هشدار پایداری ها به علی لاریجانی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تعیین هیات نظارت بر مطبوعات به دعوا کشید

حواشی انتخاب نماینده قوه مقننه برای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات هم‌چنان ادامه دارد. از سویی برخی نمایندگان معترض اقدام لاریجانی برای تعلیق این انتخابات هستند و از سوی دیگر نمایندگان حامی لاریجانی،‌ از اقدام وی دفاع می‌کنند.

هم زمان علی مطهری، کاندیدایی که عدم معرفی او از سوی کمیسیون فرهنگی باعث این مسایل شد، توضیحاتی درباره این مساله ارائه کرد.

مطهری در توضیحات خود رفتار کمیسیون فرهنگی مجلس را نه “خلاف قانون” بلکه “خلاف تدبیر و خلاف اخلاق حرفه‌ای” توصیف کرد. به گفته مطهری “کمیسیون فرهنگی نباید از اکثریت خود که اختصاص به جبهه پایداری دارد استفاده نادرست می‌کرد و مجلس را برای انتخاب نماینده قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات در تنگنا قرار می‌داد”.

مطهری همچنین اضافه کرده که اعتراض وی به این دلیل نبوده که نام وی به عنوان یکی از کاندیداها اعلام نشده و به همین دلیل پیشنهاد داده که “اگر کمیسیون فرهنگی تدبیر کند و به جز آقایان رسایی و نبویان مثلا آقای هروی را هم به عنوان کاندیدای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات به صحن علنی مجلس معرفی کند، شبهه موجود میان نمایندگان برطرف خواهد شد”.

هفته گذشته علی لاریجانی، رییس مجلس نهم، نتیجه انتخاب نماینده مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات توسط کمیسیون فرهنگی را به حالت تعلیق درآورد. به گفته لاریجانی این مساله برای بررسی “ابهام”های موجود در روند انتخاب کمیسیون فرهنگی بود.

این کمیسیون از میان کاندیداهای عضویت در هیات نظارت، تنها حمید رسایی و محمود نبویان - دو نماینده‌ی عضو جبهه پایداری - را برای رای‌گیری در صحن علنی مجلس معرفی کرد. مساله‌ای که با اعتراض و تذکر برخی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد.

اقدام لاریجانی اما با اعتراض برخی اعضای کمیسیون فرهنگی و نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری مواجه شده بود. مهدی کوچک‌زاده، در یادداشتی ضمن اعتراض به رفتار لاریجانی نوشت: “برای چندمین بار عده زیادی از نمایندگان احساس کردند که مجلس نه با رای آنان بلکه با اعمال نظر و سلیقه لاریجانی اداره می‌شود و احساس بسیار ناخوشایندی نسبت به ایشان داشتند ولی…”.

پس از انتشار توضیحات مطهری نیز وب‌سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری، ضمن انتقاد از رفتار لاریجانی، نوشت که “منطق رفتاری آقای مطهری و دیگر حامیانش در مجلس بیش از پیش برای افکار عمومی روشن شده باشد، زیرا زمانی هم که بر اساس قانون عمل می‌شود و او فاقد حداقل آرا جهت معرفی به عموم نمایندگان است؛ باز هم صدای انتقادش از همگان بلند است و می‌گوید درست است که کار خلاف قانون انجام نشده اما چون من و دیگر همفکرا‌ن‌ام رای نیاوردیم و معرفی نشدیم، کاری خلاف تدبیر و اخلاق صورت گرفته است”.

هم‌زمان خبرگزاری فارس نیز اقدام به انتشار مصاحبه‌هایی با نمایندگان حامی کمیسیون فرهنگی کرده است. لاله افتخاری، مهدی کوچک‌زاده و ابوالقاسم جراره نمایندگانی هستند که در گفت‌وگو با فارس، از اقدام لاریجانی انتقاد کرده و رفتار کمیسیون فرهنگی مجلس را بدون مشکل دانسته‌اند.

کوچک‌زاده در گفتوگوی خود، ضمن انتقاد از لاریجانی، اقدام وی را “بدعت” خواند که از زمان “ریاست لاریجانی بر مجلس در موارد متعددی این‌گونه بدعت‌ها” صورت گرفته. به گفته کوچک‌زاده “مدت‌هاست که لاریجانی در اجرای آیین‌نامه‌ها آنطور که می‌خواهد رفتار می‌کند”.

در تحولی دیگر احمد سالک، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، نیز در گفتوگویی با خبرگزاری تسنیم، به دفاع از اقدام کمیسیون متبوع خود پرداخت.

سالک اعتراض‌های مطهری و حامیان وی را “جوسازی” خواند و گفت که “اگر انتخاب عضو ناظر بر هیات مطبوعات را عقب بیندازند، کمیسیون فرهنگی به هیچ وجه از رای خود نخواهد برگشت و محکم بر نظر و رای خود خواهد ایستاد و این جوسازی‌ها نیز توهین به کمیسیون است”.

هم‌زمان بهروز نعمتی، سخن‌گوی هیات رییسه مجلس، خبر از آن داد که برخی نمایندگان مجلس “طرح استفساریه‌ای… در مورد انتخاب عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات” ارائه کرده‌اند.

استفساریه‌ای که در آن “تصریح شده است که به چه صورت ناظران در هیات نظارت بر مطبوعات از طریق رای صحن مجلس انتخاب شوند و این مساله به چه معنا است”.

نعمتی اضافه کرد: “انتخابات ناظران مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات پس از انجام استفساریه آن در مجلس انجام خواهد شد”.

هنوز مشخص نیست که واکنش علی لاریجانی و حامیان وی به سخنان اعضای نزدیک به جبهه پایداری چیست و آنان چگونه درباره طرح هیات نظارت بر مطبوعات عمل خواهند کرد، اما به نظر می‌رسد که اتفاق‌های اخیر شکاف‌ها میان فراکسیون‌های مختلف مجلس را بیشتر کرده است.