پس از احمدی‌نژاد نوبت مصباح شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تلویزیون اینترنتی؛ واکنش به صدا و سیما

هنوز چند ماه از آغاز به کار تلویزیون اینترنتی محمود احمدی‌نژاد نگذشته که “طلاب و دانشجویان حامی جبهه پایداری(نزدیک به آیت الله مصباح یزدی) خبر از راه اندازی یک تلویزیون اینترنتی به نام “پایداری” و علیه آنچه “بایکوت” صدا و سیما خوانده شده، داده اند.

 رئیس دفتر مصباح یزدی سال پیش همین انتقاد را علیه صدا و سیمای دولتی تکرار کرده و گفته بود”آقای ضرغامی به خاطر اختلاف فکری که با آیت‌الله مصباح دارد، ایشان و شاگردانشان را در رسانه ملی بایکوت کرده است.”

هر چند آیت الله مصباح یزدی که اینک طرفدارانش از اهمیت شبکه جهانی اینترنت و راه اندازی تلویزیون در این شبکه سخن گفته‌اند پیش‌تر به “طلاب” هشدار داده بود که از “استفاده بی‌رویه از اینترنت و تلویزیون” اجتناب کنند.

 

مصباح در شبکه جهانی

پایگاه تحلیلی خبری “۵۹۸” از وبسایت‌های محافظه کار در خبری که روز یکشنبه، دوم اردیبهشت ماه بر خروجی سایتش قرار داده اعلام کرده است شبکه جهانی”پایداری” بصورت آزمایشی در سالروز اعلام انقلاب فرهنگی و در آستانه دور دوم نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط طلاب و دانشجویان حامی جبهه پایداری انقلاب اسلامی راه اندازی شد.

بر اساس این گزارش، شبکه جهانی “پایداری” ساعت ۱۹ روز دوم اردیبهشت ماه به صورت آزمایشی با پخش سخنرانی “آیت الله مصباح یزدی” آغاز به کار خواهد کرد.

هدف اصلی راه اندازی این شبکه “پخش سخنرانی‌های سیاسی و مذهبی، گفت‌و‌گو، میزگرد، مناظره و اخبار که بصورت زنده و پیش تولید شده” اعلام شده، اما در ادامه گزارش این پایگاه اینترنتی آمده است که گفتگو و مناظره‌های “صریح با رعایت اخلاق اسلامی و حدود قانون اساسی جمهوری اسلامی، پوشش سخنرانی چهره‌های مذهبی و سیاسی متدین و انقلابی که در رسانه ملی با بایکوت مواجه می‌گردند” از برنامه‌های منحصر به فرد این شبکه است.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی اگرچه پیش از پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ در میان مبارزان و انقلابیون ناشناخته بود اما نقش وی پس از انقلاب و به ویژه پس از درگذشت آیت الله خمینی، به تدریج پررنگ شد تا امروز که عناوینی چون بنیانگذار و مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو مجلس خبرگان رهبری، ریاست شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت و نیز تدریس در حوزه علمیه قم را همزمان با خود دارد.

او هر چند در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد از حامیان سرسخت او به شمار می‌آمد و به هنگام دریافت حکم ریاست جمهوری از رهبر جمهوری اسلامی به تقدیس و ستایش از وی پرداخته و حمایت از او را واجب دانسته بود، اما در سالهای گذشته به یکی از منتقدان اصلی رئیس دولت کنونی تبدیل شده است.

مصباح یزدی از جمله نزدیک ترین افراد به آیت الله علی خامنه‌ای به شمار می آید و گفته می‌شود دیدار با وی از برنامه های ثابت سفرهای رهبر جمهوری اسلامی به قم بوده و هست.

موضوع بایکوت کردن اظهارات مصباح یزدی و هوادارانش در صدا و سیمای دولتی آنطور که در گزارش راه اندازی شبکه اینترنتی وابسته به او آمده مربوط به یکی دو ماه گذشته نیست. رئیس دفتر او در آبانماه سال گذشته در گفتگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که “چرا مباحث علمی و اخلاقی مطرح شده از سوی علامه مصباح یزدی بازتاب درخوری در رسانه‌ها نداشته است” گفت: “در ۶ سال گذشته سازمان تحت اختیار آقای ضرغامی، علامه مصباح یزدی و شاگردان برجسته ایشان را بایکوت خبری کرده است و روشن است که آقای ضرغامی تفکر و اندیشه علامه مصباح را قبول ندارد.”

حسین جلالی رئیس دفتر این روحانی صاحب نفوذ در جمهوری اسلامی در این گفت‌وگو همچنین گفته بود: “آقای ضرغامی در چندین جا گفته است که با آیت‌الله مصباح‌یزدی اختلاف فکری دارم. وقتی آقای ضرغامی به رسانه ملی آمد بنده خدمت آقای ضرغامی رسیدم و از ایشان خواستم همکاری‌های گذشته رسانه ملی را با مؤسسه امام خمینی (ره) ادامه بدهد و از پتانسیل‌های مؤسسه استفاده نماید اما متاسفانه در این ۶ سال ایشان واکنشی نشان نداده است.”

