انتخاباتسریع به جای آزادانه

نویسنده
نازنین کامدار

» جنتی خبر از رد صلاحیت گسترده داد

همزمان با انتشار  اولین اطلاعیه ستاد انتخابات مجلس نهم و تعیین ۱۲ اسفند سال جاری به عنوان زمان این انتخابات، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان ضمن سخنانی در جمع ماموران استانی شورای نگهبان از رد صلاحیت همه به جز پیروان ولی فقیه خبر داد.

 ستاد انتخابات وزارت کشور روز گذشته به دلیل عدم اطلاع وزیر از قانون انتخابات و برای جبران خطای وی در اعلام زمان استعفای چهره های دولتی برای کاندیداتوری در انتخابات اطلاعیه ای منتشر کرد.به گزارش فارس، وزیر کشور احمدی نژاد که سابقه برگزاری هیچ انتخاباتی را در کارنامه خود ندارد، پیش از این گفته بود “مهلت استعفای مشمولان  9 تیر 1390 است”.

ساعتی بعد از این سخنان، ستاد انتخابات با انتشار اطلاعیه ای اشتباه وی را تصحیح و اعلام کرد: “کلیه اشخاصی که داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی بوده و مشمول موضوع این ماده و تبصره ۵ آن می باشند، باید بر اساس تبصره ۳ ماده فوق از تاریخ ۳/ ۳/ ۱۳۹۰ حداکثر به مدت یک ماه گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا و عدم اشتغال خود در پست و مقام و مشاغل یاد شده در بندهای «الف و ب» ماده ۲۹ را از مراجع مربوطه دریافت کنند.”

اما سایت های منتقد دولت درباره خطای نجار نوشتند: “وزیر کشور مهلت استعفای مشمولان را شش روز بیشتر یعنی تا ۹ تیر ماه اعلام کرده است. به نظر می رسد این تناقض  محصول برداشت اشتباه آقای نجار از قانون انتخابات است”

نجار در سخنان دیروز خود با طرح ادعاهایی مانند «پرشور بودن انتخابات نهم مجلس» و «حضور حماسی مردم در همه انتخابات ها» و…گفته است: “آنچه که مهم است سلامت، سرعت و دقت این انتخابات است که ما نهایت تلاش خود را در این زمینه به کار خواهیم بست”.

او همچنین از انتخابات به عنوان “یک مانور” یاد کرده و افزوده است: “انتخابات را یک مانور ملی برای نشان دادن اقتدار نظام اسلامی می دانیم”.

از سوی دیگر احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان که سال هاست در سمت دبیری این شورا به در صلاحیت داوطلبین مشغول بوده  از هم اکنون به تهدید کاندیداهای احتمالی پرداخته و آنطور که فارس نوشته، خبر داده است: “در این انتخابات، غیر از شکست خوردگان سیاسی و گروهک‌های ضد انقلاب، جریان‌های انحرافی و کسانی که صاحب قدرت هستند نیز از مدت‌ها پیش طرح‌هایی را برای ورود به انتخابات آغاز کرده‌اند. در گذشته هم این مسائل بود، اما در این دوره عده‌ای با سوء استفاده از مقام و جایگاه خود یک جریان انحرافی را به وجود آورده‌اند و با توسل به راه‌های نامشروع و پولهای کلان که با سوء استفاده از قدرت کسب کرده‌اند، می‌خواهند مجلس را قبضه کنند”.

این روحانی تندرو، ضمن تشریح منظورش از ضد انقلاب و جریان انحرافی، مشخصا به اصلاح طلبان و باند مشایی-بقایی اشاره کرده و افزوده: “خدا نگذرد از کسانی که با فتنه‌انگیزی، موجبات طمع دشمن نسبت به انتخابات را فراهم ساختند و خداوند نگذرد از کسانی که به این فتنه رضایت دادند. اما وقتی این فتنه به پایان رسید نتایج شیرین آن هم روشن شد. زیرا چهره خیلی‌ها برای مردم آشکار شد. کسانی در اوج قدرت بودند و فرو افتادند و حقیقت خود را نشان دادند و مردم دیدند چه کسانی عقیده به ولایت فقیه دارند و چه کسانی فقط شعار آن را سر می‌دهند. اگر این قضایا پیش نمی‌آمد، آنها همچنان به آینده سیاسی خود امیدوار بودند و قصد داشتند از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری سهمی ببرند. جریان انحرافی هم تلخ و ناگوار است اما موجب شد نیرو‌های انقلابی که به افرادی علاقه‌مند بودند، چشمانشان باز شود. عده‌ای با جریانات اخیر سعی کردند به مساله ولایت فقیه ضربه بزنند، اما کاری کردند که حقایق برای مردم روشن شد و مردم نسبت به برخی مسائل، بصیرت پیدا کردند”.

او در پایان گفته است: “از این اتفاقات و آزمون‌ها، در آینده هم پیش خواهد آمد. آنچه مهم است این است که ما غافل نشویم. ریخت و پاش‌های مالی در انتخابات نیز قبلا سابقه داشت و الان نیز گروهی در تلاش هستند با پول، افرادی را بخرند. اما شورای نگهبان با قاطعیت این مسائل را بررسی می‌کند”.