محمود احمدی نژاد و اعتقاداتش

تایمز
تایمز

» مقاله ای از تایمز

ریچارد بیستون

 

سخنرانی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران مهر تاییدی بود بر اینکه او قصد دارد همچنان بعنوان پادشاه دار و دسته ناشی ها و سخنران وصف ناپذیر،باقی بماند.

 

ممکن است که هوگو چاوز، رئیس جمهور چپگرای ونزوئلا، با پرزیدنت اوباما دست بدهد و کادو رد و بدل بکند، یا گروگانگیر های سابق خودشان را برای آغاز فصلی تازه با آمریکا آماده کنند، اما مسلما سخنرانی و اعمال اخیر ایران نشان می دهد که این کشور تغییر موضع نداده است.

 

اظهارات آقای احمدی نژاد علیه اسرائیل ممکن است برای کسانی که با مخالف خوانی های او آشنا نباشند، شوک آور باشد، اما این لحن او در تهران و در میان طرفدارانش و رسانه های تحت کنترل دولت، عادی است. مقامات رسمی دولت او با صراحت اعلام کرده اند که “اسرائیل ساخته دست غرب است و بزودی از بین می رود و فلسطین دوباره به مردمانش باز می گردد”.

 

این اظهارات رئیس جمهور ایران صرفا برای نمایش نیست. او و طرفدرانش به این اظهارات اعتقاد دارند. این سخنان تئاتری آنقدر اهمیت نداشت اگر ایران یک کشور تاثیر گذار در خاورمیانه امروز نبود؛ اتفاقاتی که در آنجا می افتد می تواند در راه رسیدن به صلح در منطقه و یا به خطرناک ترین منازعات دوران معاصر تبدیل شود.

 

آقای اوباما ماه گذشته قدمی آشتی جویانه برداشت که به بهانه محکم و روشن نبودن، کنار گذاشته شد. حتی یکی از مقامات رسمی ایران از جورج بوش به دلیل “صادق بودن” در مورد دشمنی آمریکا با ایران،تقدیر کرد. بزرگترین نگرانی برنامه های اتمی ایران است. آقای احمدی نژاد بزودی در مورد این مسئله موضع گیری جدیدی خواهد کرد.

 

بعید است که او به پیشنهادی اوایل سال جاری داده شد که باعث محدود شدن برنامه غنی سازی اورانیوم، که کارشناسان معتقدند ممکن است منجر به تولید سوخت برای کلاهک اتمی بشود، پاسخ مثبت بدهد.

 

با روی کار آمدن دولت راست گرای اسرائیل و قدرت گرفتن بنیامین ناتنیاهو همه عوامل برای یک رویارویی خطرناک آماده است. این ممکن است شامل حمله اسرائیل به ایران یا سناریو های دیگر در منطقه باشد.

 

و اگر کسی گمان می کند این یک مشکل منطقه ای است، یکی از مشاوران ارشد رئیس جمهور ایران به من گفت که در صورت احتمالی اسرائیل به ایران، این کشور نه تنها اسرائیل، بلکه آمریکا، انگلستان و کلا کشور های غربی را مقصر می داند. او اتفاقی را که خواهد افتاد چنین توصیف کرد:” به آتش کشیده شدن جهان”.

 

منبع: تایمز 21 آوریل

 

www.timesonline.co.uk/tol/news/world/middle_east/article6134666.ece