اصرار ایران به تولید انبوه موشک

نویسنده
هافینگتون پست

» گزارش هافینگتون پست از علت توقف مذاکرات

جواد دبیران

مذاکرات درخصوص برنامه اتمی ایران در وین میان گروه شش کشور و نمایندگان حکومت ایران در نهایت بدون نتیجه به پایان رسید. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، در تلویزیون این کشور گفت که در زمان مذاکرات “نتیجه ملموس”ی به دست نیامد. اصلی ترین نکات مورد اختلاف به تأسیسات آب سنگین اراک، غنی سازی اورانیوم و برنامه تولید جنگ افزارهای موشکی این کشور مربوط می شود. این درحالی است که جمهوری اسلامی معتقد است این مورد اخیر ارتباطی به مذاکرات هسته ای ندارد.

در ابتدای دور آخر مذاکرات هسته ای، سران ایرانی بر لزوم ادامه پروژه های هسته ای و همچنین موشکی تأکید ورزیدند. شاخص های موثقی وجود دارد که نشان می دهد مقامات تهران قصد دارند مذاکرات را برای خریدن زمان ادامه دهند.

خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در زمان دیدار از تولیدات بخش هوافضای سپاه پاسداران انتظار سران کشورهای خارجی دایر بر توقف برنامه موشکی را “احمقانه و ابلهانه” خواند و اظهار داشت که تولید چنین جنگ افزارهایی “پیام قدرت و توان داخلی” را منتقل خواهد کرد. او از سپاه پاسداران خواست که “تولیدات خود را به حد انبوه برساند” و آن را “وظیفه” دانست. او گفت: “غرب انتظار دارد برنامه موشکی ایران محدود شود و ازسوی دیگر با قدرت نظامی شان ایران را تهدید می کنند.”

خامنه ای اعلام کرد: “من همیشه از سیاست خارجی حمایت کرده ام و هنوز نیز حمایت می کنم. درخصوص مذاکرات معتقدم که نمایندگان ما باید تمامی سعی و تلاش خود را به کار ببندند.”

تجربه ۳۰ سال اخیر نشان می دهد که “تلاش” و “مذاکره” در قاموس این حکومت چیزی جز “پنهان کاری” و “خریدن زمان” نیست.

وی همچنین بر لزوم دور زدن تحریم ها تأکید ورزید. او دراین خصوص گفت: “نیازهای کشور و مسایلی ازقبیل تحریم نباید به مذاکرات مرتبط شوند. نمایندگان باید مشکل تحریم ها را از طریق شیوه های دیگری حل و فصل کنند.”

رییس جمهور حسن روحانی هدف از مذاکرات را به شیوه دیگری تفسیر کرد. او گفت: “ما می خواهیم در سیاست یک گام به جلو برداریم”، ولی “نمی خواهیم در فن آوری نیز عقب نشینی کنیم. دانشمندان و کارمندان ما در سازمان انرژی اتمی جان خود را داده اند و ما هم همواره بر فعالیت های علمی قانونی تأکید ورزیده ایم. این را همه باید بدانند، هم غرب، هم شرق و هم کشورهای گروه شش کشور.”

درعین حال، نمایندگان مجلس حکومت آیت الله ها بیانیه ای صادر کرده اند و در آن به قدرت جهانی “هشدار” داده اند: “ملت ایران [بخوانید حکومت آیت الله ها] درخصوص مسایل مربوط به استفاده صلح آمیز از فن آوری اتمی عقب نشینی نخواهد کرد.”

منبع: هافینگتون پست، ۱۹ مه