اعتراف به استفاده تبلیغاتی از بدحجابان در ایام انتخابات

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» بایدها و نبایدهای صدا و سیما برای پخش تصاویر زن ایرانی

عزت‌الله ضرغامی تایید کرد که پخش تصاویر زنان با “لباس نامناسب” در ایام انتخابات از سوی سازمان صدا و سیما هدفدار است و به منظور رساندن این پیام که همه اقشار مردم ایران، حامی نظام هستند، اما این تصاویر در سایر ایام پخش نخواهد شد چرا که با “وظیفه الگوسازی رسانه ملی” مغایرت دارد. او همچنین با انتقاد از خود و سایر مسوولان، مدعی شده که یکی از دلایل عمده بدحجابی این است که لباس‌های اسلامی ارزان نیستند و خیلی‌ها مجبور به انتخاب لباس‌های موجود در بازار می‌شوند.

 

لباس اسلامی ارزان، کیمیا شده

عزت‌الله ضرغامی که به زودی باید ریاست سازمان صدا و سیما را به منتخب بعدی رهبر جمهوری اسلامی تحویل بدهد، در ماه‌های اخیر حضور رسانه‌ای پررنگی دارد. او فرصت را غنیمت شمرده و در سال ۹۳ حتی جشن افتتاح یک شبکه جدید را به استان کردستان منتقل کرد و در حاشیه مراسم به موتورسواری پرداخت. اظهارنظرهای او در مورد سانسور مسابقات ورزشی هم خبرسازشد و این بار هم با محمدباقر قالیباف همراه شد و در افتتاح نمایشگاه “باز باران” به موضوع بدحجابی پرداخت.

او در این مراسم که به مناسبت افتتاح نمایشگاه لوازم تحریر و پوشاک ایرانی برگزار شده بود، با ذکر یک خاطره شخصی در مورد خرید روسری، استدلال کرد که ریشه بدحجابی اقتصادی است. ضرغامی تعریف کرد که “روز پنج شنبه برای خرید یک روسری با خانواده به میدان هفت تیر رفتیم. به دنبال یک روسری شکیل و مناسب برای مراسم عروسی بودیم. قیمت‌هایی که آنجا دیدیم هر روسری در میدان هفت تیر و نه در جایی که خیلی سطح بالاست، ۳۰۰ هزار تومان بود؛ نخریدیم. سراغ طرح دیگری از روسری‌ها رفتیم که قیمت آن‌ها ۹۰ هزار تومان و مناسب‌تر بود اما وقتی از نزدیک این روسری را مشاهده کردیم به گونه‌ای بود که وقتی شما سر می‌کنید موهای جلو و عقب سر را نمی‌پوشاند. وقتی خانواده‌ها به این فروشگاه‌ها می‌آیند وقتی ۳۰۰ هزار تومان ندارند مجبور می‌شوند لباس‌های نامناسب و کوتاه را خریداری کنند.”

رییس سازمان صدا و سیما معتقد بود: “لباسی که ارزان باشد و در حد خودش شیک باشد و چارچوب‌ و قالب اسلامی داشته باشد، پیدا نمی‌شود و اصلا یک چنین کالایی کیمیا شده است.”

او همچنین عنوان کرد که گزارشی در مورد لباس و پوشاک به دولت ارائه داده و با همراهی فراتر از انتظار کابینه و شخص رییس جمهوری مواجه شده، به گونه‌ای که رییس دولت به ۴-۵ عضو کابینه تذکر داده است: “طبق فرمایشات رییس جمهور برای کشور ما و برای جمهوری اسلامی خیلی بد است که خانمی نتواند لباس مناسبی برای خودش پیدا کند یا برای پیدا کردن باید خیلی به زحمت بیفتد.”

ضرغامی استدلال کرده که ۱۰ سال پیش عرف جامعه مانتوهای کوتاه و تنگ را پس می‌زد اما حالا چاره‌ای جز انتخاب آن ندارد: “دخترخانمی که یک مدل لباس نامناسب را می‌پوشد، مادرش به دلیل اینکه برجستگی‌های بدنش نمایان است، ناراحت می‌شود. وقتی می‌گویند سایز بزرگتر از این لباس را ندارید، فروشنده می‌گوید سایز بزرگتر هم همین است. وقتی خریدار می‌گوید مدل دیگری بده، مدل دیگر هم همین است. در انتها دختر بچه می‌گوید مادر مشکلی نیست، دوستان دیگر من نیز همین مدل را می‌پوشند. اشکالی ندارد آن‌ها هم خانواده خوبی هستند. در حالی که مادر سرش را تکان می‌دهد و برایش سخت است. ولی دفعه دوم و سوم برایش عادی می‌شود.”

