پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های کتاب ایران…


مجموعه مقالات موسیقی: ضمیمه کتاب سال شیدا

نویسنده: محمدرضا لطفی

336 ص، تهران: موسسه فرهنگی راه بین، 1388، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از مقالات«محمدرضا لطفی»، نوازنده و سازنده برجسته موسیقی ایرانی است که طی سال های متمادی، پیرامون موضوعات گوناگون موسیقی شناسی ایران، نوشته شده است. اگر چه اکثر این مقالات در شماره های پیشین کتاب های سال شیدا، منتشر شده است، اما جمع آوری و ارائه آنها در یک مجموعه واحد، دست یابی و مراجعه به آنها را برای علاقمندان آسان تر می کند. در مقالات این مجموعه نویسنده به بررسی و نقد برخی آرا و دیدگاه های صاحب نظران موسیقی ایرانی، در زمینه های گوناگون پرداخته است. عناوین برخی از مقالات عبارت اند از: «آیا موسیقی ایرانی علمی است؟»، «چند باب در شناخت ردیف موسیقی رسمی»،«شناخت سیستم دستگاهی ردیف»،«مطرب و مطربی در ایران»،«چه اشتباهی رخ داد؟»،«لغزش از کجا شروع شد؟»،«مکتب آواز در اصفهان»،«تعاریف علمی موسیقی ایرانی»،«ضرب در موسیقی دستگاهی ایران»،«بنیادهای نوازندگی تار» و«موسیقی کنونی در ایران».

 

ارج نامه غلامحسین یوسفی: زندگی، آثار، جستارهای متن پژوهی

به کوشش: محمد جعفر یاحقی

479 ص، تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب، 1388، چاپ اول

این کتاب که به مناسبت بزرگداشت استاد برجسته و فقید زبان و ادبیات فارسی، دکتر«غلامحسین یوسفی» منتشر شده، شامل زندگی نامه و مقالاتی در معرفی این پژوهشگر بزرگ و آثار گوناگون و متعدد اوست. کتاب شامل چهار فصل است. فصل اول به «سال شمار و زندگی نامه غلامحسین یوسفی» اختصاص دارد. موضوع فصل دوم، «تصحیحات غلامحسین یوسفی» است. در این فصل روش علمی و انتقادی «یوسفی» در تصحیح متون کلاسیک ادبیات فارسی، مورد بررسی قرار گرفته است. فصل سوم به «کارنامه علمی و آموزشی غلامحسین یوسفی» می پردازد. در فصل چهارم که عنوان «پژوهش ها و تامل ها» را دارد، مجموعه ای از مقالات صاحب نظران و پژوهشگران، درباره «غلامحسین یوسفی» و آثار و تصحیحات گوناگون او گردآوری شده است.

 

ناصرالدین شاه قاجار: سفرنامه خراسان

خوشنویس: میرزا محمدرضا کلهر

نقاشی: میرزا ابوتراب غفاری

284 ص، تهران: انتشارات میردشتی، 1388، چاپ اول

این کتاب، متن سفرنامه«ناصرالدین شاه قاجار»، به قلم استاد برجسته خوشنویسی آن عصر،«میرزا محمدرضا کلهر»، همراه با نقاشی های«میرزا ابوتراب غفاری» است. «ناصرالدین شاه» درسال 1300 ه. ق، برای دومین بار، عازم زیارت امام رضا (ع) شد. سفر او، بیش از چهار ماه طول کشید. در این سفر،«اعتماد السلطنه»، نویسنده و مترجم و وزیر انطباعات، همچنین«میرزا محمدرضا کلهر» و«میرزا ابو تراب غفاری»، همراه شاه بودند.«سفرنامه خراسان» که در کتاب حاضر به صورت نسخه برگردان(facsimile) چاپ شده است، از زیباترین و هنرمندانه ترین نمونه های خوشنویسی عصر قاجار به شمار می رود. این نمونه عالی خوشنویسی، همواره مورد توجه و علاقه استادان بزرگ خوشنویس، در دوره های بعد بوده است. در چاپ حاضر،«سفرنامه خراسان»، در اندازه اصلی خود، باز تولید شده و با کیفیت قابل قبولی ارائه گردیده است.

 

صورت جلسات کنگره جبهه ملی ایران

به کوشش: امیر طیرانی

574 ص، تهران:‌ انتشارات گام نو، 1388، چاپ اول

این کتاب، شامل صورت مذاکرات انجام شده در نخستین کنگره «جبهه ملی ایران» است. این کنگره، در فاصله چهارم تا یازدهم دی ماه سال 1341، در تهران و در منزل «حاج حسن قاسمیه»، واقع در منطقه «تهران پارس» برگزار شد. در نخستین کنگره «جبهه ملی دوم»، علاوه بر گزارش هیئت اجراییه که شرح و تحلیلی بر اوضاع سیاسی- اجتماعی کشور و همچنین اقدامات و عملکرد«جبهه ملی ایران» از زمان شروع مجدد فعالیت هایش بود، گزارش واقعه اول بهمن نیز قرائت شد. تعدادی از اعضا، دیدگاه های خود را بیان کردند و اساسنامه، آیین نامه و دو قطعنامه از سوی کنگره تصویب شد.  در جریان برگزاری کنگره، تضادهای درونی جبهه، بیش از پیش نمایان شد. عمده       بحث های اختلاف برانگیز،‌ پیرامون واقعه اول بهمن و عضویت«نهضت آزادی ایران» در«جبهه ملی ایران» بود.

