کتاب روز‎ ‏

نویسنده
نسرین تبریزی

هنر روز، در بخش کتاب می کوشد کتاب ها و نشریاتی را که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را ‏منعکس ‏می کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مباحثی درخور دارند، به خوانندگان خود معرفی کند. ‏ارجحیت با کتاب ‏های روز خواهد بود، ولی این امر به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا ‏نزدیک نیست. کتاب های ‏منتشره از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم ‏در کتاب روزجای ویژه ای ‏خواهند داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه ‏کتاب به نشانی زیر بفرستند. ‏

Iran Gooya‏ : نام گیرنده
BP 114‎‏ : شماره صندوق پستی
Creteil 94000‎‏ : اسم وکد پستی شهر‏
France‏ : نام کشور

yaddshthayrrozannima.jpg

‎ ‎یادداشت های روزانه نیما یوشیج‎ ‎

به کوشش: شراگیم یوشیج
‏380ص، تهران: انتشارات مروارید، 1387، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از یادداشت های روزانه «نیما یوشیج» است که به کوشش فزند او، با بازیابی و بازنویسی ‏دست نوشته های گوناگون «نیما»، گردآوری و تدوین شده است. این مجموعه یادداشت ها که متن کامل آن برای ‏نخستین بار منتشر می شود، دربردارنده داوری های صریح و قاطع «نیما» درباره بسیاری از مقوله ها و ‏شخصیت هاست. ‏
‏ ‏
anhacheraghharokhamosh.jpg

‎ ‎آن ها چراغ ها را روشن می کنند: نقد تطبیقی 4 رمان‏‎ ‎

نویسنده: مریم عالیداعی
‏208ص، تهران: نشر روزگار، 1388، چاپ اول

در این کتاب، چهار رمان «سوشون/سیمین دانشور»، «چراغ ها را من خاموش می کنم/زویا پیرزاد»، «خانم ‏دالووی/ویرجینیا وولف» و «یک زن/آن دلبه»، با یکدیگر مقایسه و نقد شده اند. هدف اصلی از این پژوهش، ‏بررسی و ریشه یابی عناصر فمینیستی با توجه به شرایط اجتماعی است. همچنین بررسی عواملی که سبب شده ‏است تا میان زن و مرد این همه فاصله ایجاد شود، و همواره زن در جهان به عنوان جنس دوم، مورد بی رحمانه ‏ترین تبعیضات قرار گیرد. نویسنده تلاش کرده است با مراجعه به چهار اثر از دو رمان نویس زن ایرانی، یک ‏انگلیسی و یک فرانسوی، و با مقایسه و بررسی این چهار اثر، گوشه ای از دردها و رنج های این زنان را به ‏تصویر بکشد، و علت های تاریخی و اجتماعی و سیاسی این آلام را بازگو کند. ‏

seidhosseinfatemi.jpg

‎ ‎سید حسین فاطمی و تحولات سیاسی ایران (1329-1332 ش.)‏‎ ‎

نویسنده: رزا ناظم
‏269ص، تهران: انتشارات آگاه، 1388، چاپ اول

در این کتاب، نقش «سید حسن فاطمی» در تحولات سیاسی سال های 1329 تا 1332 در ایران، بررسی شده ‏است. این دوره از تاریخ ایران که با نخست وزیری دکتر «محمد مصدق» همراه بود، مقطع مهمی در تاریخ ‏معاصر به ویژه مبارزات ملی مردم ایران محسوب می شود. نهضت ملی ایران بر محور ملی کردن صنعت نفت ‏به رهبری «مصدق»،‌ منجر به تحولات و رخدادهای مهمی در عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شد. در این ‏دوره از یک سو شاه و دربار به چالش کشیده شد تا بر مبنای قانون اساسی مشروطیت سلطنت کند و از سوی دیگر، ‏در مقابله با شرکت نفت جنوب، دولت ایران، با انگلیس رویاروی شد و مرحله ای نوین در مبارزات ضد ‏استعماری تجربه شد. در چنین شرایط پیچیده، حساس و ویژه ای، «سید حسن فاطمی»، نخست در سمت معاونت ‏سیاسی- پارلمانی و سپس در سمت وزیر امور خارجه ایفای نقش کرد. در کتاب حاضر، نویسنده به فعالیت ها و ‏نقش دکتر «فاطمی»، با توجه به مناصب و مسئولیت های او طی این سال های بحرانی پرداخته است. او تلاش می ‏کند که پاسخی برای پرسش های زیر بیابد: نقش «فاطمی» در تنظیم روابط خارجی «مصدق» چگونه بود؟ آیا ‏مقابله جدی با انگلیس تحت تاثیر نگرش و اندیشه های «فاطمی» قرار داشت؟ شخصیت رادیکال و جنجالی ‏‏«فاطمی» در عرصه مطبوعات و سیاست تا چه میزان جهت گیری های دولت «مصدق» را مشخص می کرد؟ آیا ‏چنین شخصیتی موجب افزایش فشار روانی و تبلیغی بر دولت «مصدق» نشد؟

