زندگی راحت بن لادن در ایران

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز از تهران

اد بارنز

 

فردی ایرانی می گوید که شش بار اسامه بن لادن را در سال 2003 دیده است. این شاهد را باید به تعداد فزاینده شاهدان دیگری افزود که مدعی هستند، بزرگترین فرد تحت تعقیب جهان، در ایران زندگی راحتی دارد.

اسامه بن لادن، هر روز صبح در غاری تاریک در شمال پاکستان از خواب بیدار می شود و با ترس به صدای هواپیماهای بدون سرنشین که وی را جستجو می کنند گوش می دهد. او در انزوای کامل است. فقط چند نفر از افراد مورد اعتمادش می دانند که او کجاست و بندرت با او ملاقات می کنند، برایش غذا می آوردند ولی مراقب هستند که این اقدام قابل پیش بینی نباشد. در آن غار نه رادیو و نه هیچ وسیله الکترونیکی وجود ندارد تا سیگنال به بیرون از غار نرود. او نمی تواند در روز روشن از خانه بیرون برود چون از ماهواره ها می ترسد.

این تصویری است که از زندگی بزرگترین فرد تحت تعقیب جهان از زمانی که در سال 2001 از تورا بورا گریخت، در ذهن اغلب افراد  وجود دارد. اما یک تصویر جدید و کاملاً متفاوت از زندگی وی طی چند سال اخیر ظاهر شده؛ آن این است که وی هر روز صبح از رختخوابی نرم و راحت در یک مجمتع تحت حفاظت در شمال تهران بیدار می شود و همسر و چند تا از بچه هایش در اطرافش هستند. زندگی اش کاملا محرمانه است و در ازای سکوت، زندگی راحتی را تحت حمایت سپاه پاسداران ایران می گذراند.

تصور حضور بن لادن در ایران با نمایش مستندی به نام “کوکائین پوشیده از پر” ساخته آلن پاروت مطرح شد که در آن بعنوان یکی از قدیمی ترین علاقه مندان پرندگان شکاری مدعی می شود که بن لادن که خود شکارچی شاهین است، از سال 2003، زندگی راحتی در ایران دارد و همچنان آزادانه به شکار ادامه می دهد. به گفته فیلم او آرام، سلامت و در رفاه کامل است.

پاروت که رئیس اتحادیه حفاظت از پرندگان بود دو فیلمساز ایسلندی به نام های ام مارینو آمارسون و تورکل هاردارسون را به دنیای پنهان شکارچیان شاهین می برد. دنیایی که در آن هر شاهین بیش از یک میلیون دلار ارزش دارد و تجار برگزیده خاورمیانه در چادر های پر تجمل خود می نشینند و پول و سیاست و ترور را در هم می آمیزند.

پاروت که زمانی برای شاه سابق ایران و خانواده سلطنتی عربستان سعودی و امارات متحده عربی کار می کرده است، همچنان با دنیای پرندگان شکاری در ایران روابطی دارد. یکی از این رابط ها که شمال ایران زندگی می کند در فیلم ادعا می کند که از سال 2003 بن لادن را شش بار در سفر هایش در داخل ایران دیده است. او می گوید رهبر القاعده آنقدر آرامش دارد که فقط با چهار محافظ سفر می کند.

پاروت می گوید که آخرین دیدار آنها در سال 2008 بود. او می گوید: “شاید دیدار های بیشتری هم صورت گرفته باشد اما من از بعد از اینکه از ایران بیرون رفتم با منبع خبری ام حرف نزدم”.

آقای پروت در مصاحبه با فاکس نیوز گفته است یک فرمانده نظامی مسئول تدارک  شکار قوچ  است که بن لادن در سفرهای شکاری اش به آنها سر می زند، فقط به این دلیل موافقت کرده با افراد آقای پروت صحبت کند چون آنها زندگی او را در یکی از  شکارها  نجات داده بودند.

پاروت می گوید برای اینکه ادعایش را اثبات کند از شاهینی که بن لادن به پرواز در آورده بود فیلم می گیرد تا آن را در اختیار دولت آمریکا بگذارد و آنها بتوانند با ابزار های مخصوص محل او را ردیابی کنند. اما وی می گوید: “دولت آمریکا هرگز با او تماس نگرفته است”.

سخنگوی پنتاگون گفت که ارتش آمریکا در مورد زندگی بن لادن اظهار نظر نمی کند.

مستند پاروت را رابرت بائر، رئیس سابق سیا حمایت می کند. او یکی از منتقدان جدی سیاست های آمریکا در خاورمیانه است. بائر که زمانی مامور خاورمیانه بود و فیلم سیریانا بر اساس زندگی او ساخته شده است، می گوید  در  منطقه که بودم عادت داشتم بوسیله ماهواره  این اردو های شکاری را تعقیب کنم و ثابت شد که این یکی از راه هایی بود که القاعده از آن کسب درآمد می کرد. او توضیح می دهد که مقوله پرندگان شکاری تا چه اندازه مهم و پر درآمد است و پاروت را در موقعیتی استثنایی قرار می دهد تا بتواند وارد این دنیا بشود.

پاروت تکه های دیگری از یک پازل تصویری در اختیار ما قرار می دهد تا ثابت کند که بن لادن در ایران است:

 

پاروت در مورد بن لادن می گوید که او شکارچی ماهر شاهین است و تمام شاهین های اطراف قندهار را برای برای سرگرمی خود به دام انداخته است. هر سال در فصل بهار، اعراب پولدار با هواپیما های باربر، توبوتا های مجهز لندکروزرشان  به کمپ شاهین ها در افغانستان می رفتند و بن لادن هم به آنها شاهین هدیه می داد و آنها در عوض وسایل و اتومبیل هایشان را برای او می گذاشتند. در این دیدارها  مبلغ قابل توجهی برای القاعده جمع آوری می شد و این آنها را حتی بالاتر از طالبان قرار می داد.

ریچارد کلارک، کارشناس سابق ضد تروریسم در کاخ سفید اذعان دارد که آمریکا سه بار فرصت داشت که جای بن لادن را پیدا کند و یک بار آن در کمپ شکار شاهین بود که در دوبی برپا شده بود. سیا درخواست حمله موشکی  علیه بن لادن می کند. کلارک می گوید او اجازه حمله را نمی دهد چون آنجا شباهتی با مقر های القاعده نداشته است.

پاروت می گوید: “من آدم سیاسی نیستم اما او بزرگترین تروریست تحت تعقیب در دنیاست و وادار کردن دولت به اینکه به این حرف گوش بدهد، خسته کننده است. شاید حالا این کار را بکند”.

 

منبع: فاکس نیوز 5 مه