عدم مذاکره مستقیم با ایران خطاست

نویسنده

johnsedwardsb.jpg

آیووا - جان ادواردز، کاندیدای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا، از دولت جرج بوش به دلیل عدم مذاکره مستقیم با ایران برای حل مسائل فی مابین، نظیر مساله عراق و برنامه هسته ای، انتقاد کرد.

وی گفت: “خطای استراتژیک بزرگی است اگر مستقیما با ایران مذاکره نکنیم. ما باید در مسائل مختلف مثل عراق و مسائل هسته ای هوشیارانه تر از این عمل کنیم. ما ابزاری در اختیار داریم که باید از آن ها استفاده کنیم.”

روابط آمریکا و ایران، هفته پیش پس از انتشار گزارشاتی در مورد مسلح کردن شبه نظامیان عراق توسط ایران، به مساله ای حاد بدل شد. برخی از گزارش ها حاکی از آن بود که این کمک ها با اجازه مقامات ایران انجام شده است. بوش ایران را متهم کرد که اسلحه در اختیار گروه های شیعه عراق قرار می دهد ولی رهبران ایران را متهم نکرد.

ادواردز گفت خودداری بوش از انتخاب راه های دیپلماتیک در رابطه با ایران و سوریه هزینه های هنگفتی را در عراق به آمریکا تحمیل می کند. این سناتور سابق کارولینای شمالی گفت “آمریکا ابزار افتصادی زیادی در اختیار دارد که به وسیله آن ها می تواند به روشنی بیان کند که اگر آن ها دست از برنامه های سلاح هسته ای خود بگذرند ما می توانیم سوخت هسته ای را در اختیار آن ها قرار دهیم.”

ادواردز گفت ایالات متحده باید یک مجموعه کامل و جدی از انگیزه های اقتصادی به ایران عرضه کند و آن را علنا مطرح کند “تا مردم ایران، که از نظر تاریخی دشمن آمریکا نبوده اند، بدانند ما چه چیزی را پیشنهاد می کنیم و… بدین ترتیب شکاف قاطع تری میان رئیس جمهور رادیکال و مردم به وجود آید.”

وی همچنین به شکست سنای آمریکا در جلوگیری از افزایش نیرو های آمریکا در عراق اشاره کرد و گفت حال بر عهده کنگره است که راه حل های دیگری برای کاهش درگیری آمریکا در عراق بیابد. وی گفت با توجه به کافی نبودن تعداد دموکرات ها در سنا، لازم است برخی از جمهوری خواهان نیز به این سیاست بپیوندند.

منبع: بوستون هرالد، 19 فوریه