جبهه پایداری که اینک از راه اندازی تلویزیون اینترنتی خبر داده متشکل از گروهی از وزرای سابق و حامیان محمود احمدی‌نژاد است که برای حضور در عرصه انتخابات اعلام موجودیت کرد. رهبری این جریان با مصباح‌ یزدی و حمایت مالی آن با صادق محصولی است. این جبهه با وجود اصرارهای اصول‌گرایان در نهمین دور انتخابات مجلس که در اسفند ماه برگزار شد، حاضر به ائتلاف با جبهه متحد اصول‌گرایان نشد.

اعلام راه اندازی تلویزیون اینترنتی جبهه پایداری در حالیست که آیت الله مصباح یزدی، مرجع معنوی و سیاسی این جبهه، شهریور سال گذشته در مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه امام خمینی نسبت به استفاده بی‌رویه طلاب از اینترنت و تلویزیون هشدار داده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدتقی مصباح یزدی در آن سخنان، با اشاره به نفوذ برخی فرهنگهای غربی در جامعه که دامان برخی طلاب را نیز گرفته، پرسیده بود: “طلبه‌ای که تا پاسی از شب پای اینترنت می‌نشیند و مشغول برنامه‌های غیرعلمی آن است و یا مشغول دیدن فیلمهای تلویزیون است و نماز صبحش قضا می‌شود کجا مورد توجه امام زمان است و نور چشم او محسوب می‌شود؟”

او در ادامه سخنان خود گفته بود: “شبهات مختلفی توسط سایت‌ها در فضای جامعه پراکنده است که مشکلاتی ایجاد کرده است البته بخشی از این مشکلات ناشی از این است که ابهام در مسایل فقهی اجتماعی و حکومتی وجود دارد که باید این ابهامات برطرف شود.”

 

تلویزیون اینترنتی؛ اقدام مشابه

محمد تقی مصباح یزدی اما اولین مسئول جمهوری اسلامی نیست که از طریق هوادارانش اقدام به تاسیس تلویزیون اینترنتی می‌کند. پیش از او محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی در نوامبر سال ۲۰۱۰ دست به اقدام مشابهی زد.

سال گذشته همزمان با افزایش اختلافات محمود احمدی‌نژاد و رهبر جمهوری اسلامی و در شرایطی که صدا و سیما از نخستین ماه سال ۱۳۹۰ در موارد زیادی از پخش کامل و مستقیم اظهارات محمود احمدی‌نژاد خودداری کرد، یکی از بولتن‌های داخلی سپاه پاسداران از راه اندازی “تلویزیون اینترنتی دولت” برای پخش مستقیم و کامل اظهارات رییس دولت خبر داد.

به گزارش این بولتن که با عنوان “هادیان سیاسی سپاه و بسیج” منتشر شده بود “در آغاز دور چهارم از سفرهای استانی رییس جمهور و هیات دولت به استان‌های مختلف کشور سخنان احمدی‌نژاد از سایت وی به طور زنده پخش می‌شود.”

تهیه کنندگان بولتن با اشاره به اینکه “شبکه خبر همواره در سفرهای استانی هیئت دولت با اعزام گروه ویژه خود، به پخش مستقیم سفرهای استانی دکتر احمدی‌نژاد و هیئت دولت می‌پردازد” خبرداده بود که “گروه مجهزی از طرف نهاد ریاست جمهوری مسئولیت تصویربرداری و پخش زنده سخنان رئیس‌جمهور را جدا از گروه ارسالی صدا و سیما بر عهده گرفته‌اند.”

 نشریه داخلی سپاه در بخش تحلیلی تر مطلب خود اضافه کرده بود که تیم احمدی‌نژاد به دنبال “رسانه‌ای مستقل” است که با “خط قرمزهای صدا و سیما” روبرو نباشد چنانکه چند روز پیش در جریان سفر به خراسان جنوبی و در شهر بیرجند زمانی که تلویزیون مناجات و اذان پخش می‌کرد سخنرانی احمدی‌نژاد از این تلویزیون اینترنتی مستقیم پخش می‌شد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی که در طول شش سال گذشته حمایت ویژه‌ای از محمود احمدی‌نژاد داشت در سال گذشته علاوه بر پخش انتقادات بسیار از دولت، در بسیاری موارد از پوشش کامل و زنده سفر‌ها و سخنرانی‌های احمدی‌نژاد خود داری کرده و بیشتر به پخش گزینشی اظهارات وی می‌پردازد.

از فروردین ماه سال ۱۳۹۰ پس از علنی شدن اختلاف محمود احمدی‌نژاد با آیت الله خامنه‌ای در ماجرای برکناری حیدرمصلحی وزیر اطلاعات و ابقای او توسط رهبر جمهوری اسلامی، دو طرف درگیر این مناقشه، حامیان و منصوبان آیت الله خامنه‌ای و نزدیکان و حامیان محمود احمدی‌نژاد علیه یکدیگر دست به افشاگری و مقابله زده‌اند.