روحانی در مقابل تندروها

نویسنده

» گزارش دیلی استار از مذاکرات هسته ای و فضای سیاسی ایران

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران از توافقنامه هسته ای دفاع کرد و گفت که دولت او از انتقاد های “اندکی” که از برنامه های هسته ای می شود، واهمه ای ندارد.

دفاع روحانی از روند اجرای توافقنامه هسته  ای در پی انتقاد تندرو های مجلس و نهاد قدرتمند سپاه بود. در این توافقنامه ایران در ازای برداشته شدن برخی از تحریم ها، بخشی از فعالیت های هسته ای خود را متوقف می کند

روحانی در اظهاراتش که بطور مستقیم از تلویزیون پخش می شد، گفت:« توافق اولیه با شش قدرت جهان بر سر برنامه های اتمی ایران آسان بدست نیامده است و رسیدن به این توافق بسیار دشوار و پیچیده بود.»

او گفت که لازمه این کار تصمیم گیری شجاعانه بود و ما نباید از انتقاد های عده کم یا درصد کمی از افراد، بترسیم.

انتقاد ها بیشتر در مورد این است که ایران با این توافق چه چیزی را بدست آورده است که حاضر شده است بخشی از برنامه های اتمی اش را به مدت شش ماه در ازای برداشته شدن تعداد محدودی ازتحریم ها و وعده غرب مبنی بر اینکه تحریم های جدیدی اعمال نخواهد شد، متوقف کند.

آنها می گویند مذاکره کنندگان هسته ای به ریاست محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، باید کمتر سازش می کردند. در هفته های اخیر تندرو های محافظه کار در مجلس، در پی تشکیل کمیسیونی برای نظارت بر گفتگو های هسته ای برآمده اند.

مقامات دولتی می گویند که پرونده هسته ای ایران تحت کنترل مستقیم شورای امنیت ملی است و تصمیم نهایی با رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای است. روحانی روز سه شنبه تاکیید کرد که او حمایت کامل خامنه ای را دارد.

وی گفت: “در همه قدم های مهم و حساس این راه، رهبر از دولت و سیاست هایش حمایت کرد. ایران در وضعیت ویژه ای قرار دارد که باید به وضعیت عادی برسد.”

اقتصاد ایران بشدت از تحریم های بین المللی ضربه خورده است و صادرات حیاتی نفت، تحت تحریم آمریکا و اروپا قرار دارد.

نمایندگان مجلس، در حال بررسی لایحه ای هستند که دولت را درصورت اعمال تحریم های جدید، ملزم به غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصد می کند.

طبق توافقنامه ژنو، ایران باید غنی سازی اورانیوم را محدود به ۵ درصد بکند. درصد بالاتر از این مقدار منجر به تولید سوخت برای سلاح هسته ای می شود.

هردو طرف توافقنامه در حال مذاکره هستند تا بعد از نزدیک به یک دهه اصرار ایران بر فعالیت های اتمی اش، برای این بحران راه حلی پیدا کنند. غرب به برنامه های اتمی ایران مشکوک است و معتقد است که ایران در پی تولید سلاح اتمی است. ایران همواره این موضوع را انکار می کند.

 قرار است کارشناس برای کاستن از موانع موجود روز پنجشنبه در ژنو مذاکره کنند که این می توان مقدمات توافق قطعی در روند توافقنامه باشد

منبع: دیلی استار،۷ ژانویه