فوتبال ایران، بعد از اشک و نومیدی، در انتظار یک معجزه

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» مگر دوپینگ بازیکن عراقی نجات بخش شود

اولین جمعه بهمن ماه برای میلیون‌ها ایرانی طعم تلخ شکست داشت، آن هم وقتی که باور داشتند در مسابقه با عراق، شایسته شکست نبودند و داور مسابقه به کمک حریف آمده تا بتواند ایران را از جام ملت‌های آسیا حذف کند. اما روز شنبه، یک کورسوی امید خیلی سریع تبدیل به شعله‌ای درخشان شد و کاربران ایرانی چشم انتظار، اخبار ورزشی رسانه‌های آنلاین ماندند تا از بازگشت تیمی ملی کشورشان به مسابقات خبر بدهد. معجزه‌ای که خبر قطعی در مورد آن، روز یکشنبه منتشر خواهد شد مربوط به شکایت ایران نسبت به حضور یک بازیکن دوپینگی در تیمی ملی عراق است. حالا چنان چه محرومیت این بازیکن به دلیل دوپینگ به اثبات برسد، طبق قوانین فیفا، می‌توان نتیجه مسابقه ایران و عراق را سه بر صفر به سود ایران منظور کرد و این ایران خواهد بود که به مرحله بعدی جام ملت‌های آسیا صعود خواهد کرد.

 

ترکش‌های یک شکست

باخت دراماتیک تیم ملی ایران در حالی که دقایق بسیاری از مسابقه را ۱۰ نفره سپری کرده و دو بار در آخرین دقایق بازی، باخت را با مساوی عوض کرده بود، همان قدر که برای بسیاری از طرفداران فوتبال غرورآفرین و قابل تحسین بود، خشم و ناراحتی تعداد دیگری را هم برانگیخت. در این میان دعوای قدیمی و مسبوق به سابقه مربیان ایرانی با سرمربی تیم ملی هم دوباره برپا شد و منتقدان کارلوس کیروش در گفت‌وگوهای رسانه‌ای، بازی ارائه شده از سوی تیم ملی را زیر سوال بردند. در این بین فضای مجازی هم مثل همه دفعات مشابه قبلی، بسیار پر تب و تاب بود و مدافعان و مخالفان کیروش اظهارنظر می‌کردند. البته بازار توهین و خشم و خشونت هم پرطرفدار بود اما یکی در این میان بیشترین نصیب را برد که نه ایرانی بود و نه اساسا ربطی به این ماجرا داشت.

پس از آن که داور استرالیایی، حکم به اخراج مهرداد پولادی داد و ایران را ۱۰ نفره کرد، می‌شد حدس زد که به چهره‌ای منفور در میان ایرانیان طرفدار فوتبال تبدیل خواهد شد. همچنین تکرار حمله فیس‌بوکی برخی کاربران ایرانی و توهین به بنجامین ویلیامز دور از ذهن نبود اما این بار یک بنجامین ویلیامز استرالیایی دیگر قربانی شد و مورد خشم و توهین بسیار قرار گرفت. او که مشاور اقتصادی یک شرکت انرژی است حتی مجبور شد به فارسی توضیح بدهد که او داور فوتبال نیست اما ادامه توهین‌ها او را بسیار آزرد.

وقتی این دعوا مغلوبه شد، کارلوس کیروش در چرخشی عجیب، به امیر قلعه‌نویی سرمربی استقلال و حمید درخشان، سرمربی پرسپولیس حمله کرد و با زیر سوال بردن کارنامه و رویه آنها، جواب تندی به انتقاداتشان داد. جزییاتی که در پاسخ کیروش وجود داشت، نشان می‌داد احتمالا او از یکی از خبرنگاران ایرانی مشاوره گرفته و زمان را مناسب دیده تا از خود و تیمش دفاع کند. او یکی از معدود سرمربیان تیم ملی است که حمایت عموم رسانه‌ها را به همراه دارد. هرچند ایرنا و فارس درصف مقدم انتقاد از حذف تیم ملی، به صراحت از کیروش انتقاد کردند. همراهی ایرنا، خبرگزاری دولت با فارس، خبرگزاری منتسب به سپاه و از منتقدان دولت، در این مورد خاص جالب توجه بود.

این دعوا و جنجال در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت تا تکلیف ادامه فعالیت سرمربی تیم ملی مشخص شود. او تا سال آینده با فدراسیون فوتبال ایران قرارداد دارد اما حذف تیم ملی از جام ملت‌ها اختیار لغو قراداد را به فدراسیون می‌دهد. از سوی دیگر ممکن است مربی پرتغالی سرشناس به دلیل مشکلات فراوان کار در ایران، خودش تمایلی به ادامه همکاری نداشته باشد.

 

امیدوار

علا عبدالزهرا، بازیکن تیم ملی عراق، همان بازیکنی است که به واسطه حضور در مسابقه مقابل ایران، مورد شکایت قرار گرفته است. او که بازیکن تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز بود، به ناگاه این تیم را ترک کرد و دلیل جدایی او، اختلافات مالی اعلام شد.

حالا مسوولان فدراسیون فوتبال از مدارکی پرده برداشته‌اند که نشان می‌دهد این بازیکن مرتکب دوپینگ شده بود. البته مشخص نیست چرا این مساله تاکنون رسانه‌ای نشده بود اما فدراسیون فوتبال ایران با استناد به تاییدیه فیفا در مورد دوپینگ این بازیکن خواستار تغییر نتیجه بازی است. شکایت ایران در مهلت مقرر ارسال شده و طبق قانون، احتمال تغییر نتیجه وجود دارد اما خیلی هم نمی‌شود امیدوار بود.

به گفته کارشناسان حقوقی فوتبال، ابتدا باید مشخص شود که تخلف این بازیکن به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام و این نهاد، برای بازیکن عراقی محرومیت درنظر گرفته باشد. سپس لزوما این محرومیت باید به فدراسیون فوتبال عراق ابلاغ شده باشد. تنها در این صورت است که احتمال تغییر نتیجه وجود دارد.

کاروان ایران با امیدواری به تغییر نتیجه، بازگشت از استرالیا را به تعویق انداخته و مسلما بسیاری از ایرانیان منتظر نتیجه جلسه ای‌اف‌سی هستند که حدود ساعت چهار صبح به وقت ایران برگزار می‌شود.