ادعاهای ایران قبل از مذاکرات

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور از

جمهوری اسلامی روز پنج شنبه قبل از مذاکرات جدید آلماتی، خواستار آن شد که کشورهای بزرگ حق غنی سازی اورانیوم اش را به رسمیت بشناسند و ازسوی دیگر احتمال دیدار دوجانبه با ایالات متحده را بسیار کم دانست.

قرار بود کشورهای گروه ۱+۵ و ایران روز جمعه در آلماتی، بزرگ ترین شهر قزاقستان، دور جدیدی از مذاکرات را آغاز کنند. این مذاکرات در ادامه نشست پیشین در رابطه با برنامه هسته ای مناقشه آمیز ایران، پس از هشت ماه تعلیق انجام شد.

سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هیأت ایرانی، در آلماتی گفت: “ما معتقدیم که مذاکرات با این جمله که حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته می شود، آغاز خواهد شد.”

وی ازسوی دیگر، احتمال انجام مذاکرات دوجانبه با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، را کم دانست و این درحالی است که واشنگتن سال هاست مسأله مذاکرات مستقیم را مطرح می کند.

آقای جلیلی گفت: “آنچه که موردنظر ملت ماست این است که ایالات متحده رفتار خود را اصلاح کند و صرفاً به حرف بسنده نکند.”

او در ادامه افزود: “کسانی که برای انجام مذاکره می آیند، باید با منطق، و نه با تهدید، وارد شوند و مدام نگویند تمامی گزینه ها روی میز است. این گونه موضع گیری ها مغایر با نیت خیر است.”

اظهارات آقای جلیلی این پیش بینی را ایجاد کرد که مذاکرات میان کشورهای بزرگ و ایران با اشکال همراه خواهد شد، به ویژه اینکه یک رشته تحریم ها به دلیل برنامه هسته ای ایران ازسوی سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه این کشور وضع شده است.

یکی از خواسته های مهم گروه ۱+۵ از جمهوری اسلامی بسته شدن مرکز غنی سازی فوردو است که به نظر می رسد تنها مرکز هسته ای در این کشور است که از آسیب حمله هوایی احتمالی در امان خواهد ماند.

ازسوی دیگر، یکی از مسؤولان عالی رتبه آمریکایی روز پنج شنبه اظهار داشت که پیشنهاد جدید ارائه شده در اواخر فوریه “متعادل و بسیار عادلانه” بود. او همچنین افزود که جامعه بین المللی از ایران انتظار یک پاسخ “ملموس و قابل توجه” را دارد.

براساس این پیشنهاد، “تعلیق” فعالیت های غنی سازی تا غلظت ۲۰ درصد در ازای کاهش برخی تحریم های بازرگانی در زمینه طلا و پتروشیمی مدنظر است.

از دید روسیه، کشورهای بزرگ و ایران “متأسفانه تاکنون در زمینه ایجاد یک مصالحه گام برنداشته اند”. کارشناسان و ناظران براین عقیده اند که قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران که در تاریخ ۱۴ ژوئن برگزار می شود، نمی توان شاهد پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات بود.

منبع: نوول ابزرواتور، ۴ آوریل