ایجاد شور انقلابی به هر وسیله ای

نویسنده

لی کیت


امسال زهرا صارمی برنامه دیگری برای تعطیلات نوروز خود انتخاب کرده است: سیاحت ‏یک هفته ای از میدان های نبرد خونین جنگ طولانی میان ایران و عراق که به پاس شهادت ‏و وطن دوستی برگزار می شود.


چنین تورهای سیاحتی برای رهبران روحانی ایران، ابزار حیاتی برای زنده نگهداشتن شور و ‏شوق انقلاب اسلامی سال 1979 محسوب می شوند؛ خصوصاً در میان جوانانی که هیچ ‏خاطره و یا یاد اندکی هم از آن دوران در ذهن ندارند.


صارمی به همراه 100 مرد و زن جوان دیگر در یک صبح اواخر ماه مارس سوار بر ‏اتوبوس های به خط شده ای می شوند و به سوی مناطق مرزی جنوب غربی ایران به راه می ‏افتند. حدود یک میلیون ایرانی دیگر هم همین مسیر را در طول تعطیلات سه هفته ای نوروز ‏در پیش می گیرند که تا اواسط ماه آوریل به درازا می کشد. این تورها توسط بسیج سازماندهی ‏می شود که شاخه شبه نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.


مردم به دیدار مناطق بیابانی می روند که نیروهای ایرانی در آنجا، حمله امواج انسانی علیه ‏خطوط متخاصم عراقی را با رمز “فجر طلیعه می زند” و “فتحون یقین” انجام می دادند. آنها ‏به سخنرانی افسران بسیج گوش می دهند، از خاکریزها و سنگرهاباز دیدی می کنند و در ‏پادگان های نظامی می خوابند.


از همه مهمتر اینکه یادی از شهیدان می کنند.‏

صارمی 21 ساله که چادر تماماً سیاه او در باد صبحگاهی می لرزید، می گوید: “این مثل یک ‏تور معنوی است.” او یکبار هم دو سال پیش به منطقه رفته بود. او می گوید: “من برای ادای ‏احترام به کسانی که با دشمن جنگیدند و جان خود را برای هدیه کردن صلح به ما از دست ‏دادند به آنجا رفتم.”


در بین ایرانی ها، میلیون ها نفر بعد از انقلاب 1979 به دنیا آمده اند و انقلاب و قوانین ‏روحانیون آنرا پشت سرگذاشته اند. ‏

این موضوع، اهمیت بسیج را برای رهبران روحانی، که مایلند نبض خروش های اصول ‏انقلابی همچنان بتپد، چندین برابر کرده است: ایستادگی پرصلابت در برابر فرهنگ ‏آمریکایی و غربی، پایبندی به قوانین سفت و سخت اسلامی، و پاسداری از ایثار و از خود ‏گذشتن.


بعضی ها بسیج را به چشم “ارتش مخفی” جمهوری اسلامی نگاه می کنند. تعداد آنها مشخص ‏نیست اما سپاه پاسداران می گوید آنها میلیون ها نفر هستند. آنها تقریباً در هر موسسه دولتی ‏وجود دارند، از ادارات پست گرفته تا مدارس. آنها کارکنان معمولی هستند باضافه اینکه عضو ‏نیروی بسیج هم هستند.


نقش آنها در زمان رییس جمهور تندوری ایران، محمود احمدی نژاد، که بودجه دولتی برای ‏بسیج را زیاد کرده است، رشد ریادی کرده است. این بازتابی است از پیشرفت های حامیان ‏بسیج در سپاه پاسداران انقلاب: افسران فعلی و سابق سپاه صاحب پست های مهمی شده اند و ‏شرکت های وابسته به سپاه برنده بسیاری از قراردادهای پر سود دولتی در ساخت و ساز و ‏سایر رشته ها شده اند. ‏

در همین حال، بسیج نقش خود را با زور دنبال می کند. آنها در سال 1999اعتراضات ‏دانشجویی را که از دانشگاه تهران آغاز شد سرکوب نمودند و چندین کشته به جای گذاشتند. ‏ضمناً بسیج را به عنوان کسانی که زنان را در خیابان ها متوقف می کنند و آنها را مجبور به ‏رعایت حجاب اسلامی می کنند، می شناسند.


بسیج نفوذ فراگیری در رخدادهای فرهنگی هم دارد. گروه های دانشجویی با سازماندهی ‏سمینار در دانشگاه ها اغلب به موضع “نسل کشی” فلسطینی ها توسطاسراییلی ها می پردازند. ‏گروه های تئاتر بسیج هم به اجرای داستان هایی از “انقلاب و مقاومت” مشغول اند.


حتی یک شرکت فیلم سازی بسیج هم وجود دارد که راجع به جنگ ایران و عراق فیلم تولید ‏می کند. محوطه یکی از استودیوها، پر از تانک های قدیمی و سایر تجهیزات است که در کنار ‏اتوبانی که از فرودگاه تازه تاسیس امام خمینی به تهران می رسد قرار گرفته است.


حسن طاهری 53 ساله و بازمانده جنگ، که سوار همان اتوبوس صارمی شده است، این تور ‏را به عنوان شانسی برای بازگشتن به حال و هوای قبلی خود می داند. او که همسرش را با ‏خود آورده می گوید: “سال های جنگ، خون و مقاومت، خیلی از دوستان من هرگز از جنگ ‏باز نگشتند. وقتی من به آنجا می روم احساس می کنم با آنها هستم.”


اما خیلی از کسانی که در این تور هستند، بسیجیان جوان و خانواده های آنها هستند. یک ‏جریان دایم در حال اتصال دادن جنگ به “نسل سوم انقلاب” است. کسانی که به تور صارمی ‏ملحق می شوند معمولاً از مناطق فقیر نشین تهران هستند و حمایت سرسختانه ای از احمدی ‏نژاد و سایر تندروها کرده اند.


تلویزیون دولتی ایران این تورها را شدیداً تحت پوشش قرار می دهد و در ایام تعطیلات ‏نوروز، تصاویری از مردم جوان را به نمایش می گذارد که مشغول بازدید از مناطق جنگی و ‏یا زیارت قبور شهدا هستند.


آنها از سال 1992 توسط آژانس های تحت مدیریت بسیج سازماندهی شده اند. گروه می گوید ‏امسال 1 میلیون نفر در این تورها شرکت کرده اند که نسبت به هفتصد هزار نفر سال گذشته ‏رشد کرده است.


یکی از فرماندهان نظامی- سردار علی اصغر رجایی- به گروهی از بسیجیان جوان که در ‏تور اواخر مارس شرکت کرده اند می گوید: “گوش به فرمان بودن شهدا، آنها را پیروز و ‏موفق کرده است.”


او گفت: “امروز، این نکته باید سرمشق همه ما برای پیروزی باشد.“‏

منبع: سیاتل تایمز – 6 آوریل ‏