سندیکای شرکت واحد: معلمان بازداشتی را هر چه زودتر آزاد کنید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» سخنگوی کانون صنفی با خانواده‌اش تماس گرفت

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با محکومیت بازداشت فعالان حقوق معلمان، خواستار آزادی هرچه زودتر آنها شده است. در ۱۰ روز گذشته دست‌کم ۳ فعال صنفی بازداشت شده‌اند. وزیر آموزش و پرورش و سخنگوی دولت وعده داده‌اند که وضعیت معلمان بازداشتی را پیگیری کنند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در بیانیه خود اعتراض های معلمان را “حق طلبانه” خوانده و گفته است مسئولان موظفند با تحقق خواسته‌های معلمان و دیگر فرهنگیان در آستانه مهر ماه، تنش‌های اجتماعی و نگرانی‌های اقشار فرهنگی را کاهش دهند.

سندیکای کارگران شرکت واحد بازداشت معلمان را محکوم کرده و خواستار “آزادی هر چه زودتر کوشندگان اعتراضات حق طلبانه معلمان” شده است.

محمدرضا نیکنژاد، مهدی بهلوی و محمود بهشتی لنگرودی سه عضو کانون صنفی معلمان ایران/ تهران هستند که طی ۱۰ روز گذشته توسط نهادهای امنیتی و قضایی بازداشت شده‌اند.

 اسماعیل عبدی، دبیر کل این سازمان و ‌علی اکبر باغانی و رسول بداقی دیگر اعضای زندانی این کانون صنفی هستند به اتهام‌های امنیتی بازداشت شده و در زندان به سر می‌برند.

آدینه بیگی، همسر محمود بهشتی لنگرودی که روز ۱۵ اردیبهشت بازداشت شد گفته است همسرش در تماسی تلفنی با خانواده اتهام های خود را در ارتباط با فعالیت‌های صنفی عنوان کرده است.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حاشیه دیدار با تشکل‌های معلمان از بازداشت فعالان در پی دیدار با مقامات دولتی ابراز شگفتی کرده و وعده داده که وضعیت آنها را پیگیری کند.

 

پیش از او هم یک عضو کانون معلمان گزارش کرده بود علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در دیدار با خانوده اعضای زندانی کانون صنفی معلمان وعده داده که اگر بازداشت معلمان درحیطه کار دولت، یعنی وزارت اطلاعات و دادگستری باشد پیگیری می‌شود، در غیر این صورت با نهاد مربوطه رایزنی‌های لازم انجام می‌گیرد.

 هزاران معلم در سراسر ایران از اسفندماه گذشته با برگزاری تجمع‌هایی اعتراضی خواهان تحقق مطالبات صنفی خود شده‌اند، با این حال نه تنها پاسخی به آنها داده نشده، بلکه شمای از فعالان معلمان و به ویژه اعضای اصلی کانون صنفی معلمان ایران/تهران نیز بازداشت شده اند.

دلیل عمده اعتراض یک سال گذشته معلمان که بازداشت‌ها در پی آن آغاز شد، مطالبات صنفی و به ویژه طرح رتبه‌بندی است که دولت در اسفندماه ۹۳ تصویب کرد و معلمان آن را “تبعیض آمیز” می‌دانند.

محمد حبیبی، عضو کانون صنفی معلمان تهران پیرامون خواسته‌های جامعه فرهنگی ایران در مصاحبه با روز گفته بود “عمده مطالبات مربوط به معیشت و تفاوت بارز میان دستمزد دریافتی و خط فقر رسمی کشور و همچنین اعتراض به کمبود امکانات آموزشی و عدم توجه مسئولان آموزشی به کاهش کیفیت آموزش در مدارس است.”

بسیاری از نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر ضمن محکومیت بازداشت فعالان صنفی در ایران خواهان آزادی فوری آنها شده‌اند