پیرامون فحشای سرداران

فرزانه روستایی
فرزانه روستایی

بر خلاف آنچه در گفتار مردم جریان یافته، ریشه لغت “فحشا ” بر کسی دلالت ندارد که بدن خود را عریان وخود فروشی می کند. آنچه از کتب لغت به دست می آید این است که واژه فاحشه حتی صفتی برای شخص هم نیست که بگویند مثلا فلانی فاحشه است، بلکه لفظ فاحشه در قرآن به هر نوع گفتار و کرداری اطلاق می شود که “خصومت، دشمنی و زشتی” پدید می آورد. خواه این گفتار و کردار یا رفتار از سوی زن باشد یا مرد. همچنین لفظ فحشا در کنار “منکر”، حوزه معنایی مشترکی دارد و بر هر رفتاری دلالت می کند که همگان آن را زشت می دانند و انکار می کنند و متصف به آن را مطرود می دانند. باز باید بر این تاکید کرد که در قرآن، فاحشه هم بر مرد اطلاق می شود و هم بر زن خلافکار و اساسا بر اعمالی دلالت می کند که “تجاوزگرانه” است، “حق و حقوق دیگران را پایمال می کند” و “نابسامانی پدید می آورند.”

فاحشه خواندن مسیح علی نژاد در وبلاگ های نزدیکان صدا و سیما و همچنین پخش اخبار قبیح هماهنگ شده علیه او از سوی تلویزیون سراسری که با پول مردم اداره می شود به تلافی ایجاد صفحه “آزادی های یواشکی” که با اقبال چند صد هزارایرانی مواجه شده است به استناد کتب لغت دلالت بر تحقق فحشایی دارد که معنی تجاوزگری، پایمال کردن حقوق دیگران، و انجام اعمال زشت و خصومت بار در آن بارز است. ریشه این فحشا که از سوی مدیران سردار صدا و سیما و همکاران امنیتی- رسانه ای آنها انجام می شود به دو دهه پیش باز می گردد که سپاه و وزارت اطلاعات مداخله در همه امور سیاسی و سپس اقتصادی ریز و درشت را آغاز کردند تا جایی که به یک غول اقتصادی و در نهایت به یک دولت سایه در کشور تبدیل شدند.همان ها امروز حتی به جایی رسیده اند که علنا برای مردم خط و نشان می کشند و در سخنرانی های سازمانی رسما اعلام می کنندکه این ما بودیم که نگذاشتیم اصلاح طلبان انتخابات را ببرند، این ما بودیم که آرای مردم را نخواندیم، سرکوب اعتراضات مردم حساب شده بود و موج سنگین دستگیری ها برای عقب زدن جریان اصلاح طلبی و کنترل اوضاع از قبل برنامه ریزی شده بود !

با استناد به ویدئوی سخنرانی درز پیدا کرده فرمانده سپاه، حداقل از دانشجویان دانشگاه امام حسین سپاه که مسائل استراتژیک می خوانند یا از فارغ التحصیلان علوم سیاسی دانشگاه امام صادق می توان پرسید آیا درعرف بین المللی، ایستادن در برابر آرای مردم در یک انتخابات سراسری و سرکوب اعتراضات پس از آن، معنایی جز کودتا دارد؟ اگر چنین است کدام فحشا بزرگتر است. با باتوم برقی بر سر و روی مردم کوبیدن و با تک تیرانداز، سر و گردن مردم را هدف قرار دادن و با ماشین نیروی انتظامی به مردم زدن و دو بار از روی سر آنها رد شدن فحشای بزرگتری است یا مثلا فحشای زن هفت قلم رنگ شده ای که اگر شانس با او همراه نباشد و شبی دو مشتری را راه نیاندازد تا کرایه منزلش را تامین کند، آخر ماه به غیر از خود فروشی باید در پیاده رو زندگی کند.

در واقع این فقط مداخله نظامی ها و امنیتی ها در اقتصاد کشور نبود که باعث دور گرفتن فحشای سرداران شد، بلکه آنچه زمینه ساز ارتکاب آنان به زشت ترین اعمال شد سوء استفاده از اعتقادات مذهبی و اعتماد مردم و سازماندهی بی سر و صدا و آرام یک بازوی سرکوب سراسری در کشور بود که ریشه همه فحشا هاست. حال چگونه بدن فروشی گدایان بزک کرده فحشا نامیده می شود، اما فحشای کسانی که در طول یک سال سرکوب مردم بدون اعلام حکومت نظامی عملا در کشور حکومت نظامی برقرار کردند جایی به حساب نمی آید.

33 سال پیش سپاه و بسیج با کمک ارتش تلاش کردند تا با انجام عملیات رمضان بصره را فتح کنند اما این عملیات که قرار بود بزرگترین عملیات زمینی پس از جنگ جهانی دوم باشد با موفقیت همراه نبود و یک شکست دردناک را در مقطعی حساس رقم زد. فردای همان روز بسیاری از نشریات مشهور جهان عکس دشت های شرق بصره را منتشر کردند که تا چشم کار می کرد انبوه جنازه سربازان ایرانی بود. جنازه های تکه پاره، گل اندود و تل انبار روی هم. عکس روی جلد مجله تایم و گزارش تصویری آن عمق این شکست دردناک را بیش از دیگر نشریه ها نمایش می داد. بر سینه بسیاری از آن جوانان خون آلود، آرم سپاه نقش بسته بود؛ جوانانی که در جانفشانی برای میهنشان لحظه ای درنگ نکرده بودند. کاش خداوند لحظه ای از قیامتش را امانت میداد و همه آن دلاوران در خون تپیده عملیات رمضان برای ساعتی زنده و احضارمی شدند تا در یک همه پرسی ساده و پاسخ به چند سئوال شرکت کنند مبنی بر اینکه:

آیا اقدام سپاه در مداخله در انتخابات را تایید می کنید یا نه؟

اگر روزی اطلاع می یافتید سپاه قرار است برای حفظ نظام مردم را در خیابان ها به گلوله ببندند، چه حالی به شما دست می داد؟

سخنرانی اخیرا درز پیدا کرده فرمانده سپاه که در قالب فرمانده پیروز یک کودتا ایراد شده مورد تایید شما هست یا نه؟

 و در نهایت اینکه، بدن فروشی زنان بی سرپرست جامعه ای که هیچگاه سامان نگرفت و سن فاحشه های آن هر روز کمتر می شود فحشای بزرگتری است یا تبدیل یک سپاه مردمی به یک حزب پادگانی مخوف که هم ارتش دارد، هم بزرگترین حفاظت اطلاعات کشور را، هم بازداشتگاههای اعلام شده و اعلام نشده دارد و هم همیشه برنده مناقصه های چند میلیارد دلاری است که معمولا با دور زدن قوانین به آن می رسند.

۳۵ سال پیش همه سپاه را سازماندهی کردند تا جمهوری اسلامی سر پا بماند، امروز همه جمهوری اسلامی سرپاست تا رضایت فرماندهان سپاه جلب شود. کاش می شد از شهدای عملیات رمضان و دیگر کشته های جنگ که با اونیفورم سپاه به شهادت رسیدند پرسید: آیا از خرج شدن همه ایران برای راضی نگه داشتن سپاهیانی که دلال و تاجر بین المللی و کارچاق کن کم ندارند خوشنودند و اگر پیش از این از چنین فرجامی اطلاع می یافتند هیچگاه پا به جبهه ها می گذاشتند؟