بازگشت از سیاست های احمدی نژاد

نویسنده

» گزارش فایننشال تایمز از تدابیر روحانی

با رای اعتماد مجلس به اکثر وزرای کابینه طرفدرا اصلاحات روحانی، هشت سال سیاست های آزمون و خطای احمدی نژاد به پایان رسید.

تایید صلاحیت نزدیک به همه اعضای کابینه ـ که بیشتر آن‌ها دارای چندین دهه تجربه در پست‌های بالا بوده‌اند‌ ـ در حقیقت به منزله تصدیق این امر است که معرفی نسل جدیدی از دولتمردان  در دوره هشت ساله احمدی ‌نژاد، کار نادرستی بوده است. با این حال، این اعضای کابینه جدید مسئولیت بسیار دشواری برای حل مشکلات کشور در پیش روی دارند. آمار رسمی نشان می دهد که میزان تورم 35.9 درصد و نرخ بیکاری جوانان در حدود 28.3 درصد است. پول ملی ایران، ریال، سال گذشته بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد.

اولویت در هر نوع تغییر در وضعیت اقتصادی ایران، برداشته شدن تحریم های بین المللی است که به دلیل برنامه های اتمی ایران، اعمال شده است. جواد ظریف، وزیر امورخارجه کابینه آقای روحانی، دیپلمات کهنه کار و سفیر ایران در سازمان ملل، نقش مهمی در بازکردن گره گفتگوهای اتمی ایران و شش قدرت بزرگ جهان را دارد.

آقای ظریف، زبان انگلیسی را براحتی حرف می زند و دکترای خود را در رشته روابط بین الملل از دانشگاه دنور گرفته است و فردی مناسب برای تغییر دادن سیاست ایران از “تندوری” به سمت “میانه روی و خردمندی” است. انتخاب شدن او به سمت وزیر امورخارجه مورد استقبال دیپلمات های غربی قرار گرفت.

او درسال 1988 و در زمانی که پایان جنگ بین ایران و عراق مطرح بود، هسته اصلی این مذاکرات بود و زمانی که قرار بود بعنوان مذاکره ایران در مورد مسائل اتمی با آمریکا وارد “معامله بزرگ” بشود، در غرب کاملا شناخته شده بود. او به دلیل تلاش هایش برای سازش با غرب، اعتبارش را از دست داد.

با وجود اینکه پرونده اتمی ایران در دست شورای عالی امنیت ملی است، آقای روحانی قصد دارد اخیتارات بیشتری به آقای ظریف بدهد. مهم ترین موضوع برای اینکه آقای ظریف بتواند هر نوع تغییری در سیاست خارجی ایران بوجود بیاورد، حمایت رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای است که آخرین تصمیم را در مورد همه امور کشور می گیرد. صادق خرازی، سفیر سابق ایران در پاریس، در مصاحبه با یکی از روزنامه های اصلاح طلب گفته بود:« مهم ترین نقطه قوت دکتر ظریف این است که رهبر به او اعتماد کامل دارد.»

یکی دیگراز وزرای سطح بالایی که آقای روحانی برای وزارت نفت انتخاب کرده است، بیژن نامدار زنگنه است که یک تکنوکرات است که قبلا نیز وزیر نفت بود. اگرچه در زمانی که وزیر نفت بود، بسیاری از سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری در بخش نفت جلب کرد، اما در زمان آقای احمدی نژاد محکوم شد به اینکه با سیاستمدارانی که فساد مالی دارند کار می کند و پروژه های نفتی میلیارد دلاری را با تخفیف به شرکت های خارجی می دهد.

تصمیم های دولت قبلی و اخراج صدها مدیر باتجربه در زمینه صنعت نفت و گاز شرایط را بخصوص بعد از تحریم های سال گذشته اروپا، بدتر کرد.

یکی دیگر از چهره های کابینه آقای روحانی، علی طیب نیا است، او یک اصلاح طلب 53 ساله است که استاد دانشگاه و متخصص جلوگیری از تورم است. او که در بین عموم ایرانیان چهره شناخته شده ای نیست، اعتبار زیادی در میان اقتصاددان های ایران دارد و یکی از نمایندگان مجلس او را “ التیام دهنده تورم اقتصادی درایران” نامید.

یکی دیگر از چهره های مهم کابینه آقای روحانی، وزیر صنایع است. محمد رضا نعمت زاده مورد استقبال صاحبان صنایع و تجار بخش خصوصی قرار گرفت. وی که 63 ساله است در زمان علی اکبر هاشمی رفسنجانی، وزیر صنایع و معادن بود. او همچنین در سمت معاون وزیر نفت در زمینه پتروشیمی و پالایشگاه ها کار می کرد که در زمان محمد احمدی نژاد خود را بازنشسته کرد.

آقای روحانی هنوز روسای سازمان ها و موسسات، مثل بانک مرکزی، را معرفی نکرده است. او قرار است فردی را معرفی کند که بتواند استقلال خود را حفظ کند. کسی که متضاد با سیاست های پوپولیستی آقای احمدی نژاد باشد.

دولت جدید قرار است گزارش کامل عملکرد هایش در زمینه اقتصادی را در پاییز منتشر کند. آمار های زیادی حاکی از آن است که دولت روحانی نسبت به احمدی نژاد، دستآورد های مثبتی خواهد داشت. اکبرترکان، مشاور عالی اقتصادی رئیس جمهور، قبل از انتخابات گفت:« وضعیت اقتصادی ایران خراب تر از آن چیزی است که ما فکر می کردیم.»

فایننشال تایمز، 16 اوت