشته ولی هنوز از امکان تولید بمب اتمی فاصله دارد. به نوشته این روزنامه، هنوز مشخص نیست که آیا حکومت جمهوری اسلامی درخصوص این مسأله تصمیم گیری کرده باشد.

این اظهارنظر در تناقض با مشاهدات آژانس اتمی است که روز جمعه گزارشی را منتشر کرده و در آن نسبت به اینکه ایران به سلاح اتمی نزدیک تر شده هشدار داده است. جیمز کلپر، رییس اداره امنیت ملی آمریکا، روز ۳۱ ژانویه در برابر کنگره گفت: “ما فکر نمی کنیم که آنها تصمیم به دستیابی به تسلیحات هسته ای گرفته باشند.”

با وجود اینکه این شرایط، که در آن دولت آمریکا موضع محتاطانه تری نسبت به آژانس اتمی اتخاذ کرده، با دیگر تجربیات اخیر متفاوت است، ولی توضیح آن را باید در بحران ایران و به ویژه فشارهای اسراییل برای عملیات نظامی جستجو کرد.

ایالات متحده و اسراییل با یکدیگر بر سر این موضوع که ایران آمادگی لازم برای تولید سلاح را تا هفته ها و ماه ها ندارد توافق دارند، ولی هنوز بر سر اینکه از چه زمانی به بعد دیگر راه بازگشت وجود نخواهد داشت به توافق نرسیده اند. به گفته کارشناسان آمریکایی، این خط قرمز هنوز قابل گذر نیست، زیرا جمهوری اسلامی علی رغم فعالیت های غنی سازی هنوز به آن حد از فن آوری دست نیافته تا بتواند مواد شکافت پذیر را به صورت کلاهک روی موشک سوار کند. با این حال، دولت اسراییل معتقد است که این مرحله چندان سخت نیست، و زمانی که این کشور به فن آوری تولید بمب اتمی دست یابد، زمان دستیابی به موشک های هسته ای به مراتب کمتر خواهد بود. به همین دلیل است که اسراییل مصرانه خواهان انجام عملیات نظامی قبل از آن زمانی است که ایران به این دامنه پرخطر و قریب الوقوع برسد.

درحال حاضر نمی توان پیش بینی کرد که وسوسه مداخله نظامی به چه سرانجامی ختم خواهد شد، ولی به نوشته وال استریت ژورنال، پنتاگون در برابر خطر یک رویارویی نظامی از کنگره درخواست بودجه کرده تا منابع نظامی خود را با شرایط خلیج فارس در صورت بسته شدن تنگه هرمز سازگار کند. 

منبع: ال پائیس، ۲۵ فوریه