panahandebipanah.jpg

‎ ‎پناهنده بی پناه (خاطرات یک توده ای)‏‎ ‎

نویسنده: محمود پازوکی
‏336ص، تهران: نشر ثالث، 1387، چاپ اول

در بهمن ماه سال 1327، به دنبال سوء قصد به «محمد رضا شاه»، حزب توده غیرقانونی اعلام شد و در پی آن، ‏عده ای از رهبران این حزب توقیف و زندانی شدند. عده ای نیز که بعد از آن جریان مخفی شده بودند، بعد از ‏مدتی کوتاه، به روسیه (اتحاد شوروی سابق) پناهنده شدند. پس از آن نیز، عده دیگری از اعضا و کادرهای ساده ‏حزبی که مورد تعقیب بودند به شوروی رفتند. نویسنده کتاب حاضر، از گروه اخیر است. او که پس از سال ها ‏اقامت در شوروی، موفق به خروج از این کشور و رساندن خود به آلمان غربی شد (سال 1975 میلادی)، در ‏کتاب حاضر گوشه هایی از خاطرات خود در شوروی، وضعیت زندگی پناهندگان ایرانی در آنجا، و زندگی ‏روزمره در این کشور را به تصویر می کشد. «محمود پازوکی» که زندگی پرماجرایی را در شوروی پشت سر ‏گذاشته است، در خاطرات خود، ضمن بازگو کردن نکات خواندنی و جالب، تصویری از مصیبتی را که بر نسلی ‏از پناهندگان ایرانی در شوروی گذشت، به خوانندگان ارائه می دهد. ‏

ghesehayeamianeirani.jpg

‎ ‎قصه های عامیانه ایرانی‎ ‎

نویسنده: علیرضا ذکاوتی قراگزلو
‏512ص، تهران: انتشارات سخن، 1387، چاپ اول

امروزه داستان های عامیانه و قصه های سنتی ایرانی را از سه جهت می توان نگریست: سرگرمی، بررسی مسیر ‏تحول نثر فارسی و گردآوری مواد تاریخ اجتماعی ایران. در مجموعه حاضر، پس از معرفی چند متن درجه اول ‏از داستان های بلند عامیانه (مانند سمک عیار، ابومسلم نامه، طوطی نامه، اسکندرنامه، حاتم نامه و …)، دو داستان ‏شبه عامیانه، نقد و برسی شده است. آنگاه مجموعه هایی مورد بررسی قرار گرفته که به لحاظی، حاوی داستان ‏بلند محسوب می شوند و از جهتی، مجموعه حکایات سنتی هستند. در پایان نیز، چند قصه نویس سنتی که مایه کار ‏خود را از عوام گرفته اند، معرفی و نمونه هایی از آثارشان ارائه شده است. ‏

irajzand.jpg

‎ ‎گزیده آثار ایرج زند‎ ‎

‏208ص، تهران: موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر، 1387،‌ چاپ اول‏
در این کتاب، مجموعه ای از نقاشی ها و مجسمه های «ایرج زند» به علاقمندان معرفی می شود. «زند» در کار ‏خود از خیلی ها تاثیرگرفته است. به ویژه حضور «پیکاسو» تقریبا در همه آثارش بازشناختنی است. با این وجود، ‏او هیچگاه پای بند اسلوب یا سبک خاصی نشده است. «ایرج زند» که فارغ التحصیل هنرستان هنرهای زیبا در ‏تهران است و بعدها تحصیلاتش را در دانشکده هنرهای زیبای پاریس (بوزار) پی گرفته است، در پیشگفتاری بر ‏این مجموعه می نویسند: [من جوان دهه هفتاد (میلادی) هستم. این دهه با جوانی من، 24 سالگی ام، همراه بود. ‏یک روحیه آنارشیستی ناآرام و ناراضی از محیط ایران آن زمان همراه من بود که با خود به پاریس بردم. سه چهار ‏ماه بعد در کنکور «بوزار» قبول شدم و زندگی و کارهای هنری بسیار متفاوتی را شروع کردم. اما من در ایران ‏بسیار سطحی نگر بودم و تفکری نداشتم. در پاریس به مدت شش هفت سال در آتلیه بسیار زیبایی کار کردم. تحت ‏تاثیر همه کس بودم. همیشه تحت تاثیر کسی بوده ام. یک موقعی از فضای کارهای «بوش» لذت می بردم، یک موقع ‏‏«پیکاسو» و یک موقع هم «موندریان»… رفته رفته تخصص فرسک گرفتم. به آوینیون در جنوب فرانسه رفتم و پنج ‏سال در آنجا زندگی کردم. در یک کلیسا یک نقاشی دیواری کار کردم. کلاس های آموزشی فرسک و طراحی بر پا ‏کردم، ولی… دلتنگ ایران! در سال 1363 به وطن بازگشتم. می خواهم بگویم آن شعوری که اینجا نداشتم، در ‏پاریس به سراغم آمد…]‏

