سرمایه‌گذار مخابرات ایران، نخست‌وزیر لبنان شد

نویسنده
حسین محمدی

» استقبال جمهوری اسلامی از نخست وزیر جدید

چند روز پس از خروج وزرای نزدیک به حزب‌الله لبنان از کابینه دولت و سقوط سعد حریری، نجیب میقاتی، کاندیدای حزب‌الله و میلیاردر لبنانی تحصیل‌کرده آمریکا، به عنوان نخست وزیر جدید این کشور معرفی شد. حامیان سعد حریری، از مخالفان به قدرت رسیدن میقاتی هستند و وی را متهم می کنند که  آلت دست حزب‌الله و ایران برای ایجاد تفرقه میان اهل سنت لبنان است.

میقاتی از جانب حزب‌الله و متحدانش - که در مجلس لبنان دارای اکثریت هستند -  برای ریاست دولت نامزد شده بود. این در حالی است که میقاتی در گفت‌وگویی اعلام کرده هیچ ارتباطی با حزب الله ندارد و تاکید کرده که وحدت در لبنان تنها مساله ای است که فکر او را مشغول کرده.با این حال دولت آمریکا اعلام کرده از تشکیل دولتی که حزب الله در آن نقش عمده ای داشته باشد، نگران است.

مناطق سنی نشین لبنان روز گذشته برای دومین روز صحنه حرکت های اعتراضی هواداران سعد حریری به نامزدی نجیب میقاتی از جانب حزب الله و متحدانش برای ریاست دولت آینده لبنان بود. تظاهرات‌کنندگان با در دست داشتن پوستر و پرچم‌های مختلف، به مخالفت با نامزدی نجیب میقاتی برخاستند. سعد حریری البته از هواداران خود خواسته خویشتن داری کنند و از خشونت بپرهیزند.

خبرگزاری ایسنا، گزارش داده است که در پی این درگیری‌ها، یکی از مقامات سابق امنیتی نزدیک به سعد حریری بازداشت شده است.آن هم در حالیکه سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، درسخنانی که به طور زنده از شبکه المنار پخش شد، اعلام کرد که: “برای جلوگیری از فتنه دولت حریری را ساقط کردیم.”

 

جمهوری‌اسلامی و عمر میقاتی

اگر چه انتخاب عمر میقاتی، با واکنش منفی آمریکا و هواداران سعد حریری مواجه شده اما مسوولان جمهوری‌اسلامی، از انتخاب وی به شدت استقبال کرده‌اند.

سعدالله زارعی که به عنوان کارشناس معرفی شده در این زمینه به فارس گفته است: “انتخاب میقاتی یک انتخاب هوشمندانه و مدبرانه بود… میقاتی از شخصیت‌های با سابقه لبنانی است که در بین همه گروه‌های لبنانی اعم از مسیحیان، شیعیان، سنی‌ها و دروزی‌ها از موقعیت برجسته‌ای برخوردار است.”

همزمان سایت‌های اصول‌گرا، هم‌چون رجانیوز، جهان‌نیوز و… با انتشار تحلیل‌های مختلف به استقبال از انتخاب میقاتی رفتنه اند.

 براساس زندگی‌نامه رسمی منتشر شده میقاتی، وی برای دومین بار نخست وزیر این کشور می شود. براساس آنچه که “ایرنا” منتشر کرده است، میقاتی در سال 1955 میلادی در شهر طرابلس در شمال لبنان به دنیا آمد. تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه آمریکایی بیروت سپری کرد و سپس برای ادامه تحصیل به فرانسه و آمریکا رفت.

وی بعد از استعفای دولت عمرکرامی برای بار دوم، در سال 2005میلادی نخست وزیر دولت وقت شد اما پس از چند ماه از این مقام کناره گرفت. پس از آن وی با همکاری برادر بزرگتر خود شرکت مخابراتی “انفستکوم” یکی از بزرگترین شرکت های خصوصی مخابرات منطقه را تاسیس کرد.

میقاتی در سال های 1992 و1996میلادی به عنوان عضو اتاق بازرگانی بیروت انتخاب شد و هم اکنون عضو کمیته اجرایی اتاق بازرگانی عربی - آمریکایی و هم چنین عضو اتاق بازرگانان سوریه و لبنان است. میقاتی عضویت دبیرخانه دانشگاه آمریکایی در بیروت را نیز برعهده دارد.

نشریه فوربس در سال 2008میلادی نام وی را در فهرست افراد ثروتمند جهان با ثروتی بالغ بر 2میلیارد و600 میلیون دلار قرار داد. میقاتی همراه خانواده خود دارای “مجموعه میقاتی” است که در کارهای سرمایه گذاری، املاک، هواپیمایی و فروش لباس فعالیت می کنند.

میقاتی در سال های 1998 و2004 میلادی با تصدی وزارت حمل و نقل وارد فعالیت های سیاسی شد. وی از سال 2000 تا 2005میلادی نماینده مردم طرابلس در مجلس نمایندگان لبنان بود و سپس به عنوان نخست وزیر دولت موقت انتخاب شد. در سال 2009 میلادی وی مجددا نماینده مردم طرابلس در مجلس شد.

اما نکته جالب توجه این است که شرکت “انفستکوم” از جمله شرکت‌هایی است که در صنعت مخابرات ایران و سوریه - به عنوان دو تن از متحدان اصلی حزب‌الله لبنان - حضور دارد.

این شرکت به همراه شرکت سیریتل، قراردادی 15 ساله با وزارت مخابرات سوریه امضا کرده که تا 15 سال شبکه تلفن همراه این کشور را در ید خود دارد. درآمد خالص این دو شرکت در سال گذشته میلادی، از این قرارداد، حدود 500میلیون دلار بود.

از سوی دیگر، این شرکت پس از ادغام با شرکت ام.تی.ان آفریقای جنوبی و سیریتل، سال گذشته 49 درصد از سهام ایرانسل را برای راه اندازی طرح اپراتوری دوم تلفن همراه ایران به ارزش 300 میلیون یورو خریداری  و اضافه بر آن 150 میلیون یوروی دیگر نیز در ایران سرمایه گذاری کرد.

در همان زمان روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط  گزارشی درباره فعالیت‌های این شرکت در ایران و سوریه منتشر کرده بود.

این شرکت در حالی موفق شد که این قرارداد را از آن خود کند که پیش از آن قرارداد اولیه با شرکت ترکسل عقد شده بود، اما مجلس هفتم در ابتدای آغاز به کار خود، این قرارداد دولت خاتمی را به دلیل مسایل امنیتی لغو و از حضور بیگانگان در کنترل مخابرات، گله کرد.

چند ماه پیش از این نیز، در مناقصه مربوط به شرکت مخابرات ایران، یک کنسرسیوم وابسته به سپاه پاسداران، موفق به خرید اکثریت سهام‌های این شرکت شد. مساله‌ای که با انتقاد برخی از نمایندگان مجلس، از جمله احمد توکلی رو به رو شد.