صفحه اول شارلی ابدو و خشم مسلمانان

پاریزین
پاریزین

» نگاه پاریزین به چاپ کاریکاتور محمد

صفحه اول «بازماندگان شارلی» که بر روی آن کاریکاتوری از محمد نقش بسته، باعث خشم چندین کشور مسلمان شده است. این شماره که تا ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه به طور کامل به فروش رفت، یک هفته پس از سوءقصد علیه اعضای سردبیری آن منتشر شد.

این تصویر، محمدی را نشان می دهد که درحال گریه است و تابلویی به دست گرفته که روی آن نوشته شده: «من شارلی هستم» و در بالای آن عبارت «همه چیز بخشیده شد» آمده شده است. بسیاری از سران کشورهای مسلمان این اقدام را «غیرمنطقی»، «توهین آمیز» و «احمقانه» قلمداد کرده اند. در مصر، کلیسای ارتودکس نیز این تصاویر را محکوم کرده. از روز سه شنبه مسؤولان مسلمان در فرانسه افکار عمومی مسلمانان را در این کشور به آرامش دعوت کرده اند. نمایش چهره محمد حتی در صورت تجلیل از وی، براساس یک حدیث ممنوع است و تمسخر او در نظر اکثر مؤمنان توهین آمیز قلمداد می شود.

به گفته خبرگزاری آناتولی، دادگاهی در ترکیه دستور به فیلتر کردن سایت هایی داده که صفحه اول این روزنامه فکاهی را منتشر می کنند. این تصمیم ازسوی دادگاهی در شهر دیاربکر اتخاذ شده. یالجین آغدوغان، یکی از معاونان نخست وزیر دولت محافظه کار-اسلامی ترکیه، دراین خصوص گفت: «کاملاً مشخص است که کسانی که ارزش های مقدس مسلمانان را با انتشار تصاویر پیامبر اسلام مورد تحقیر قرار می دهند، قصد تحریک دارند.»

این درحالی است که یکی از روزنامه های اپوزیسیون ترکیه این ممنوعیت را زیر پا گذاشت. روزنامه جمهوریت که دشمن قسم خورده رییس جمهور محافظه کار-اسلامی ترکیه، رجب طیب اردوغان، محسوب می شود، در شماره امروز خود، بدون اینکه صفحه اول را چاپ کند، چهار صفحه از روزنامه شارلی ابدو را به زبان ترکی منتشر کرد. روز چهارشنبه دفاتر این روزنامه در استانبول و آنکارا تحت مراقبت شدید امنیتی قرار داشت.

محمد حسین، عالی رتبه ترین مقام مذهبی در سرزمین فلسطین، نسبت به این اقدام به اعتراض پرداخت و گفت: «این توهین احساسات نزدیک به دو میلیارد مسلمان را در جهان جریحه دار کرده»، ولی او درعین حال حمله به دفتر شارلی ابدو و کشتار افراد بی گناه را محکوم و هرگونه اقدام تروریستی را به هر شکل آن تقبیح کرد. او گفت: «اسلام استفاده از خشونت علیه بی گناهان، چه مسلمان چه غیرمسلمان را ممنوع کرده.»

کلیسای ارتدوکس مصر دراین خصوص گفت: «توهین به لحاظ شخصی میان افراد مردود است، و زمانی که به ادیان ربط پیدا می کند، نه یک حرکت انسانی است، نه اخلاقی و نه اجتماعی. و این به هیچ وجه به نفع صلح جهانی نیست.» این درحالی است که ساکنان قاهره نیز انتشار این تصاویر را محکوم کرده اند.

به گفته اتحاد جهانی علمای مسلمان، «چاپ تصاویر و ساخت فیلم هایی که به پیامبر یا اسلام توهین می کنند، نه منطقی است، نه عقلانی و نه متعارف.» رییس این سازمان می پرسد: «اگر بپذیریم که عوامل این سوءقصد یک اقلیت اند که نه نماینده اسلام و نه مسلمانان اند، پس چرا بجای پاسخگویی به این اعمال و این افراد، علیه پیامبر اسلام موضع گیری کرده ایم که مورد احترام یک و نیم میلیارد مسلمان است؟» به عقیده وی، «این اقدامات باعث ظهور مشکلات جدیدی می شود.»

حکومت ایران که اسلام شیعه به عنوان دین رسمی آن شناخته می شود نیز این «اقدام توهین آمیز» را محکوم کرده. به گفته مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این تصویر «احساسات مسلمانان را تحریک می‌کند» و ممکن است موجب وقوع اقدامات تروریستی سرسختانه تری شود». او درعین حال «تروریسم را در سراسر جهان محکوم کرد.»

سازمان تروریستی داعش نیز به نوبه خود انتشار کاریکاتورهای جدید را اقدامی «بی نهایت احمقانه» خواند. امدی کولیبالی، که یک پلیس و چهار نفر را در گروگانگیری پاریس کشت، ادعا کرده بود که از اعضای این سازمان است.

منبع: لو پاریزین، ۱۴ ژانویه