پلیس نبود؛ خبرنگاران پیگیری نکنند

نویسنده
نازنین کامدار

» نخستین واکنش رسمی به فیلم حمله به کوی دانشگاه

سرانجام با گذشت یک هفته از انتشار فیلم ۱۸ دقیقه ای حمله نیروهای گارد ویژه پلیس و لباس شخصی های بسیجی و سپاهی به کوی دانشگاه تهران، دو تن از نمایندگان مجلس، ضمن تاکید بر اینکه “فیلم را ندیده ایم”، واکنش نشان دادند.

بنا به گزارش خبرگزاری های دولتی، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بلند پایه ترین مقامی است که تاکنون به فیلم حمله نیروهای پلیس و لباس شخصی به کوی دانشگاه در نیمه شب قبل از ۲۵ خرداد واکنش نشان داده است.
آنطور که خبرگزاری ایسنا نوشته، این مقام رسمی در سخنان خود که در جمع خبرنگاران پارلمانی بیان شده، گفته است که: “فیلم پخش شده را ندیده ام”.
وی با این وجود از “مونتاژ” این فیلم سخن گفته و افزوده است: “راحت‌ترین کار در هنر فیلم‌سازی مونتاژ فیلم است تا خواسته‌های تولیدکنندگان تامین شود”.
او در عین حال از بررسی فیلم پخش شده از  BBCفارسی در کمیسیون تحت مدیریت اش خبر داده و گفته است: “با پخش چنین فیلمی باید با تامل برخورد کرد به ویژه اینکه فیلم مورد نظر از کانال ‪ BBCفارسی پخش شده است”.
بنا به نوشته یکی از خبرنگاران پارلمانی حاضر در محل گفت و گوی بروجردی که این گفته هارا در وبلاگ اش منتشر کرده، بروجردی از نام بردن نیروی انتظامی و بسیج به عنوان عوامل حمله کننده به کوی دانشگاه پرهیز کرده و با وجود اصرار برخی از خبرنگاران با بیان این جمله که “BBC قابل اعتماد نیست با این حال ما فیلم را پیگیری می کنیم” از جمع خبرنگاران خارج شده است.
این خبرنگار که نام خود را منتشر نکرده در عین حال از ایجاد مزاحمت برخی از نمایندگان تندرو حامی دولت، از جمله مهدی کوچک زاده و توهین وی به خبرنگاران به دلیل سئوال در موردنقش نیروی انتظامی درحمله به کوی خبر  داده است.
ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت نیز در خبری که از مصاحبه بروجردی با خبرنگاران بر روی تلکس خود منتشر کرده بدون اشاره به نقش نیروهای پلیس و بسیج نوشته است: “کانال تلویزیونی ‪ BBCفارسی صبح روز پنج شنبه هفته گذشته فیلم ‪ ۶دقیقه ای از حضور نیروهای لباس شخصی در کوی دانشگاه در حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری پخش کرده است”.  
گفتنی است، ایرنا ـ خبرگزاری رسمی دولت ـ و بروجردی در حالی از اشاره به نقش نیروهای پلیس پرهیز می کنند که در فیلم  ۱۸ دقیقه ای پخش شده، حضور نیروهای پلیس به وضوح دیده می شود و حتی از عزیزالله رجب زاده به عنوان فرمانده این حمله نیز در فیلم نام برده شده است.
بنا بر این گزارش، خبرنگاران پارلمانی سئوال خود درباره فیلم حمله به کوی دانشگاه را از کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز پرسیدند که او هم  مدعی شدفیلم را ندیده است.
به گزارش مهر، جلالی در عین حال به اعضای کمیته حقیقت یاب، که بنا به گفته او ریاست آن بر عهده ابوترابی، نایب رئیس مجلس است توصیه کرد فیلم را ببینند.
او گفته است: “من این فیلم را ندیده‌ام اما فکر می‌کنم که بهتر است کمیته‌ای که مسوولیت آن با آقای ابوترابی است این فیلم را مشاهده کنند و در خصوص مساله برخورد با دانشجویان در کوی دانشگاه که دغدغه‌ای برای مقام معظم رهبری و مسوولین نظام بود گزارش تهیه و به مسوولین ارایه کنند”.
جلالی در عین حال فاش کرده است که گزارش کمیته حقیقت یاب هرگز به صورت کتبی به نمایندگان ارائه نشده و این گزارش شفاهی بوده است.
او در پی اصرار خبرنگاران وادار به توضیح در اینباره شده و گفته است: “گزارش اولیه کمیته حقیقت یاب شفاهی و در جلسه غیر علنی بود و تمرکز آن روی مسائلی غیر از مسائل کوی دانشگاه بود، بنابراین بهتر است سئوالات مربوط به کوی را از آقای ابوترابی بپرسید.  من نمی دانم چرا کمیته مدتی است که جلسه برگزار نمی کند”.
جلالی در حالی از “شفاهی” بودن گزارش کمیته حقیقت یاب و عدم تشکیل جلسات آن خبر داده که برخی از اعضای این کمیته بارها مدعی پیگیری و شناسایی آنچه که “عوامل خودسر حمله کننده به کوی” می نامند، شده اند.