eghtesadiran.jpg

‎ ‎اقتصاد ایران: نظرها و نقدها‎ ‎

نویسنده: بهروز هادی زنوز
‏350ص، تهران: نشر توسعه، 1388،‌ چاپ اول‏

این کتاب، گزیده ای از مقالات علمی، راه کارها، نقدها و آراء دکتر «بهروز هادی زنوز» در زمینه اقتصاد ایران ‏است. مطالب این کتاب که حوزه های متفاوتی از اقتصاد ایران را در بر می گیرد، در فاصله سال های 1382 تا ‏‏1387 نوشته شده است. از این رو، تصویر نسبتا جامعی از اقتصاد ایران و چالش های اصلی آن در دوران اخیر ‏را به دست می دهد. عناوین فصل های نه گانه کتاب عبارتنداز: «مسائل اقتصاد ایران و راه کارهای آن»، «فقر و ‏نابرابری درآمد در ایران»، «ساختار تورم و سیاست های تثبیت قیمت در ایران»، «چالش های بخش صنعت ‏ایران»، «سیاست های صنعتی و مؤلفه های از یاد رفته»، «ترویج سرمایه گذاری خارجی در ایران»، «نقد ‏سیاست اقتصادی دولت در دوره رونق نفتی»، «نظام تدبیر اقتصادی در ایران، گامی به پیش یا پس» و «الگوی ‏بهینه مصرف درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران». ‏

ostorematn.jpg

‎ ‎اسطوره متن هویت ساز: حضور شاهنامه در ادب و فرهنگ ایرانی‎ ‎

به کوشش: بهمن نامور مطلق
‏223ص، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1387، چاپ اول

فرهنگ ایرانی دارای پاره ای «اسطوره متن» های هنری و ادبی است که همانند ریشه هایی، این فرهنگ را ‏محکم و استوار نگه داشته و در طول تاریخ به گونه های متفاوتی، ظهور و تجلی یافته است. همین جاری و ساری ‏شدن در دو محور «در زمانی» و «هم زمانی» است که موجب می شود تا این متن ها را بتوان «اسطوره متن» ‏نامید. «اسطوره متن» ها موجب تداوم عناصر فرهنگی یک جامعه در طول تاریخ می شوند و این عناصر را با ‏گسترش خود، از نسلی به نسلی دیگر، و از عصری به عصری دیگر منتقل می کنند. کتاب حاضر مجموعه ای از ‏مقالات پژوهشگران درباره «شاهنامه» به عنوان «اسطوره متنی هویت ساز» است. عناوین این مقالات و ‏نویسندگان آنها عبارتنداز: «شاهنامه: نامه فرهنگ و منش ایرانی/میر جلال الدین کزازی»، «تاثیر و نفوذ شاهنامه ‏در حوزه زبان و ادبیات/احمد خاتمی»، «درآمدی بر گسترش بیش متنی شاهنامه/بهمن نامور مطلق»، «رمز و ‏نمادپردازی در شاهنامه فردوسی/محمد جعفر یاحقی، فرزاد قائمی»، «اسطوره کیخسرو در شاهنامه/ابوالقاسم ‏اسماعیل پور»، «معمار کاخ بلند نظم؛ فردوسی توسی/سید محمد دبیر سیاقی»، «مفهوم شناسی حکمت در ‏شاهنامه/حسن بلخاری»، «نگاهی به زبان هنری شاهنامه/نقیب نقوی» و «تبیین الگوی مراوده ای توسعه ‏ادبیات/علی اصغر پورعزت».‏

kimianame.jpg

‎ ‎کیمیا نامه: پژوهشی در گشایش راز کیمیا در ادب ایران زمین‎ ‎

نویسنده: منیژه قربانی
‏280ص، تهران:‌ انتشارات کویر، 1387، چاپ اول

در این کتاب، آرزوی دیرینه انسان در تبدیل فلزهای کم بها به طلا، دست یابی به این فلز ارزشمند با استفاده از ‏ابزارهای علمی و فنی و تاثیر شگرف این جریان در عرفان و ادبیات ایران بررسی شده است. نویسنده در این ‏بررسی نشان می دهد که چگونه اندیشه کیمیا گری عرفانی (تبدیل آدمی پست و ناچیز به آدمی شریف و کامل)، از ‏ادغام عقاید کیمیاگری با تصوف، بوجود آمد و چگونه عارفان ایرانی، جست و جوی فلز ناب و مرغوب طلا را، ‏از جهان ماده به درون آدمی منتقل کردند. عناوین بخش های هشتگانه کتاب عبارتنداز: «ساختار واژه کیمیا»، ‏‏«کیمیا از دید دانش و هنر»، «کیمیا گری در چین»، «کیمیاگری از دید عرفانی»، «کیمیا گران درون نگر»، ‏‏«برداشت های عرفانی از واژه کیمیا»، «افسانه کیمیا در نوشتارهای عرفانی» و «کیمیا در گفتار سرایندگان ایران ‏زمین». ‏