دولت در مقابل وعده‌هایش پاسخگو باشد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» انتقاد فعالان کارگری از بازداشت ها در اصفهان

درحالیکه تشکل‌های کارگری در بیانیه‌های جداگانه ای خواهان آزادی چهار کارگر معترض کارخانه پلی اکریل اصفهان شده‌اند، خبرگزاری‌ها از ادامه اعتراضات صنفی کارگران و صدور قرار بازداشت برای چهار کارگر بازداشتی این کارخانه خبر داده‌اند. نمایندگان کارگران معترض و بازداشتی هم دولت را متهم به سکوت کرده و خواهان تعهد رئیس جمهوری به وعده‌های خود شده‌اند.

۱۵۰ نفر از کارگران کارخانه پلی اکریل از ۸ آبان ماه علیه تصمیم کارفرما به جداسازی شرکت‌های زیر مجموعه این کارخانه دست به تجمع اعتراضی زده‌اند. این دسته از کارگران می‌گویندکه “با واگذاری این شرکت‌های زیرمجموعه، قرارداد کاری‌شان تغییر می‌کند.”

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، اتحادیه آزاد کارگران ایران و سندیکای کارگران فلزکارومکانیک از مطالبات صنفی کارگران پلی اکریل حمایت کرده اند.

ایلنا، خبرگزاری حکومتی کار ایران روز سی‌ام آبان ماه از بازداشت چهار کارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان توسط “نهادهای نظارتی” خبر داده بود. اسامی این چهار کارگر جواد لطفی، عباس حقیقی، کیومرث رحیمی و احمد صابری اعلام شده است.

به نوشته این خبرگزاری “اخلال در نظم” اتهامی است که بر اساس آن برای این چهار کارگر قرار بازداشت دو ماهه صادر شده است.

یک منبع کارگری به این خبرگزاری گفته است که کارگران بازداشتی در حالی به اتهام اخلال در نظم در بازداشت موقت به سر می‌برند که همه تجمعات اعتراضی کارگران پلی اکریل تا به امروز به آرامی برگزار شده و تاکنون خللی در روند تولید اتفاق نیافتاده است.

براساس گزارش هاخبر بازداشت و اتهامات این چهار کارگر را دادستان شهرستان مبارکه به خانواده هایشان اعلام کرده است.

 

اعتراض تشکل‌های کارگری به بازداشت های اصفهان

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بیانیه ای باتاکید براینکه “جای کارگران در زندان نیست” حمایت خود را از خواسته‌های صنفی کارگران بازداشتی اعلام کرده و دفاع از حقوق صنفی را حق مسلم همه کارگران دانسته است.

این سندیکا خواهان آزادی بدون قید و شرط چهار کارگر بازداشتی شده و گفته: “عدم وجود نماینده واقعی جهت پیگیری و احقاق حقوق کارگران و عدم توجه مسئولین به خواسته های به حق این قشر زحمتکش کارگران را با این مشکلات روبه رو کرده است.”

اتحادیه آزاد کارگران نیز در بیانیه‌ای جداگانه خواهان آزادی فوری این چهار کارگر و تحقق تمامی خواستهای کارگران پلی اکریل شده و از همه تشکلها و نهادهای کارگری خواسته است “با حمایت از اعتراضات کارگران پلی اکر یل اصفهان خواهان آزادی فوری 4 کارگر بازداشتی این کارخانه شوند.”

از سوی دیگر سندیکای کارگران فلزکارومکانیک با اعلام اینکه چهار کارگر بازداشت شده تحت حمایت آن تشکل قرار دارند،‌ اعلام کرده: “چنانچه آنها آزاد نشوند و یا موارد اتهامی آنان مشخص نشود طبق اصول ۳۲ و ۳۷ قانون اساسی از دست اندر کاران این ماجرا شکایت می‌کند.”

 

وزیر کشور: “برخورد راه مناسبی نیست”

در واکنش به این بازداشت‌ها خبرگزاری ایلنا در گزارش‌هایی از سکوت دولت در برابر اعتراض و بازداشت کارگران انتقاد کرده است.

این خبرگزاری به نقل از یکی از نمایندگان کارگران پلی اکریل به ایلنا نوشته است: “عدم پاسخگویی مقامات دولتی در خصوص بازداشت ۴ شهروند که به شرایط کاری‌شان معترض‌اند، برخلاف مشی وعده داده شده از سوی رئیس جمهوری است.”

انتقادها به دولت و بازداشت کارگران درحالیست که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور چند هفته پیش در اراک با اشاره به اینکه “برخورد راه مناسبی در مقابل تجمعات کارگری نیست” گفته بود: “حرفهای معترضین در تجمعات کارگری در کنار سخنان صاحبان صنایع باید شنیده شود.”

در چند سال گذشته به علت بحران اقتصادی ناشی از تحریم ها و هدفمندسازی یارانه ها، شمار زیادی از کارخانه ها و واحدهای بزرگ و کوچک تولیدی تعطیل و کثیری از کارگران بیکار شده اند.

حسن روحانی قبل از انتخابات وعده داده بود از طریق حل بحران اقتصادی در جهت بهتر شدن وضعیت معیشتی مردم و کارگران تلاش خواهد کرد.