تسخیر بازار ایران در دستور کار است

ال موندو
ال موندو

» نگاه ال موندو به تلاش شرکت های اسپانیایی

ساهیدا ممبرادو

پس از عقد پیش‌توافق میان ایران و قدرت های جهانی در اوایل ماه آوریل، چراغ سبز به شرکت‌های بزرگ بین المللی، ازجمله اسپانیایی، در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی داده شد. اکنون این شرکت ها با یکدیگر در رقابت اند تا به یک بازار مصرف کننده ۸۰ میلیون نفری وارد شوند.

تحریم های شدید اعمال شده ازسوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران در سال ۲۰۱۲ باعث خروج گسترده اکثر شرکت های خارجی از این کشور شد. اکنون این شرکت ها به احتمال آنکه تحریم ها کاهش خواهند یافت، درتلاش اند تا مواضع خود را در کشوری که به شدت نیازمند سرمایه گذاری برای توسعه صنایع و احیای اقتصاد خود است محکم کنند.

شرکت های اسپانیایی نیز نخواسته اند در مسابقه رسیدن به بازار سرزمین پارس عقب بمانند و از چند هفته پیش تاکنون تماس های بسیاری را با شرکت های بومی برقرار ساخته اند تا بتوانند توافق هایی را برای شروع فعالیت های خود، به محض لغو تحریم ها، به امضاء برسانند. درهمین راستا، ۱۲ شرکت بزرگ اسپانیایی که در زمینه انرژی فعالیت می کنند، در ماه آوریل در نمایشگاه بین المللی نفت و گاز تهران شرکت کردند. النا فرناندز، رییس انجمن اسپانیایی صادرکنندگان تجهیزات و خدمات در زمینه سیالات، براین اعتقاد است که بازار ایران “منفعت بزرگی” برای شرکت های اسپانیایی به همراه خواهد داشت.

او دراین خصوص می گوید: “این تحریم ها به ما بسیار ضرر زد. اکنون هدف ما این است که مواضع خود را بازیابیم و فروش خود را به میزان سابق یا بهتر از آن برسانیم. امیدواریم که براساس این توافق، سرمایه‌گذاری‌هایی نیز در بخش‌های گاز، نفت و کارخانه های پتروشیمی که تجهیزات ما را دریافت خواهند کرد، انجام شود.”

صادرات اسپانیا تنها طی دو سال به میزان ۵۷ درصد کاهش یافت. در سال ۲۰۱۲ فروش فاکتور شده به ایران عدد ۵۰۰ میلیون یورو را نشان می دهد، درصورتی که در سال ۲۰۱۴ این میزان به ۲۳۷ میلیون یورو رسید. خلاء ایجاد شده ازسوی شرکت های اروپایی باعث شد تا کشورهای چین و کره جنوبی سود ببرند.

 

تنها ۸ شرکت اسپانیایی در ایران حضور دارد

با این حال، شرکت کوندمیناس، به عنوان یک شرکت اسپانیایی پیشتاز در امور لجستیک دریایی- بندری، از ماه ژانویه ارتباط مستقیمی را میان ایران و اسپانیا ایجاد کرده. این اولین ارتباط مستقیم دریایی‌ است که میان دو کشور برقرار می‌شود. منابع این شرکت می گویند که “محموله ها هر هفته افزایش می یابند”: در حدود ۱۲۰ کانتینر در ماه که از بارسلون و والنسیا حرکت می کنند و در بندرعباس تخلیه می شوند. محموله های این کانتینرها ازطریق ایران در بازاری به جمعیت ۴۰۰ میلیون نفر [جمهوری های سابق شوروی] توزیع می شود. ده ها منبع موثق دراین خصوص می گویند: “صنعت اسپانیا بسیار بزرگ اندیش است و این مسأله از ماه ها پیش به وضوح مشاهده می شود. ایران دارای بازاری بالقوه است و کسانی که در گذشته با این کشور ارتباط داشته اند، اکنون تماس های خود را مجدداً برقرار ساخته اند.”

درحال حاضر، تنها ۸ شرکت اسپانیایی در ایران مستقر هستند که در زمینه ماشین آلات خودکار، ریخته گری، انرژی های قابل بازیافت، زعفران و فن آوری نانو فعالیت می کنند. در صورت لغو تحریم ها، قابل پیش بینی است که این تعداد به شکلی قابل توجه افزایش یابد.

ازسوی دیگر، با امضای توافق نهایی راه به سوی بازارهای جدید برای شرکت های نفتی نیز باز خواهد شد. قبل از تحریم‌ها، ایران تأمین کننده اصلی نفت خام به اسپانیا بود. ۱۴ درصد از نفتی که در سال ۲۰۱۱ وارد اسپانیا شده از سوی این کشور بوده. یک سال بعد، شرکت های “رسپول” و “سسپا” به عنوان بزرگ ترین شرکت های پالایشی اسپانیا، دیگر نفت خام از کشور آیت الله ها خریداری نکردند. به گفته رؤسای این دو شرکت، “ایران همیشه یک تأمین کننده مهم و قابل اطمینان و اسپانیا نیز یکی از خریداران اصلی آن بوده که بیشترین ضربه را از تحریم ها دریافت کرده”. اگر تحریم ها برداشته شوند، شرکت های هر دو کشور واردات خود را ازسر خواهند گرفت و خواهند توانست با دیگر تأمین کنندگان هیدروکربن نیز همکاری داشته باشند.

ال موندو، ۲۱ مه ۲۰۱۵