روابط اقتصادی، ضمانت اجرای توافق

نویسنده
حسین محمدی

» در دیدار با شورای راهبردی روابط خارجی

شورای راهبردی روابط خارجی ـ- که اعضای آن منصوب آیت‌الله خامنه‌ای هستند ـ- به شکل رسمی وارد بحث بررسی برجام شد. در نخستین اقدام، این شورا میزبان محمدجواد ظریف، مجید تخت‌روان‌چی و عباس عراق‌چی بود تا پاسخ‌گوی سوال‌های اساتید حقوق و روابط بین‌الملل باشند.

کمال خرازی، رئیس این شورا، در این جلسه از اساتید دانشگاه خواست که “ابعاد مختلف روندی را که منجر به انعقاد این سند شد، بررسی و نقشه راهی برای آینده تدوین کنند”.
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، در این جلسه گفت که دولت از مسافرت‌های اخیر مقام‌های اروپایی به ایران “ذوق‌زده” نیست، اما “این روابط ضمانت توافق است”. او اضافه کرد: “روابط اقتصادی آنقدر باید در هم تنیده باشد که برای آنان صرف نکند که توافق را بر هم بزنند”.
او همچنین بار دیگر به دفاع از نتایج گفت‌وگوهای هسته‌ای پرداخت: “این توافق، توافق متوازنی است که ایراد هم به آن وارد است اما اهداف کلی ، اصول و خط قرمزها در آن رعایت شده است”.
ظریف اشاره‌ای هم به منتقدان داخلی و خارجی توافق کرد: “هر کس درباره این توافق تحلیلی کرده و هر چیزی می نویسد با اهداف سیاسی، یکی می گوید ایران امریکا را بر خاک مالید، بیخود می گویند و تحلیل دیگری برعکس آن در خصوص ایران است”.
یکی از نکات حاشیه‌ای جالب توجه این برنامه، آن بود که گزارش کامل آن از شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی پخش شد. این یکی از معدود دفعاتی است که صدا و سیما چنین برنامه‌ای را پوشش می‌دهد. پس از توافق هسته‌ای، صدا و سیما برنامه‌های حضور جان کری در کنگره و سنای آمریکا را نیز پوشش داده بود.
شورای راهبردی روابط خارجی که میزبان این برنامه بود، در سال ۸۵ توسط آیت‌الله خامنه‌ای تاسیس شد و مسوولیت “تهیه راهبردها، سیاست‌ها و راهکارهایی که جمهوری اسلامی را در سیاست خارجی به نتایج مطلوب برساند” و “ایجاد هماهنگی بیشتر در کلیه فعالیت‌ها در عرصه روابط خارجی” به آن محول شد.
اعضای دوره اول این شورا کمال خرازی، علی اکبر ولایتی، علی شمخانی، محمد شریعتمداری و محمد حسین طارمی بودند. آن زمان اعلام شد که کمال خرازی رییس شورا، علی اکبر ولایتی رییس کمیسیون سیاست خارجی، علی شمخانی رییس کمیسیون دفاعی- امنیتی، محمد شریعتمداری رییس کمیسیون اقتصادی و محمد حسین طارمی رییس کمیسیون فرهنگی – علمی آن هستند.
خردادماه سال گذشته اما آیت‌الله خامنه‌ای اعضای جدیدی را برای عضویت در این شورا انتخاب کرد. او علی‌آکبر ولایتی، علی شمخانی و محمد شریعتمداری را از این شورا حذف و سعید جلیلی،‌ احمد وحیدی، ابراهیم شیبانی و مهدی مصطفوی را به جمع اعضای آن اضافه کرد.