در دوره روحانی نقض حقوق بشر بیشتر شده

نویسنده
رژین یونسی

» تصویب یک قطعنامه‌ دیگر در سازمان ملل

همزمان با شروع دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی و جمهوری اسلامی در ژنو، کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به پیش نویس قطعنامه‌ای در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران رای داد؛ قطعنامه ای که نمایندگان جمهوری اسلامی آن را “غیر سازنده” و “سیاه‌نمایی و اغراق گویی” توصیف کرده‌اند.

پیش نویس این قطعنامه که به پیشنهاد دولت کانادا به کمیته سوم مجمع عمومی تقدیم شده بود، با ۸۳ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۶۲ رای ممتنع به تصویب رسید.

رأی‌گیری نهایی این قطعنامه قرار است ماه آینده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شود.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل نام یکی از کمیته‌های شش‌گانه این مجمع برای رسیدگی به موضوعات ویژه، نظیر مقابله با تبعیض و نقض حقوق بشر است.

این کمیته سال گذشته نیزقطعنامه پیشنهادی کانادا را با ۸۶ رای موافق، ۳۹ رای مخالف و ۵۹ رای ممتنع به تصویب رسانده بود.

این کمیته همچنین در سال ۸۹ در قطعنامه‌ای دیگر از “نقض جدی حقوق بشر در جمهوری اسلامی” عمیقا ابراز نگرانی کرده بود.

سال ۸۸ نیز کمیته سوم با تصویب قطعنامه‌ای اقدامات حکومت جمهوری اسلامی در سرکوب تظاهرات معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را محکوم کرده بود.

امسال دهمین سال پیاپی است که این کمیته علیه نقض حقوق بشر در ایران قطعنامه صادر می‌کند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، از سازمان های ایرانی مدافع حقوق بشر، از تصویب تازه ترین پیش نویس قطع‌نامه کمیته سوم استقبال کرده و از جمهوری اسلامی خواسته است تا از سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل پیروی کند و گامهای جدی و مشخصی برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در کشور بردارد.

در این قطعنامه با تمرکز روی افزایش مجازات اعدام، از تداوم حصر رهبران مخالفان و معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، و همچنین ادامه تبعیض علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی انتقاد شده است.

کمیته سوم سازمان ملل به ویژه از جمهوری اسلامی خواسته است مجازات های سنگین مانند “قطع اعضاء، شلاق” و سایر مصادیق شکنجه و همچنین اعدام در ملاء عام را از قوانین مجازات خود حذف کند.

در ماه های گذشته گزارش های متعددی از افزایش نقض حقوق بشر در ایران و به ویژه مجازات اعدام منتشر شده است.

محمود امیری مقدم،سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران به روز گفته بود از زمان تحلیف حسن روحانی، تاکنون دست کم ۲۲۳ نفر اعدام شده‌اند که خبر اعدام ۱۴۰ نفر آنها به تائید خبرگزاری‌های رسمی رسیده است.

محمد خزاعی، نماینده دائمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، در مخالفت با این قطعنامه، دولت کانادا را به سیاست یک بام و دو هوا و استفاده ابزاری از کمیته سوم سازمان ملل متهم کرده است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز تصویب این پیش نویس را “اغراق گویی و سیاه‌انگاری” در قبال وضعیت حقوق بشر در ایران توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر او گفته است: “متاسفانه و بر اساس روال چند سال گذشته، تعدادی از کشورهای غربی به پیشگامی کانادا با اهداف سیاسی و به ادعای نقض حقوق بشر، قطعنامه ای را علیه کشورمان درکمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح و به تصویب رساندند.”

پیش از رای گیری کمیته سوم برای تصویب پیشن نویس این قطعنامه، ۲۵ سازمان غیر انتفاعی در نامه‌ای از کشورهای عضو کمیته سوم سازمان ملل متحد خواسته بودند به این قطعنامه رای مثبت بدهند.

در این نامه که به امضای سازمان هایی مانند عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، بنیاد برومند، کمپین بین المللی حقوق بشر و سازمان حقوق بشر ایران رسیده اعلام شده بود با وجود اینکه با انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری ایران علائم مثبتی در مورد امکان بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران دیده می‌شود اما نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.

هادی قائمی مدیر کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران هم در مورد تصویب پیش نویس قطعنامه کمیته سوم گفته است: “تصمیم کمیتۀ سوم در تصویب یک قطعنامۀ دیگر در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران نشان میدهد که برغم سرکار آمدن یک دولت جدید در تهران، موارد اصلی نقض حقوق بشر هنوز در حال وقوع هستند و در برخی موارد حتی از سرعت بیشتری هم برخوردار شده است.”