موارد اندکی از رفتارهای خودسرانه مشاهده می‌ شود

نویسنده
جلال یعقوبی

» انصار حزب الله و چالش با دولت روحانی

به گزارش سایت خبر آنلاین، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ، در نشست خبری دیروز صبح و در پاسخ سئوال خبرنگاری در باره تقویت گشت موتوری انصار حزب‌الله گفته است: “همانطور که بارها پیش از این در این خصوص اظهار نظر کردیم مجدداً تکرار می‌کنم که هر فعالیت اجتماعی در داخل کشور نیازمند اخذ مجوزهای قانونی است و وزارت کشور با هر فعالیت بدون مجوز برخورد کرده و مانع آن می‌شود.”

سیدشهاب‌الدین چاوشی معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران نیز در یک برنامه خبری گفت: “دولت تاکنون توانسته است در طی یک سال اخیر بسیاری از گروه‌های خودسر را مهار کند. امروز نیز موارد اندکی از رفتارهای خودسرانه مشاهده می‌ کنیم که این گروه‌ها هیچ‌گاه نخواهند توانست قانون را دور بزنند.” او اضافه کرد: “همه کسانی که در لوای جمهوری اسلامی زندگی می‌کنند باید به قانون التزام داشته باشند، افراد و گروه‌هایی که احساس مسئولیت بیشتری در جامعه می‌کنند در مواردی که به قلمروی اجرا و برخورد می‌رسند حتما” باید از دولت مجوزهای لازم را داشته باشند. چرا که تذکر لسانی وظیفه همگانی است اما در حوزه عمل و اجرا وظیفه بر عهده دولت است.” او این سخنان را در پاسخ به پرسشی درباره “طرح گشت ارشاد موتوری که از سوی برخی جریانات تندرو” بیان کرده بود.

پیش از این هم  روح الله جمعه ای،  رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، به انصار حزب الله هشدار داده بود: “دولت گرفتار عملیات روانی و فضاهایی که برای ایجاد بحران ساخته می‌شوند، نمی‌شود. ما به انصار حزب‌الله و هر گروه دیگری هشدار می‌دهیم که باید در چارچوب قانون حرکت کنند.” او تاکید داشت: “هر گونه اقدامی که دارای مجوز نباشد مورد تایید وزارت کشور نیست. توصیه می‌کنیم چنانچه افراد، گروه‌ها یا تشکل‌ها نسبت به هر گونه فعالیت اجتماعی نقد یا اعتراضی دارند از مجاری قانونی اقدام کنند. همه ملتزم و معتقد به رعایت قوانین هستند و استثنایی وجود ندارد. تشکل انصار حزب‌الله هم باید توجه داشته باشند که در کشور قانون حاکم است.”

با وجود این هشدارها، انصار حزب الله حاضر به عقب نشینی نشد و صریحا اعلام کرد که گشت های موتوری خود را تعطیل نخواهد کرد.

چند روز پیش هم مجید ابهری که استاد دانشگاه معرفی شده است، در جلسه هفتگی انصار حزب الله تهران گفت: “وقتی انصار حزب‌الله ۲۰۰-۳۰۰نفری با موتور به خیابان می‌آیند فورا همان شب در تلویزیون بی‌بی‌سی مسیح علی‌نژاد که اخیرا هم یک همپالکی در داخل کشور پیدا کرده است درباره آزادی یواشکی و همکارش شهرزاد ایرانی آزادی ایرونی را مطرح می‌کنند و می‌خواهند با راه‌اندازی جنبش آزادی، زنان ایرانی را آزاد کنند. ای بدبخت زنی که این رجاله‌ها می‌خواهند او را آزاد کنند!”

او اضافه کرد: “من همین جا به برادران انصار خسته نباشید و دست‌مریزاد می‌گویم. از مردم هم می‌خواهم که پای کار امر به معروف بیایند؛ چراکه خیلی از فجایعی که در جامعه شاهد هستیم سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده است. امروز اگر مردم امر به معروف نکنند وضع از این بدتر خواهد شد.”