 

گل رنج های کهن: برگزیده مقالات درباره شاهنامه فردوسی

نویسنده: جلال خالقی مطلق

به کوشش: علی دهباشی

456 ص، تهران: نشر ثالث، 1388، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از مقالات دکتر«جلال خالقی مطلق»، یکی از برجسته ترین شاهنامه پژوهان معاصر است. این مجموعه، با کتاب شناسی«خالقی مطلق» آغاز می شود و در پی آن، دوازده مقاله درباره«شاهنامه» می آید. اکثر این مقالات در سال های گذشته در نشریات گوناگون چاپ شده اند؛ اما برخی ازآنها برای نخستین بار منتشر می شوند. هر مقاله، با یادداشت هایی همراه است که در پایان آن می آید و شامل توضیحات مفصل و تکمیلی است. عناوین مقالات این مجموعه عبارت اند از: «حماسه سرای باستان»،«یکی داستان است پرآب چشم»،«پاسداران دژ پترا»،«بار و آیین آن در ایران»،«ببر بیان: رویین تنی و گونه های آن»،«شاهنامه و موضوع نخستین انسان»،«معرفی قطعات الحاقی شاهنامه»،«نفوذ بوستان در برخی از دست نویس های شاهنامه»،«دستنویس شاهنامه(فلورانس)»،«سرگذشت زبان فارسی»،«رسم خط شاهنامه» و«معرفی سه قطعه الحاقی شاهنامه».

 

دولت و حکومت در ایران در دوره تسلط استعمار سرمایه داری                                               

نویسنده: شاپور رواسانی

398 ص، تهران: انتشارات امیر کبیر، 1388، چاپ اول

در این کتاب، ماهیت اجتماعی- طبقاتی دولت و حکومت ایران، در فاصله زمانی اوایل قرن نوزدهم میلادی تا برقراری جمهوری اسلامی، مورد بررسی قرار گرفته است. این دوره با نفوذ و تشدید سلطه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی    سرمایه داری استعماری در کشور ما آغاز شد و موجب تولد و تکوین شیوه تولید مستعمراتی و به وجود آمدن طبقه و دولت پیوسته به استعمار سرمایه داری در ایران گردید. نویسنده کتاب که از نظریه پردازان شیوه تولید در جوامع مستعمراتی به شمار می رود، تلاش می کند تصویری روشن از ماهیت اجتماعی- طبقاتی دولت و حکومت ایران در دوران مشروطه و سلطنت «پهلوی» ارائه هد. عناوین مباحث اصلی کتاب عبارت اند از: «پیدایش طبقه پیوسته به استعمار سرمایه داری»،«شیوه تولید مستعمراتی چیست؟»،«طبقه پیوسته به استعمار سرمایه داری»،«توسعه و تسلط اقتصادی- سیاسی استعمار سرمایه داری»،«افزایش وابستگی ایران به بازارهای جهانی و سرمایه داری استعماری»،«توسعه نفوذ سیاسی و تسلط اقتصادی استعمار سرمایه داری بر ایران از استقرار مشروطه تا کودتای 28 مرداد 1332 » و«افزایش نفوذ آمریکا و تشدید تسلط استعمار سرمایه داری بر ایران، از کودتای 28 مرداد 1332 تا سقوط سلطنت پهلوی در بهمن 1357».

 

آن جا که پنچرگیری ها تمام می شوند

نویسنده: حامد حبیبی

118ص، تهران: انتشارات ققنوس، 1388، چاپ اول

این کتاب، شامل نه داستان کوتاه است که می توان خصوصیات مشترکی در آنها دید. هر کدام از داستانه ها، اما دارای وضعیت ها و شخصیت های متفاوتی هستند و ویژگی های خود را دارند. نثر داستان ها، ساده و بی تکلف است و از بازی های فرمی و کلامی به دور. در ببشتر داستان های این مجموعه، نویسنده برای نشان دادن بحران درونی شخصیت هایش، از واقعیت بیرونی حاکم بر جامعه کنونی ایران بهره می برد، شخصیت هایی که نه خواستار تغییری در خودشان هستند و نه خواستار تغییری در زندگی شان.

 

سیاست گذاری اجتماعی

نویسنده: هارتلی دین

مترجم: عبدالله بیچرانلو

248ص، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1388، چاپ اول

سیاست گذاری اجتماعی که از جمله مباحث تاثیرگذار در سرنوشت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و روانی هر جامعه به شمار می رود، امروزه در محافل دانشگاهی و مدیریتی مورد توجه خاص است. اگرچه بعضی به سیاست گذاری اجتماعی به عنوان زیرمجموعه ای از رشته جامعه شناسی می نگرند، اما این مفهوم فراتر از آن است که در قالب یک رشته دانشگاهی خاص گنجانده شود. از این رو، باید به عنوان موضوعی میان رشته ای یا چند رشته ای مورد بررسی قرار گیرد. کتاب حاضر در قالب ده فصل، خواننده را با اصول، مبانی و خاستگاه های نظری سیاست گذاری اجتماعی آشنا می کند.