ایران: شایعه ترور اسد، جنگ روانی علیه ماست

نویسنده
نازنین کامدار

» شایعه ای حکومت ایران را لرزاند

انتشار خبر ترور بشار اسد توسط یکی محافظان وی برای چند ساعت رسانه های حکومت ایران را دستپاچه کرد و سرانجام این خبرگزاری فارس بود که با انتشار گزارشی، ضمن “شایعه مضحک” نامیدن این خبر، اعلام کرد که او در سلامت کامل به سر می برد و انتشار این گزارش ها را “جنگ روانی علیه ایران و سوریه” دانست.

بنابراین گزارش، شامگاه یکشنبه یک سایت خبری ناشناخته در خبری “فوری” اعلام کرد که بشار اسد، به دست محافظ شخصی خود که یک پاسدار ایرانی بوده، با شلیک چند گلوله به قتل رسیده است.

انتشار این خبر، موجی از واکنش های متفاوت را در پی داشت. در یکسو، شبکه های اجتماعی با خشنودی این خبر را منتشر می کردند و در سوی دیگر رسانه های حکومت ایران در سکوت کامل فرو رفته بودند.

رسانه های حکومت ایران سرانجام در بامداد روز دوشنبه از سکوت خبری خارج شدند و اعلام کردند که خبر ترور بشار اسد تکذیب شده است.

در اینباره خبرگزاری فارس نوشت: “برخی سایت‌های خبری روز یکشنبه به شایعه کشته شدن بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دامن زدند حال آنکه یک منبع خبری نزدیک به دولت سوریه این شایعه را کاملا نادرست عنوان کرد. بر اساس شایعه مزبور، اسد روز شنبه هدف گلوله قرار گرفته و روز یکشنبه جان سپرده است. سازندگان این شایعه، مسوول قتل بشار اسد را محافظ ایرانی وی معرفی کرده بودند! هفته‌نامه فرانسوی لوپوئن نیز گزارش داده است حتی شبه‌نظامیان موسوم به ارتش آزاد سوریه نیز این شایعه را تکذیب کرده‌اند. این در حالی بود که برخی منابع اسرائیلی و لبنانی، در حال دامن زدن به شایعه مرگ اسد بودند”.

فارس افزود: “منبعی نزدیک به دولت سوریه در گفتگو با فارس گفته است: «این شایعه صحیح نیست. قطعا صحیح نیست. اولین جایی که این خبر را منتشر کرد یک وب‌سایت اسرائیلی بود و این برای تمام شبکه‌های خبری، روزنامه‌ها و وب‌سایت‌هایی که این خبر را بدون منبع کپی کرده‌اند، شرم‌آور است…. این مضحک است. در ضمن، اسد اصلا محافظ ایرانی ندارد.» شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توئیتر به‌خاطر انعکاس گسترده این شایعه، در این گزارش مورد سرزنش قرار گرفته‌اند”.

سایت حکومتی “مشرق” هم در گزارشی با عنوان “ناکامی شایعه جدید علیه بشار اسد”، نوشت: “ناظران سیاسی انتشار شایعه شلیک به بشار اسد را شوکی برای احیای جریان تضعیف شده معارضان و تروریستهای مسلح می دانند که روز به روز به اختلافات آنها افزوده می شود. این ناظران استفاده از الفاظی نظیر «محافظ ایرانی» را در راستای ایجاد حساسیت علیه ایران و القای جنگ شیعه و سنی ارزیابی می کنند. این شایعه در حالی مطرح می شود که پس از گذشت مدت طولانی از تلاش های ناکام غرب و برخی کشورهای منطقه برای سرنگونی نظام حاکم در دمشق، اختلافات بین مخالفان و تروریستهای مسلح در سوریه افزایش یافته است”.

مشرق افزوده است: “گزارش های جدیدتر پس از شایعه ترور اسد اعلام کردند که خبر شلیک به اسد کذب بوده و وی در صحت و سلامت کامل به سر می برد. انتشار این شایعه همچنین در شرایطی است که «معاذ الخطیب» روز گذشته در پی افزایش اختلافات درونی و تشکیل دولت موقت، از ریاست ائتلاف معارضان سوریه استعفا کرد”.