 

حمله رسانه حامی احمدی نژاد

از سوی دیگر پیگیری های خبرنگاران پارلمانی در مورد واکنش نمایندگان به فیلم حمله نیروهای انتظامی و بسیج به کوی دانشگاه موجب خشم “رجا نیوز” یکی از اصلی ترین پایگاه های اینترنتی حامی احمدی نژاد شده و این سایت در گزارشی با عنوان “خوش خدمتی خبرنگاران اصلاح طلب برای بی‌بی‌سی”، نوشته است: “رسانه‌های وابسته به جریان فتنه پس از خلق حماسه 9 دی و 22 بهمن تلاش ویژه‌ای را برای پیگیری سوژه‌های رسانه‌های بیگانه و نیز فرار سران فتنه از مجازات را در مجلس آغاز کرده‌اند و دور جدیدی از فعالیت‌های رسانه‌های وابسته به این جریان در مجلس شورای اسلامی کلید خورده است”.
رجا نیوز افزوده است: “خبرنگاران پارلمانی رسانه‌های وابسته به جریان فتنه که نقش عمده‌ای در پررنگ جلوه دادن مسائلی چون کهریزک و کوی دانشگاه در مجلس شورای اسلامی طی چند ماه اخیر داشته‌اند پس از گزارش کمیته ویژه مجلس درخصوص حوادث پس از انتخابات به ویژه موضوع کهریزک دور جدیدی از سوژه‌های زنجیره‌ای خود را برای فرار سران جریان فتنه از مجازات و احیای این جریان مرده سیاسی آغاز کرده‌اند”.
این سایت همچنین نوشته است: “در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس سوژه هماهنگ رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح طلب موضوع پخش فیلم مشکوک کوی دانشگاه بود که در چند روز گذشته بسیاری از رسانه‌های بیگانه و ضد انقلاب با آب و تاب فراوان به بررسی این فیلم مشکوک پرداخته و از آن دستاویزی برای حمله به نظام اسلامی استفاده می‌کنند”.
رجا نیوز، خبرنگاری به نام “ن- و” را عامل اصلی آنچه که ”پیگیری موضوعات مربوط به جریان فتنه” نامیده، معرفی کرده است.
مهدی کوچک زاده نماینده توهین کننده به خبرنگاران پارلمانی نیز در گفت و گو با رجا نیوز درباره پیگیری های خبرنگاران گفته است: “جریان فتنه و سران آن برای نجات دادن خود از مخمصه‌ای که در آن گرفتار شده‌اند چنین تلاش‌هایی را انجام می‌دهند. مطرح کردن مسائل انحرافی و دامن زدن به این مسائل  از سوی جریان فتنه و رسانه‌های وابسته به آن  در مجلس با هدف گمراه‌سازی افکار عمومی است”.
کوچک زاده افزوده: “از همکاران خود در مجلس که مخاطب سئوالات انحرافی رسانه‌های وابسته به جریان فتنه قرار می گیرند می خواهم تا هوشمندانه در این زمینه اظهارنظر کنند و فریب دشمنان مستکبر اسلامی و جریان فتنه و سران آن که سرپنجه بیگانگان در داخل هستند را نخورند”.