هنرمندان دنیا در کنار پناهی

نویسنده

» مقاله گاردین درباره حمایت جهانی از فیلمساز ایرانی

ژان بروکز

انتظار می رود فیلمسازان و بازیگران سراسر دنیا  نامه سرگشاده ای را امضا کنند و خواستار آزادی جفعر پناهی فیلمساز ناراضی ایران شوند. به گفته وکیل مدافع پناهی، روز گذشته دادگاهی در ایران این فیلمساز 50 ساله را به تحمل شش سال زندان محکوم کرد و او را به مدت 20 سال از ساخت یا کارگردانی فیلم منع کرد.

نامه یاد شده که از امروز بر روی اینترنت قرار گرفته است، ادعا می کند “پناهی بیگناه است و تنها جرم وی، آرزو برای ادامه فعالیت آزادانه در حرفه فیلمسازی خود در ایران است…. اما مجازاتی که برای جفعر پناهی درنظر گرفته شده، بدون شک تمام سینمای ایران را هدف گرفته است.”

این نامه از سوی گروهی از سازمان های هنری مرتبط با سینما در اروپا شامل فستیوال فیلم کن و مجله  سینما تنظیم شده است. این سازمان ها خواستار امضای نامه از سوی نویسندگان، فیلمسازان و بازیگران و نیز “هر زن و مردی شده که به آزادی عشق می ورزد و حقوق بشر را حق بنیادی افراد محسوب می کند.”

پناهی که منتقد دولت احمدی نژاد است و در فضای متعاقب انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری سال 2009  از اعتراضات حمایت می کرد، به “تبلیغ علیه نظام” متهم شده است. وی در دفاعیه خود در دادگاه گفت: “زندانی شدن من و سایر همکارانم، تجلی به گروگان گرفته شدن تمامی هنرمندان کشور بدست کسانی است که صاحب قدرت اند.” پناهی به همراه فیلمساز دیگری به نام محمد رسولف در زندان به سر خواهد برد.

پناهی در جشنواره فستیوال فیلم کن در سال 1995 با فیلم بادکنک سفید، برنده دوربین طلایی شد و در جشنواره فیلم ونیز در سال 2000 نیز برنده جایزه شیر طلایی شد. سایر فیلم های او شامل آفساید و طلای سرخ است.

این فیلمساز ابتدا در ماه مارس و در خانه اش به اتهام تولید یک فیلم مستند “ضد نظام” درباره جنبش سبز دستگیر شد. حبس وی باعث بالا گرفتن اعتراض بسیاری از اشخاص از جمله مارتین اسکورسیزی، آنگ لی و استیون اسپیلبرگ شد. ژولیت بینوش نیز در جشنواره ماه مه گذشته در کن بر روی صحنه خواستار آزادی پناهی شد.

منبع: گاردین- 21 دسامبر