کشتن بی صدا و تدریجی زندانیان معترض

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» استراتژی نظام در نامه عیسی سحرخیز به گزارشگر ویژه

عیسی سحرخیز، روزنامه نگار زندانی در زندان رجایی شهر کرج در نامه ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، آنچه در زندانهای جمهوری اسلامی می گذرد را  ”جنایت علیه بشریت” توصیف کرد که “چیزی کمتر ازاقدامات ضد انسانی استالین در اردوگاه های کار اجباری سیبری ندارد.”

 

تصمیم دارند ما را نابود کنند

عیسی سحر خیز از چهره های فعال سیاسی و مطبوعاتی ایران که در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی مدتی مدیر کلی مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد را به عهده داشت،در پی حوادث بعد از انتخابات مناقشه برانگیز دور دهم ریاست جمهوری بازداشت شد. او در مهرماه سال گذشته به اتهام “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام” به سه سال حبس تعزیری، پنج سال ممنوعیت و محرومیت از فعالیت های سیاسی و مطبوعاتی و نیز یک سال ممنوع الخروجی محکوم شده است.

این روزنامه نگار زندانی نامه خود را که اولین بار بر خروجی وبسایت شخصی فرزند او قرار گرفت با اشاره به عدم برخورداری از حق قانونی استفاده از مرخصی جهت درمان پزشکی آغاز کرده است.

اشاره این روزنامه نگار زندانی به عدم برخورداری از حقوق قانونی یک زندانی در شرایطی مطرح می شود که او چندی پیش به همراه گروهی دیگر از زندانیان در اعتراض به “عدم رسیدگی به وضعیت نا امن زندان و سهل‌انگاری در معالجه”، دست به اعتصاب غذای نامحدود زده بود.

سحرخیز در نامه خود ضمن تبریک به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، انتخاب او را به این جهت که می تواند “اوضاع اسف بار زندان های جمهوری اسلامی را به جهانیان منعکس نمایید” عاملی برای دلگرمی زندانیان سیاسی توصیف کرده است.

به دنبال نگرانی سازمان های مدافع حقوق بشر در مورد نقض مضاعف حقوق شهروندان ایرانی از سوی جمهوری اسلامی، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد طی قطعنامه ای در ژنو جهت رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران، اقدام به  تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر کرد.

پس از گذشت چند ماه از صدور این قطع نامه، احمد شهید، وزیر امور خارجه سابق مالدیو، به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران معرفی شد.

بسیاری از قربانیان نقض حقوق بشر در ایران و همچنین برخی از مدافعان حقوق بشر طی هفته های گذشته در نامه هایی جداگانه به گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، خواهان رسیدگی دقیق به وضعیت وخیم حقوق بشر در جمهوری اسلامی و به ویژه در زندان های  کشور شده اند.

در بخشی از نامه عیسی سحرخیز که از جمله تازه ترین نامه ها به  احمد شهید محسوب می شود، آنچه در زندانهای جمهوری اسلامی اتفاق می افتد “جنایت علیه بشریت” توصیف و تاکید شده است که این برخورد تنها مختص به زندانیان سیاسی نیست.

همزمان با معرفی گزارشگر ویژه حقوق بشر،  شیرین عبادی، رئیس کانون وکلای مدافع حقوق بشر به روز گفته بود: “گزارش گزارشگر حقوق بشر بعد از تنظیم در سلسله مراتب مختلف مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت و در نهایت اگر تشخیص داده شود حکومتی مرتکب جنایات ضد بشری شده می توان آن را در دادگاه بین المللی به محاکمه کشید.”

سحرخیز در نامه خود خطاب به احمد شهید خود یادآوری کرده است: “حتما مرگ ناگوار هدی صابر، زندانی اعتصاب غذا کرده، در اثر ضرب و شتم زندان بانان را شنیده اید و قبل تر نیز از جزییات مرگ محسن دگمه چی خبر دار شده اید. حتما مختصری از جزییات پرونده پزشکی اینجانب نیز آگاهی دارید و خود مطلع هستید که حتی اجازه بستری شدن بنده و مداوا در یک بیمارستان را نمی دهند. پس به ذکر جزییات نخواهم پرداخت.”

این روزنامه نگار دربند در بخش دیگری از نامه خود نوشته است: “استراتژی این نظام، کشتن بی صدا و تدریجی زندانیان معترض است. آن ها عامدانه تصمیم دارند که ما را نابود کنند و مرگ خاموش ما را تدارک دیده اند، چون از زنده بودن ما، حتی در پشت این دیوارها و میله ها می ترسند.”

 

طشت رسوایی

معرفی گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران با واکنش مختلف مسئولین، نمایندگان مجلس و مقامات رسمی جمهوری اسلامی روبرو شد.

زهره الهیان و محمد کریم عابدی دو نماینده اصولگرای مجلس، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه از جمله مقامات جمهوری اسلامی هستند که با ورود گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران مخالفت کرده اند.

اما شیرین عبادی در مصاحبه با روز گفته بود اگر جمهوری اسلامی اجازه ورود به آقای شهید را ندهد، هیچ تاثیری بر تنظیم گزارش او از وضعیت حقوق بشر ایران ندارد.

 به گفته خانم عبادی: “او از طرق دیگر از جمله صحبت با افرادی که بیرون از ایران هستند و یا حتی صحبت با افرادی که داخل ایران هستند به صورتی که امنیت آنها تضمین شود، و همچنین از طریق گزارشهایی که من و سایر مدافعان حقوق بشر برای آنها تهیه می کنیم، کاملا در جریان وقایع ایران قرار می گیرد.”

عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر هم در این ارتباط به روز گفته بود: “شورای حقوق بشر از آقای احمد شهید خواسته است  گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه دهد. مدارک بسیاری از موارد نقض حقوق بشر در ایران  وجود دارد. اعدام هایی که جمهوری اسلامی مرتکب می شود در خود رسانه های خبری ایران منتشر می شوند. بنابراین حتی اگر اجازه ندهند که گزارشگر به ایران سفر کند و یا اینکه در داخل ایران کارشکنی شود و اجازه ندهند این گزارش به صورت  عینی تهیه شود، در هر حال از سندیت گزارش کم نخواهد شد.”

عیسی سحر خیز هم در نامه خود به احمد شهید، نوشته است: “چنانچه حاکمیت از ورود شما به کشور و ملاقات با زندانیان سیاسی ممانعت به عمل آورد، خود به تنهایی طشت رسوایی حاکمیتی خواهد بود که همه چیزش بر دروغ بنا شده است.”

این روزنامه نگار و فعال سیاسی دربند در پایان نامه خود از  گزارشگر ویژه حقوق بشر خواسته است تا “به حکم مسئولیتی که بر او تفویض شده” سریعتر افکارعمومی دنیا را از اقدامات “شنیعی” که پشت دیوار زندانهای جمهوری اسلامی می گذرد خبردار کند.