گروه های فشار در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از صحنه سیاسی کنار رفته بودند. در سال 1390 سایت اعتدال، که بعدها از حسن روحانی حمایت کرد، در گزارشی با عنوان “کفن پوشان کجا رفته‌اند و به کجا رسیده‌اند؟” نوشته بود: “نزدیک به شش سال است که دیگر جماعت کفن پوش به خیابان‌ها نمی‌ریزند و از به خطر افتادن اسلام احساس خطر نمی‌کنند.” نویسنده اضافه کرده بود: “پس از پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری 84، کفن‌پوشی و حرکت‌های خودجوش مردمی به فراموشی سپرده شد. دیگر نه زمانی که مردم اسراییل دوست مردم ایران خوانده شدند، کفنی پوشیده شد و نه وقتی که به نظرات مراجع تقلید مکررا و به وضوح، بی حرمتی شد این حضرات در خیابان‌ها دیده شدند. این افراد در مقابل آنچه بارها در تقابل آشکار با اظهارات صریح امام و رهبری و آرمانهای اصیل انقلاب بود، حاضر نشدند لباس محبوب خود را بپوشند و بر سبک و سیاق قدیم، گوشه‌ای هر چند اندک از خیابان‌های پایتخت را سفیدپوش کنند.” در پایان این گزارش آمده بود: “ناچاریم به این فرض بپردازیم که شاید این تجمعات سازمان‌دهی شده بوده است و متاسفانه بازیچه دست عده‌ای بوده است برای حاشیه‌سازی در سالهای نه چندان دور!”

با انتخاب دولت روحانی زمینه سازمان‌دهی دوباره گروه های فشار فراهم شد. اولین هشدارها به فعال شدن دوباره تندروها را سیدمحمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری دادند. خاتمی گفته بود: “اینها را خودسر نمی‌دانم، بلکه آنرا سازماندهی شده می‌دانم. وزارت اطلاعات و قوه قضائیه مسئولند که این امر را پیگیری کنند. من از آقای روحانی دفاع نمی‌کنم،  بلکه از حق ملت، مصلحت و امنیت ملت دفاع می‌کنم. این جریانات امنیت ملت را به هم می‌زنند. تعداد اقدام‌کنندگان کم است ولی زورشان زیاد است.”

ناطق نوری هم تاکید داشت: “هم‌اکنون یکی از بدبختی‌های کشور ما این است که گرفتار تندروها و بی‌ترمزها هستیم. حال چه چپ، چه راست باشد. تندروی و نامتعادل حرکت کردن به کشور و انقلاب ضربه می‌زند.” او فاش کرده بود: “به برخی گفته می‌شود که ولی امر و ولی فقیه موضوعی را فرموده‌اند، اما افراطیون می‌گویند که برخی چیزها را ایشان مصلحت نمی‌دانند و ما باید جاده صاف کن باشیم که در واقع این جلوتر از امام حرکت کردن است.”

این سخنان و هشدارها خشم راستگرایان افراطی را برانگیخت. کیهان حتی به ناطق نوری یادآوری کرد که پست و مقام و زندگی آرامش را مدیون بی ترمز ها است. مشخص بود که انصار حزب الله و دیگر گروه های مشابه در حال سازماندهی دوباره هستند.

سایت یالثارات در اواخر فروردین ماه گذشته طی گزارشی نوشته بود: “دوران «صبر مالک گونه» امت حزب الله در حالی سپری می شود که در عین حال و در پی تاکید مقام معظم رهبری بر حضور منتقدین انقلابی در میدان ، هسته های مردمی برای جبران سکوت تحمیلی در حال شکل گیری هستند.” نویسنده این گزارش تاکید داشت: “لیبرال مسلکان حاکم فراموش کردند محدودیت برای حزب اللهی ها خالق فرج است. به زودی «احتقان صدا» چنان با تاسی به ارباب حسین (ع) و غریو «یا منصـور اَمِت» شکسته خواهد شد که لیبرال های فرتوت را با مرگ مغزی مواجه کند.”

سعید حجاریان، طی گفتگویی که چندی پیش در روزنامه شرق منتشر شد، درباره سازماندهی گروه های فشار گفته بود: “این گروه‌ها معمولا خانه‌های تیمی داشتند و در آن خانه‌ها می‌نشستند و تصمیم‌گیری می‌کردند. گروه‌های فشار معمولا آلت دست برخی گروه‌ها و جریان‌ها برای رسیدن به اهدافشان هستند. معمولا اعضای این گروه‌ها افراد بی‌مایه‌، بدون تفکر، بدون هویت و در یک کلام وسیله‌ برخی جریان‌ها برای رسیدن به هدف هستند.” به نظر می رسد که خانه های تیمی گروه های فشار مدتها است که دوباره شلوغ شده است.