چالش ایران با آمریکا در یمن

تایم
تایم

» گزارش تایم از کشتی ایرانی به مقصد یمن

ائتلاف به رهبری عربستان سعی در شکست قیام علیه دولت یمن را دارد. سعودی‌ها اعتقاد دارند ایران پشتیبان این قیام است.

به گزارش رسانه‌های ایرانی، کشتی حامل کمک‌های این کشور به چالش کشیدن محاصره بنادر یمن توسط عربستان سعودی و آمریکا، وارد خلیج عدن شده است.

کشتی ایران شاهد حامل 2500 تن کمک‌های بشردوستانه است و به سمت بندر حدیده حرکت می‌کند که تحت کنترل شورشیان حوثی قرار دارد. این کشتی تحت اجاره سازمان هلال احمر ایران قرار دارد و مسافرانش را یک تیم پزشکی، روزنامه‌نگار و فعالان ضدجنگ تشکیل می‌دهد. عربستان سعودی وعده داده، به منظور جلوگیری از سلاح‌رسانی به حوثی‌ها، به کشتی‌های ایرانی اجازه پهلو گرفتن در هیچ کدام از بنادر یمنی را نمی‌دهد.

در ماه آوریل، کاروانی از کشتی‌های ایران با ادعای حمل کمک‌های بشردوستانه پس از مسدود شدن مسیر توسط ناو هواپیمابر آمریکایی تئودور روزولت، از آب‌های یمن دور شد. چند روز بعد هواپیمای حاوی کمک‌های ایران، پس از بمباران فرودگاه صنعا توسط عربستان برای جلوگیری از فرود، مجبور به بازگشت شد.

عربستان سعودی نگران افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه است. ایران با کمک حزب‌الله نفوذ فراوانی در لبنان، سوریه و عراق دارد.

این بار ایران از نیروی دریایی خود، که کاروان کوچکی برای مبارزه با دزدان دریایی در خلیج عدن دارد، خواسته است تا از این کشتی محافظت کند. ارتش ایران هشدار داده در صورتی که از رسیدن ایران شاهد به یمن جلوگیری شود مقابله به مثل خواهد کرد. مسعود جزایری، از فرماندهان سپاه پاسداران، هفته گذشته به تلویزیون ایران گفت: “حاکمان جدید عربستان سعودی و آمریکا باید توجه کنند، اگر به ممانعت از جمهوری اسلامی در فرستادن کمک ادامه دهند جهنمی به ‌پا خواهد شد که مسلما نمی‌توانند آن‌ را خاموش کنند. واضح می‌گویم که صبر ایران حدی دارد، اگر از رسیدن کشتی کمک‌های ایران به یمن جلوگیری شود آن‌ها [عربستان/آمریکا] باید از ما انتظار عمل داشته باشند.”

این کشتی قرار است به کاروان ایرانی برسد و پس از آن وارد دریای سرخ شود و 21 مه به حدیده در یمن برسد. با این حال، به نظر نمی‌رسد مسافران این کشتی نگران درگیری در آینده باشند. مهدی بختیاری، روزنامه‌نگار خبرگزاری فارس می‌گوید: “روزها همه‌مان باید کاری انجام دهیم، در مورد من این است که با این اینترنت غیرقابل اتکاء گزارش بفرستم، اما بعدازظهر همه‌مان جمع می‌شویم و بازی می‌کنیم و خوش می‌گذرانیم. خدمه می‌گویند آن‌ها صدای خنده ما را از کشتی می‌شنوند.”

بختیاری که از طریق تلفن ماهواره‌ای از عرشه کشتی صحبت می‌کرد گفت، یکشنبه صبح یک کشتی به کشتی آن‌ها نزدیک شد و از طریق رادیو از ما درخواست اطلاعات کرد: “در فاصله شش مایلی توقف کرد و بندر مبداء و مقصد را خواست و مدتی ما را دنبال کرد. اما وقتی کاپیتان کشتی ما از آن‌ خواست تا خود را معرفی کند، فقط گفت بخشی از ائتلاف است و نگفت ائتلاف ضد دزدان دریایی یا ائتلاف به رهبری عربستان.”

بختیاری گفت، هیچ سلاحی روی عرشه کشتی ندیده است. “به محض ورود به کشتی از ما خواستند تا محموله را ببینیم. ما به تمام کانتینرها سر زدیم، حتی فیلم و عکس هم گرفتیم، فقط برنج، غلات، بطری آب و آنتی‌بیوتیک است، هیچ سلاحی در کشتی وجود ندارد.”

منبع: تایم  - 18 مه  2015