تاکتیک احمدی نژاد در برابر هاشمی

نویسنده
نازنین کامدار

» تغییر دستور جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی

با وجود به پایان رسیدن ضرب الاجل شورای عالی انقلاب فرهنگی به هاشمی رفسنجانی برای ابلاغ حکم فرهاد دانشجو به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد و در حالی که محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس این شورا، حکم وی را سه روز قبل و بدون در نظر گرفتن نقش رئیس هیات امناء ابلاغ کرده، بی اعتنائی هاشمی به تحرکات جناح دولت موجب شد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از پایان ضرب الاجل هیاتی را برای مذاکره و جلب نظرمساعدش به نزد وی  اعزام کند .

تصمیم به تشکیل این هیات، آنطور که رسانه های رسمی نوشته اند “دور از انتظار بوده” و به پیشنهاد محمود احمدی نژاد هم صورت گرفته است.

در همین باره سایت مشرق نیوز در گزارشی با عنوان “آیت الله زیر بار ضرب الاجل نرفت”، نوشته است: “روز دوشنبه هیاتی با میدان داری حجت الاسلام محمدیان به دیدار هاشمی رفته و از وی تقاضا می کنند که تا 11 بهمن (آخرین فرصت امضا حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد) حکم وی را امضا کنند. هاشمی رفسنجانی در این دیدار عنوان می کند که؛ نامه ابلاغ ریاست دانشجو امروز (10 بهمن) به دست ما رسیده است و به هر حال ما هیات امنا هستیم؛ آقای دانشجو باید در جلسه هیات امنا حاضر شود و برنامه های خود را ارائه کند تا ما درباره آن تصمیم بگیریم. هاشمی تلویحا اظهار می کند که مانند همیشه توجهی به اولتیماتوم  ندارد و کسی نیست که زید بار اولتیماتوم برود”.

یاسر هاشمی مسوول دفتر هیات امنا دانشگاه آزاد و پسر کوچک هاشمی رفسنجانی نیز  روز سه شنبه در گفت و گو با سایت قانون،  اظهارات پدر را تکرار و اعلام کرد: “در صورت صدور ضرب الاجل از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد، آیت الله هاشمی حکم ریاست وی را امضا نخواهد کرد”.

مشرق می نویسد: “این درحالی بود که برخی منابع آگاه از احتمال تصویب مصوبه ای جدید در جلسه سه شنبه شب شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر می دادند؛ که این با تصویب آن در صورت امتناع هاشمی از امضا حکم، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بتواند حکم رئیس دانشگاه آزاد را امضا کند”.

بر اساس این گزارش، جلسه سه شنبه شب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حالی برگزار شده که بر خلاف انتظار همگان، محمود احمدی نژاد به جای تصویب مصوبه ای درباره بی اعتباری امضای رئیس هیئت امناء، دستور کار جلسه را تغییر داده و سر انجام هیاتی را برای گفت و گو با هاشمی رفسنجانی تعیین کرده است.

در اینباره، افکار نیوز می نویسد: “پس از پایان جلسه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی ها درست از آب در نیامد. بنابر اخبار رسیده از منابع آگاه حجت الاسلام محمدیان گزارشی از دیدار خود با هاشمی را در جلسه مطرح می کند. در این جلسه که بدون حضور جاسبی برگزار شد اما بر خلاف انتظارات، احمدی نژاد اجازه در دستور قرار گرفتن مصوبه جدید برای امضا حکم رئیس دانشگاه آزاد از سوی رئیس شورا را نمی دهد و هیاتی متشکل از حدادعادل، ولایتی، محمدیان قمی و مخبر را مامور رایزنی با آیت الله هاشمی رفسنجانی می کند”.

افکار نیوز افزوده است: “رئیس جمهور در شرایط فعلی ایجاد چالش برای این مسئله را به صلاح کشور ندانسته است. در جلسه شب گذشته شورا این نکته نیز مطرح شده که اگر هاشمی پس از ارائه برنامه های دانشجو مجددا از امضا حکم امتناع کرد، در جلسه بعدی شورا در این باره تصمیم گیری شود”.

حسین کچوئیان، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز در پایان این جلسه به “مهر” چنین گفته است: “۳ نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی شامل حجت الاسلام محمد محمدیان، دکتر علی اکبر ولایتی و دکتر محمدرضا مخبر دزفولی با آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار و درباره صدور حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد مذاکره می کنند. حجت الاسلام محسن قمی معاون ارتباطات بین المللی دفتر مقام معظم رهبری نیز این تیم را همراهی می کند.همچنین غلامعلی حدادعادل عضو دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از مذاکره کنندگان با رئیس هیات امنا خواهد بود”.

منصور کبکانیان نیز در گفت و گو با “ایسنا” می گوید: “براساس آنچه در جلسه امشب این شورا اتفاق افتاد، مقرر شد تعامل و مذاکرات بیشتری با هیات امنای دانشگاه آزاد و رئیس آن در زمینه صدور حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد صورت گیرد”.

محمود احمدی نژاد در حالی از تصمیم پیشین خود درباره حکم فرهاد دانشجو عقب نشینی کرده و راه مذاکره با آیت الله هاشمی را در پیش گرفته که پیش از این بارها  بر ضرورت تغییر جاسبی تاکید کرده بود.

 گفتنی است روزنامه جوان در تحلیلی که در شماره دیروز خود منتشر کرده، بدون اطلاع از تغییر تصمیم احمدی نژاد نوشته : “در حالی که مدتها است، هاشمی رفسنجانی به صورت نامحسوس فعالیت می کند، جریان انحرافی با مطرح کردن مجدد نام هاشمی رفسنجانی، به دنبال شکستن سکوت وی و ایجاد تقابل مجدد میان وی و احمدی نژاد هستند. بر این اساس، جریان انحراف ماجرای ریاست دانشگاه آزاد و عدم امضای حکم فرهاد دانشجو توسط هاشمی رفسنجانی را به دستاویزی برای این تقابل تبدیل کرده‌ است. اوج این تقابل زمانی شکل خواهد گرفت که در آینده نزدیکی، احمدی نژاد به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم انتصاب فرهاد دانشجو را به جای هاشمی رفسنجانی به عنوان ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد امضا خواهد کرد. ماجرایی که بسیاری آن را منجر به شکستن سکوت هاشمی رفسنجانی و آغاز درگیری مجدد میان وی و احمدی نژاد تفسیر می‌ کنند”.