اصولگرایان؛ پژواک صدای فرماندهان سپاه

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» ادامه حملات به اصلاح طلبان

پس از تاکیدات چندباره سیدمحمدخاتمی بر شروط اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات آتی مجلس و همچنین تایید این مساله از سوی چهره های شاخص اصلاح طلبان از جمله محمدرضا خاتمی دبیرکل سابق حزب مشارکت، از یک سو برخی از اصولگرایان ضمن حمله به اصلاح طلبان خواستار بازداشت آنها شده و از سوی دیگر برخی از آنان با تعیین شرط توبه و عذرخواهی در صدد ترغیب اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات برآمده اند.

 مجتبی شاکری از اعضای شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب در این ارتباط گفت: “مجموعه دوم خرداد و جریان فتنه که در سال 88 اهانت بزرگی به نظام کرده و مقابل قانون ایستادند هنوز هم جایگاه خود را درک نکرده اند.این فتنه گران، هواداران خود را به مقابله با نظام واداشته و مرتکب جرم شدند و هنوز هم به گناه بزرگ خود واقف نیستند یا اینکه خود را به تجاهل می زنند لذا به هر صورت اینها متهم به تقابل با نظام بوده بنابراین حق ندارند که برای نظام شرط تعیین کنند.”

وی  افزود: “افرادی که مانند خاتمی در راس کانون فتنه قرار داشتند باید از موضع تکبر خود دست بردارند و بدانند که بدون اعلام توبه و تبری از اعمال ساختار شکنانه ای که مرتکب شدند، حضور آنها در فضای سیاسی کشور امکان پذیر نخواهد بود.”

او البته در عین حال اضافه کرد که “البته آن دسته از اصلاح طلبان که در جریان فتنه دخالت نداشتند هیچ گونه منع قانونی برای شرکت در انتخابات ندارند و می توانند مطابق ضوابط قانونی در انتخابات حضور یابند.”

تعیین شرط “توبه اصلاح طلبان” برای حضور در انتخابات در شرایطی از سوی برخی از اصولگرایان و چهره های حکومتی مطرح می شود که هفته گذشته یداله جوانی رییس اداره سیاسی سپاه پاسداران  اصلاح طلبان را “مجرم” خوانده و  خواستار توبه آنها برای بازگشت به “دامان نظام” شده بود.

رییس اداره سیاسی سپاه در سرمقاله هفته نامه صبح صادق نوشته بود: “بزرگترین جرم این جریان و عوامل اصلی روی صحنه آن، یعنی مثلث، موسوی، کروبی و خاتمی متهم ساختن نظام اسلامی به انجام تقلب در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بر اساس یک طرح از قبل طراحی شده بر پایه مدل انقلاب ها یا کودتاهای مخملین می باشد. این آقایان باید بدانند که برای نظام اسلامی و ملت آزاده ایران، آنان متهم به براندازی یا متهم به ایستادن در برابر ملت و نظام نیستند، بلکه آنان به دلیل اقدام به براندازی و مقابله با نظام اسلامی، مجرم هستند.”

این مقام ارشد سپاه پاسداران همچنین حکومت جمهوری اسلامی را “نظام مظلوم مقتدر” خوانده و تاکید کرده بود که “ وقتی از نظر نظام اسلامی و ملت مسلمان، مومن و انقلابی ایران، جریان و افرادی، مجرم شناخته می شوند، مجرم برای بازگشت به دامان نظام و ملت، باید توبه کرده و عذرخواهی کند. در کجای دنیا کسی که جرمش اثبات شده و مستحق مجازات است، در موضع طلبکار قرار می گیرد و انتظار برآورده شدن حاجات دارد. اکنون نظام اسلامی مقتدر است و به طور قطع به مجرمان باج نخواهد داد. اگر این جماعت عاقل و واقع نگر باشند، خرد سیاسی حکم به توبه و عذرخواهی می کند تا به گرفتن ژست حق طلبانه و طلبکاری از نظامی که مظلوم است، لکن مظلوم مقتدر.”

