مانور دیگری در تنگه هرمز

نویسنده

» گزارشی از ونکوور سان رزمایش سپاه

ایران اعلام کرد که مانور دیگری در مهم ترین تنگه آبی جهان برگزار خواهد کرد. آخرین مانور ایران با تحرکات خصومت آمیز در مقابل غرب به دلیل تشدید تحریم ها، هفته پیش برگزار شده بود.

دریا دارعلی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت که مانور ماه آینده مستقیما بر روی تنگه هرمز متمرکز خواهد بود. تنگه هرمز مدخل ورود بسیاری از تولیدات نفتی خاورمیانه از خلیج فارس است.

مانور ده روز ایران در دریای مجاور با کشور های همسایه، روز دوشنبه به پایان رسید.

فدوی در مصاحبه ای با فارس نیوز گفت: “ایران، امروز حاکم بر کل منطقه بوده و تمامی تحرکات را تحت کنترل دارد.”

مقامات ایران در هفته های اخیر تهدید کرده اند که در صورت تحریم نفتی ایران، تنگه هرمز را مسدود خواهند کرد. این هفته نیز اعلام کردند اگر ناو های هواپیما بر آمریکا وارد تنگه هرمز بشوند، واکنش نشان خواهند داد.

آمریکا که ناوگان پنجم اش در منطقه مستقر است، بسیار قدرتمند تر از نیروی دریایی ایران است، می گوید که باید اطمینان حاصل کند که تنگه هرمز به آبهای بین المللی باز خواهد ماند. انگلستان نیز روز پنجشنبه گفت که هر نوع اقدام برای بستن تنگه هرمز غیر قانونی است و با عدم موفقیت مواجه خواهد شد.

در میان رجز خوانی های دوکشور، نیروی دریایی آمریکا 13 ملوان ایرانی که توسط دزدان دریایی به گروگان گرفته شده بودند را نجات داد. پنتاگون می گوید که دزدان دریایی با کشتی های ماهیگیری حمله می کنند و از آنها برای اجرای عملیات خود استفاده می کنند.

ملوان های ایرانی توسط همان کشتی هایی آزاد شدند که ایران گفته است نباید به خلیج فارس باز گردند.

علی مولائی، ناخدای کشتی ایرانی مراتب قدردانی خود را از کشتی یو اس اس  جان سی استنیس، اعلام کرد و به گفته یکی از افسران نجات دهنده، ایرانیان به خانه هایشان بازگشتند.

قانون تحریم مالی جدید، در شب سال نو میلادی، توسط باراک اوباما امضا شد و طبق آن خریداری نفت ایران برای بسیاری از کشور ها مشکل آفرین خواهد بود.

بسیاری از تجار معتقدند که ایران دستکم تا مدت ها قادر به یافتن خریدار برای محصولات نفتی خود خواهد بود. اما این کار را باید با دادن تخفیف زیاد به خریداران انجام بدهد و همین باعث می شود که درآمدی که بوسیله آن باید 74 میلیون نفر را سیر کند، کاهش پیدا کند.

تحریم ها تا همین امروز، مردم عادی را که با افزایش قیمت ها و افت ارزش ریال روبرو هستند، تحت تاثر قرار داده است. آنها جلوی صف بانک ها صف می بندند تا دلار هایی که جمع کرده اند به ریال تبدیل کنند.

قرار است دو ماه دیگر در ایران انتخابات مجلس برگزار شود که اولین انتخابات بعد از انتخابات سال 2009 است که منجر به اعتراضات گسترده ای شد که توسط حکومت سرکوب شد. با اینحال بهار عرب نشان داد که آسیب پذیری دولت های دیکتاتوری در منطقه در مقابل خشم مردم از وضعیت بد اقتصادی است.

 

ایران در مقابل تحریم ها ماسک شجاعت زده است. وزیر امور خارجه این کشور علی اکبر صالحی، روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “با اتکا به خدا و مقاومت و هوشمندی از گردنه‌های موجود به سلامت و خوبی عبور خواهیم کرد و لذا هیچ نگرانی از بابت تحریم ها وجود ندارد.”

بعد سال ها تحریم بی نتیجه، کشور های غربی در ماه های اخیر، راه های مستقیم تری را برگزیده اند و تحریم های نفتی را درنظر گرفته اند که 60 درصد درآمد ایران است.

تحریم های تازه  آمریکا، شامل ممنوعیت برای هر موسسه یا فردی است که با بانک مرکزی ایران معامله می کند. این تحریم اگر کامل اجرا شود، بسیاری از کشور های صاحب تصفیه خانه، قادر به خرید نفت خام ایران نخواهند بود.

اما آمریکا باید این محاسبه را بکند که تحریم ایران و خارج کردن نفت ایران کشور از بازار جهانی، چه ضربه ای به اقتصاد جهانی خواهد زد. قیمت هر بشکه برنت در روز جمعه به 113 دلار رسید که از بعد از امضای قانون تحریم های جدید توسط آقای اوباما، 7 دلار افزایش داشته است.

ونکوورسان، 7 ژانویه