چطور شد بان کی مون به دیدن موسوی نرفت

نویسنده
حسین محمدی

» یک عامل خودی نقشه را افشا کرد

در حالی که هم‌زمان با حضور بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل در تهران، برای حضور در اجلاس عدم تعهد مخالفان حکومت خواستار ملاقات وی با میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر جنبش سبز، سیدمحمد خاتمی و زندانیان سیاسی شده بودند، یک نماینده مجلس از “پاتک” جمهوری اسلامی برای جلوگیری از ملاقات وی با موسوی خبر داد.

در همین حال سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، با ارسال نامه‌ای خطاب به بان گی مون از عدم اجازه برای ملاقات وی با موسوی و کروبی اظهار تاسف کرد.

سیدحسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در سخنرانی خود در جلسه هفتگی انصار حزب‌الله، با اشاره به به این‌که بان گی مون برای عدم حضور در ایران، تحت فشار بود، به نامه‌ای که از سوی فعالان سیاسی خطاب به بان گی مون برای ملاقات با موسوی و کروبی تهیه شده بود، اشاره کرد و گفت: “۴۰۰ فعال سیاسی ضد انقلاب به وی برای ملاقات با موسوی و کروبی و خانواده زندانیان سیاسی نامه نوشته بودند تا در صورت تحقق این مطالبه، حضور او در این اجلاس را تحت‌الشعاع این دیدار قرار دهند و اعلام کنند که دبیرکل سازمان ملل برای ملاقات با ضدانقلاب به ایران سفر کرده است و نه شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد”.

وی اضافه کرد که جمهوری اسلامی برای جلوگیری از این ملاقات برنامه ویژه‌ای تدارک دید: “این تک دشمن با پاتک برنامه‌ریزی شده نیروهای انقلاب خنثی شد که بر اساس آن یک فهرست بلند از قرار‌های ملاقات برای وی ارسال شد که اگر قرار به ملاقات باشد او باید طبق برنامه عمل کند؛ یکی از این درخواست‌ها از سوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تنظیم شده بود تا در صورت حضور بان‌کی‌مون در مجلس او در حوزه‌های مختلف مثل حقوق مورد پرسش اعضای کمیسیون قرار بگیرد… با توجه به پیاده‌سازی این راهبرد، بان‌کی‌مون چاره‌ای جز ارائه پاسخ منفی به همه درخواست‌ها نداشت و بر این اساس با بهانه کمبود وقت از همه دیدار‌ها صرف نظر کرد که به این ترتیب توطئه دشمن در این زمینه خنثی شد”.

پیش از این حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرهنگی فرمانده سپاه و مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس، با اشاره به برخورد حکومت با میرحسین موسوی و مهدی کروبی، گفته بود: “برخورد با امثال میرحسین موسوی و کروبی با پیشینه مثبت، که در رویارویی با مبانی و اساس انقلاب اسلامی برآمدند از برخورد با شخصی مانند کیانوری حزب توده و مجاهدین خلق بسیار سخت‌تر است”.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر جنبش سبز، پس از فراخوان برای برگزاری راه‌پیمایی در ۲۵ بهمن سال ۸۹ در حمایت از اعتراضات مردم تونس و مصر، توسط نیروهای حکومتی بازداشت و در حصر قرار گرفتند.

سال گذشته علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نخستین مقامی بود که به چرایی محاکمه نشدن موسوی و کروبی پرداخت و با تایید محبوبیت این دو گفت: “برخی می‌گویند که چرا موسوی و کروبی را محاکمه نمی‌کنند، دلیل این است که آن‌ها حریم و یک عده هوادار دارند که من نمی‌توانم اسم هواداران آن‌ها را ببرم.غیر از موسوی و کروبی عناصر و بنیانگذاران اصلی و عوامل پشت پرده فتنه را یا نمی‌توان شناخت و یا به راحتی نمی‌توان معرفی کرد، چون حریم دارند و این فتنه را عجیب و سخت می‌کنند”.

بان گی مون در زمان حضور در ایران، در یک سخنرانی در دانشکده وزارت امورخارجه و همچنین دیدار با رهبر جمهوری اسلامی به انتقاد از وضعیت حقوق‌بشر در ایران پرداخت و همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده بود. وی همچنین به انتقاد از سخنان مسوولان جمهوری اسلامی – از جمله آیت‌الله خامنه‌ای – درباره اسراییل پرداخته بود.

بان گی مون خود پس از این دیدار گفته بود که “نگرانی های خود درباره نقض حقوق بشر در ایران را با مقام های ایرانی در میان گذاشته است”. مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز گفته بود وی در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی اظهارات او درباره اسرائیل را “توهین آمیز و تحریک کننده” خواند.

بان گی مون همچنین در این دیدار به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و همچنین اعتراضات مردم سوریه اشاره کرده و خواستار رفع نگرانی ها از سوی ایران در این موارد شده بود. دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در حاشیه اجلاس سران در دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه نیز گفته بود که ایران همچنان مشکلات حقوق بشری زیادی دارد و بسیار مهم است که صدای مردم ایران در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شنیده شود. وی همچنین اضافه کرده بود که به همین دلیل از مسوولان جمهوری اسلامی خواسته که رهبران مخالف دولت، مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی را آزاد کنند و فضایی برای آزادی بیان ایجاد کنند.

در همین حال اردشیر امیرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، با ارسال نامه‌ای خطاب به بان گی مون، با تشکر از ابراز نگرانی وی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز تاسف کرد که مقامات جمهوری اسلامی درخواست بان کی مون برای ملاقات با موسوی، کروبی، رهنورد و نیز خاتمی را بی پاسخ گذاشته‌اند.

وی در نامه خود همچنین با اشاره به وضعیت سیدمحمد خاتمی، نوشته است که “معمار ایده و ابتکار گفتگوی تمدنها که همواره به پیشبرد گفتگو و توسعه سیاسی در سطح ملی و تنش زدائی و همزیستی مسالمت آمیز در سطوح منطقه و بین المللی متعهد بوده است با محدودیتهای فزاینده ای حتی برای صرف ابراز عقیده در سرزمین مادری خود مواجه است”.

وی اضافه کرده است که خاتمی علیرغم عضویت در اتحاد برای تمدنها، از سفر او برای شرکت در جلسات و مجامع در خارج از کشور برای طرح و پیشبرد پیشنهاد و ابتکار خود در مورد گفتگوی تمدنها جلوگیری شده است. این رفتار و برخورد به روشنی وضعیت سیاسی ایران کنونی را نشان می دهد.

اردشیر امیرارجمند در بخشی دیگر از نامه ی خود به دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده است که تصریح شما در ملاقات با آقای لاریجانی، رئیس مجلس، مبنی بر اینکه آنها می باید صدای مردم را در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بشنوند براستی حاوی پیامی روشن و صریح بود همچنان که انتخابات ازاد یکی از اصلی ترین مطالبات مردم ایران است.