این گونه اظهارات و مواضع در حالی از سوی چهره های جناح حاکم و مقامات ارشد سپاه پاسداران مطرح می شود که از 6 دی ماه سال گذشته سیدمحمد خاتمی شرایط  و کف مطالبات خود برای شرکت در انتخابات را مطرح کرده؛ شرایطی که  با عدم توجه سران حکومت مستقر وهمچنین بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز بر تعداد موارد آن افزوده شده است.

 

حمله شجونی به محمدرضا خاتمی

در دیگر سو در ابتدای هفته جاری محمدرضا خاتمی دبیرکل سابق حزب مشارکت ایران اسلامی و نایب رییس مجلس ششم طی گفت و گویی با روزنامه اعتماد (بخش اولبخش دوم) نیز ضمن تایید و تاکید بر شروط مطرح شده از سوی سیدمحمدخاتمی، اصلاح طلبان را “اپوزیسیون نجیب” برای حاکمیت فعلی خواند و تصریح کرد که “اپوزیسیونی که می‌توانست هرکاری انجام دهد اما دنبال ساختن بود دنبال تخریب نبود. دنبال آباد کردن بود.”

به دنبال بازتاب گسترده  گفته های دبیرکل سابق حزب مشارکت، جعفر شجونی از اعضای جامعه وعاظ تهران روز گذشته گفت: “عملکرد آنها در فتنه 88 به قدری وقیح بود که حتی اسرائیل اسمی از آنها به میان نمی آورد چرا که خود سرمایه هایی که در اختیار داشتند را سوزاندند و دیگر نمی توانند در فضای سیاسی ایران ایفای نقش کنند. بنده اگر دادستان بودم به حساب این تشکل ها و نیروهای فتنه گر می رسیدم اما حیف که در این جایگاه قرار ندارم.”

وی با متهم کردن اصلاح طلبان به ارتباط با اعراب همچنین افزود: “محمدرضا خاتمی با توجه به سوابق حزب متبوعش اصلاً حق اظهار نظر در زمینه مسائل سیاسی ندارد وی و حزب منحل شده مشارکت آبروی خط امامرا بردند. مشارکت برای ضد انقلاب نجیب است چرا که در زمان فتنه وطن فروشی کردند و پول نیروهای آل سعود را به خوبی استفاده کردند و در حال حاضر نیز غیر قانونی اظهار نظر می کنند.”

این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز همچنین با بیان اینکه “البته این سئوال مطرح می شود که چرا این افراد هنوز آزادهستند در صورتی که باید محاکمه شوند” درعین حال اضافه کرد که “آنها از هم اکنون خود را برای انتخابات آماده کرده اند اما به قدری ساده لوح هستند که نمی دانند در این دوره بازاقبال مردم به اصولگرایان خواهند بود و آنها باردیگر رسوا خواهند شد.”

این گفته های شجونی پس از آن بیان می شود که دوهفته پیش محمدرضا نقدی فرمانده بسیج نیز در واکنش به تذکر محمدرضا خاتمی به فرمانده سپاه پاسداران درباره غیرقانونی بودن دخالت نظامیان در سیاست، اظهارات و ادعاهایی مشابه شجونی را مطرح کرده بود.

فرمانده بسیج گفته بود: “این فرد هتاک، هم‌ پیاله کسی است که در انتخابات به کشورهای اروپایی مراجعه می‌کند و از دولت‌های استعمارگر و احزاب صهیونیستی و فراماسونر کمک مالی دریافت می‌کند. این فرد از قماش کسی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ از پادشاه جنایتکار بحرین با اعزام نماینده‌ای به نفع خود کمک مالی دریافت کرد. وی هم پیاله کسی است که با پادشاه عربستان که اکنون کشورش مأمن تمامی دیکتاتوران منطقه شده، برای برگزاری انتخابات در ایران مذاکره و همفکری می‌کند.”

محمدرضا نقدی اظهارات کنونی جعفر شجونی را آنزمان مطرح کرده و مدعی شده بود: “ضعف اینجاست که وقتی این افراد، مزدوری کردند و وابستگی خود را نشان داده و این موارد احراز شد، با این‌گونه افراد برخورد نشد و طبیعتاً‌ روی این افراد زیاد می‌شود و این سخنان را مطرح می‌کنند.