سایت خبرآنلاین هم در گزارشی با نام “ اخبار ضد و نقیض از ترور بشار اسد یا جنگ روانی تازه علیه ایران و سوریه؟”، نوشت: “منابع خبری عربی و اسرائیلی با انتشار شایعه ای درباره ترور بشار اسد توسط یکی از محافظان ایرانی اش، جنگ روانی تازه ای را علیه ایران و سوریه براه انداخته اند.به گزارش خبرآنلاین از ساعاتی پیش سایت العرب از ترور بشار اسد توسط یکی از محافظان ایرانی اش! خبر داد و نوشت اسد پس از این حادثه به بیمارستان شامی دمشق منتقل شده است.این ادعا، بلافاصله توسط برخی از وب سایت های مخالف اسد دامن زده شد و برخی از منابع خبری فارسی مخالف نظام و نه چندان معتبر نیز آن را با آب و تاب بازتاب داده اند”.

خبر آنلاین افزود: “یکی دیگر از نشانه ها مبنی بر بی اساس بودن این خبر و یا جنگ روانی بودن آن علیه ایران و سوریه تاکید بر ایرانی بودن ضارب بشار اسد در این خبر بی اساس است درحالیکه اندک آشنایی با سیستم امنیتی و حفاظتی حزب بعث برای تشخیص نادرست بودن این ادعا کافی است.در سیستم بسیار پیچیده حفاظتی، امنیتی و حراست فیزیکی حزب بعث آن هم برای افراد رده بالای حزب مانند رهبر آن و یا شخص رئیس جمهور، صرفا از وفادار ترین افراد حزب بعث و درباره شخص اسد از وفادارترین علوی های سوری استفاده می شود و آنها در این زمینه کوچکترین میدانی به افراد دیگر از تابعیت های ایرانی یا لبنانی نمی دهند و از بیان این موضوع نیز ابایی ندارند. با این حساب حتی اگر خبر ترور بشار اسد کمترین محلی از اعراب داشته باشد، ایرانی بودن ضارب او یک دروغ مضحک است که به نظر می رسد از روی تعمد و با اهدافی خاص از سوی رسانه های عربی و اسرائیلی روی آن تاکید شده است”.

بر اساس این گزارش، پس از بیرون آمدن رسانه های حکومت ایران از شوک خبری،آنها نیز دست به کار راه اندازی شایعه ای شدند که ساعاتی بعد سایت فرارو آن را تکذیب کرد.

خبرگزاری فارس و دیگر سایت های حکومتی اعلام کردند که سرهنگ ریاض الاسعد، فرمانده ارتش آزاد سوریه کشته شده است و مدی شدند که عکس جنازه آن را نیز به زودی منتشر می کنند.

این در حالی بود که تا ساعتی بعد نه تنها عکسی منتشر نشد که سایت فرارو ضمن تکذیب مرگ فرمانده ارتش آزاد نوشت: “مخالفان سوری اعلام کردند که فرمانده ارتش آزاد سوریه به شدت زخمی شده است. براء هاشم، نماینده اتحادیه هماهنگی‌های انقلابیون در دیر الزور در تماس تلفنی با شبکه شام سوریه تائید کرد که سرهنگ ریاض الاسعد، فرمانده ارتش آزاد سوریه در پی پرتاب بمبی از داخل خودرویی به خودرواش در شهر المیادین در استان دیر الزور به شدت زخمی شده در حالی که تمام محافظانش کشته شده‌اند. هاشم تاکید کرد که الاسعد از دو پا زخمی شده و پای راستش را بر اثر انفجار از دست داده است و ستاد ارتش آزاد در استان نیز این مساله را تایید کرده است. پیش از این برخی منابع از کشته شدن فرمانده گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه خبر داده بودند. شبکه تلویزیونی المنار، به نقل از سعد العقیدی هماهنگ کننده ارتش آزاد سوریه ادعا کرد سرهنگ ریاض الاسعد بر اثر انفجار بمب در مسیر خودرو اش در شهر المیادین در استان دیرالزور در شرق حلب این کشور کشته شد. اما ارتش آزاد این خبر را تائید نکرد”.