او تاکید کرد که خودش و سایر مسوولان به دلیل بی‌توجهی به این موضوع و رایج شدن این نوع پوشش، باید “به درگاه پرورگار استغفار کنیم”.

 

پارچه کمتر، قیمت ارزان‌تر!

رییس سازمان صدا و سیما در بخشی از سخنانش نتایج یک نظرسنجی ملی در مورد حجاب را هم که مرداد ماه امسال انجام شده، اعلام کرد و گفت این آمار تاکنون جایی منتشر نشده است.

به گفته او ۸۰.۱ درصد پاسخگویان این نظرسنجی افراد ۱۵ سال به بالا در سطح ملی هستند و اعلام کرده‌اند خیلی زیاد و زیاد به حجاب چادر، مانتو، روسری برای بانوان اعتقاد دارند. ۱۶.۵ درصد هم کمتر به حجاب اعتقاد دارند و ۳.۲ دهم درصد اصلا اعتقادی به حجاب ندارند.

همچنین ۸۵ درصد از پاسخگویان عنوان کرده‌اند که ساپورت ۸۷.۵ درصد، شلوار استرج ۸۳.۶ درصد، مانتوهای جلوباز ۸۲ درصد، لباس‌های مجلسی غیرپوشیده ۸۰.۴ درصد در حد خیلی زیاد و زیاد عرضه می‌شود.

ضرغامی در ادامه نگاه اقتصادی‌اش به بحث حجاب مدعی شده که خیلی‌ها به سبب کسب سود بیشتر پارچه کمتری مصرف کرده‌اند تا ارزان‌تر برایشان دربیاید و در اختیار جوانان ما گذاشته‌اند.

او تاکید کرده: “در علل گرایش بدحجابی مهمترین عامل نبود لباس مناسب در فروشگاه‌هاست. مردم چقدر باید بگردند و چقدر باید پول در جیب‌شان باشد که بتوانند لباس مناسب تهیه‌ کنند. اگر از من می‌پرسید، می‌گویم که کشور باید مستقیم یارانه بدهد. در دولت این بحث را مطرح کردم و آقای روحانی نیز این نظر را قبول دارد.”

 

می‌خواهیم بگوییم همه پشتوانه نظامند

رییس رادیو و تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی همچنین در اظهارنظری صریح از سود تبلیغاتی پخش تصاویر زنان بدون حجاب اسلامی در ایام انتخابات سخن گفت.

ضرغامی گفت: “تعجب می‌کنم بعضی از بزرگان می‌گویند خوب است صداوسیما همان خانم‌هایی که در طول انتخابات نشان می‌دهد بقیه ایام نیز نشان دهد.” اما دلیل این پخش مناسبتی از زبان عالی‌ترین مقام صدا و سیما از این قرار است: “ما اگر در انتخابات همه را نشان ندهیم به هم‌وطنان‌مان ظلم کرده‌ایم. در حالی که به دنیا می‌گوییم همه مردم با هر تفاوت، سلیقه و فرهنگی که دارند پشتوانه نظامند، در انتخابات شرکت می‌کنند و در راهپیمایی‌ها هم حضور دارند. استکبار حاضر است به ما پول بدهد اگر چند نفر که لباس مناسب ندارند را پخش نکنیم و بگوییم این انقلاب و مردمش یک عده آدم‌های معدودی هستند که حجاب سفت و سخت دارند.”

او سپس توضیح داد که این مساله باعث نمی‌شود تصویر زنان بدحجاب در سایر مواقع از شبکه‌های تلویزیونی پخش شود، “پس وظیفه الگوسازی رسانه ملی چه می‌شود؟ هر چند خیلی‌ها گفته‌اند دیگر این حجاب در جامعه وجود ندارد و شما از جامعه جدا می‌افتید.”