 

توضیح نجابت درباره نجابت

 احمد نجابت از اعضای شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب نیز طی اظهاراتی به گفته های محمدرضا خاتمی واکنش نشان داد و گفت: “اگر آنطور که محمدرضا خاتمی می گوید حزب مشارکت یک اپوزیسیون نجیب است باید لغت‌نامه ها را از نو نوشت چرا که ظاهراً نجیب بودن معنای جدیدی یافته است.”

وی همچنین تصریح کرد: “معتقدم امثال محمدرضا خاتمی و یاران وی در احزاب منحل شده مشارکت و مجاهدین نه تنها نجیب نیستند بلکه یک اپوزیسیون بی انصاف هستند و عده ای از آنها خیانت سنگینی به انقلاب کردند و در پشت صحنه به هدایت فتنه پرداختند و فعالیت آنها در راستای تبدیل جمهوری اسلامی به یک اسلام آمریکایی متمرکز شده بود.”

نجابت همچنین مدعی شد که “محمدرضا خاتمی و امثال وی مرده سیاسی به حساب می آیند و به آخر خط رسیده اند و به هیچ وجه محلی از اعراب ندارند.”

 

شرکت کنید، نکنید نابود می شوید

با این همه تهدید و اتهام اما همچنان اصلاح طلبان بر مواضع خود برای عدم شرکت در انتخابات تا تامین شرایط مورد نظرشان تاکید می کنند. در همین راستا مجید انصاری از اعضای مجمع روحانیون مبارز روز گذشته گفت: “اصلاح طلبان تا به امروز هیچ برنامه مشخصی را برای ورود به انتخابات تدوین نکرده‌اند.”

این اظهار نظر صریح مجید انصاری در حالی بود که همزمان حسن غفوری فرد از چهره های شناخته شده اصولگرایان و عضو شورای مرکزی جمعیت موتلفه بر شرکت اصلاح طلبان در انتخابات تاکید کرد و گفت: “اصلاح طلبان در این دوره از انتخابات شرکت می کنند، چرا که اگر شرکت نکنند برای همیشه نابود خواهند شد.”

وی همچنین درباره علت این تاکیدش افزود: “اصلاح طلبان خود می‌دانند که اگر در این انتخابات هم به موفقیت دست پیدا نکنند ساختار حزبی و تشکیلاتی و پایگاه مردمی خود را کاملا از دست خواهند داد و نابود خواهند شد. اکثر اصلاح طلبان در مجلس ششم استعفاء داده بودند اما باز شاهد و ناظر آن بودیم که این جریان در انتخابات مجلس هفتم شرکت کرده و فهرست انتخاباتی ارائه دادند.”

 اما آیت الله سیدمحمد موسوی خویینی از چهره های شاخص اصلاح طلب در وبسایت اینترنتی خود در پاسخی به روزنامه شرق درباره “راه برون رفت اصلاح طلبان از شرایط فعلی” نوشت که “اصلاح‌طلبان در شرایطی قرار نگرفته‌اند که بخواهند خود را از آن شرایط بیرون بکشند.”

این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در ادامه شرایط جناح مقابل در مقابل اصلاح طلبان را نیز این گونه توصیف کرد که “جریانی اصلاح‌طلبان را در تقابل با خود می‌بیند و در مقابله با آنان از خود بی‌تابی نشان می‌دهد. اما با این حال این جریان یکدست نیست و حداقل به دو گروه قابل تقسیم‌اند. یک گروه تنها به قدرت و حفظ آن می‌اندیشد و چنان شیفته افکار خود است که هیچ نیازی به شنیدن سخن اصلاح‌طلبان نمی‌بیند و به همین علت تنها راهکار خود را در مقابل جریان اصلاحات، سرکوب تا نابودی کامل آنان می‌داند. ولی در کنار این گروه، گروه دومی نیز حضور دارند. این گروه با وجود نگاه بدبینانه‌ای که به اصلاح‌طلبان دارند اما هنوز حوصله و ظرفیت شنیدن سخنان اصلاح‌طلبان و تدبر در آن را دارند.