اموال خانه سینما توسط دولت تصاحب شد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» علیرغم اعتراضات سینماگران به انحلال خانه سینما

علیرغم اعتراضات شدید اهالی خانه سینما و سینماگران ایرانی نسبت به پلمپ و غیرقانونی اعلام شدن این نهاد صنفی، روز گذشته سید ضیا هاشمی از استقرار هیات ساماندهی اصناف سینمایی کشور در ساختمان قدیم صندوق هنرمندان و واگذاری قریب الوقوع اموال و ساختمان های خانه سینما به این هیات خبر داد.

سید ضیا هاشمی، عضو هیأت ساماندهی صنوف سینمای ایران است؛ هیاتی که از سوی وزارت ارشاد تشکیل شده تا به جای خانه سینمایی برای صنوف سینمایی کشور تصمیم گیری کند. خانه سینمابه عنوان بزرگترین نهاد صنفی سینمایی ایران از سوی وزارت ارشاد غیرقانونی اعلام و ساختمان آن پلمپ شده.

این اولین بار نیست که وزارت ارشاد دولت محمود احمدی نژاد نهادی صنفی را منحل و ساختمان آن را پلمپ و نهادی دولت ساخته را جایگزین آن میکند. پیشتر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران به همین سرنوشت دچار و انجمن روزنامه نگاران مبارز از سوی وزارت ارشاد جایگزین این انجمن شد.

 

تصاحب اموال خانه سینما

خبرگزاری فارس دیروز به نقل از سیدضیا هاشمی، یکی از اعضای هیاتی که از سوی وزارت ارشاد تشکیل شده اعلام کرد در حال حاضر طبق اساسنامه خانه سینما، اموال و ساختمان‌ها در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و پس از اصلاح اساسنامه و ثبت قانونی صنوف در اختیار صنوف سینمایی کشور قرار می‌گیرد.

5 بهمن ماه بود که جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزارت ارشاد برای اعضای هیأتی که باید به جای خانه سینما به سازماندهی اصناف سینمایی در این کشور بپردازد، حکم صادر کرد. روابط عمومی وزارت ارشاد اعلام کرد آقای شمقدری برای حسین زندباف، سید ضیا هاشمی، جهانگیر الماسی، عباس بابویهی، جمال شورجه، ابوالقاسم طالبی، سید مسعود اطبایی، علیرضا رئیسیان، پرویز شیخ طادی و پوران درخشنده احکامی صادر و آنها را به عضویت “هیأت ساماندهی صنوف سینمای ایران” منصوب کرده است.

این هیات اکنون کار خود را در حالی آغاز کرده که سینماگران همچنان نسبت به پلمپ و انحلال خانه سینما اعتراض دارند. اعتراض هایی که تاکنون از سوی مسولان وزارت ارشاد و معاونت سینمایی این وزارتخانه نادیده گرفته شده است.

درآخرین موارد از این اعتراض ها بیش از 2000 سینماگر ایرانی با امضای بیانیه‌ای نسبت به انحلال این تشکل صنفی اعتراض و اعلام کرده اند که “ما سینماگران ایران با صدور دستور انحلال خانه سینما مخالفیم و دلسوزانه خواهان ماندگاری این خانه هستیم”.

رخشان بنی اعتماد، کمال تبریزی، سیروس الوند، احمد رضا درویش، مهدی فخیم زاده، داریوش فرهنگ، فرهاد آئیش، افسانه بایگان، آتش تقی پور، شهاب حسینی، امین تارخ، مریلا زارعی و نیکی کریمی از جمله امضاگنندگان این بیانیه هستند.

بهمن فرمان آرا، کارگردان سینما، سه سیمرغ بلورینی را که از جشنواره فجر دریافت کرده بود، در اعتراض به این عمل پس فرستاد، عزت الله انتظامی بازیگر سرشناس ایرانی و تهمینه میلانی کارگردان مطرح سینمای ایران لب به انتقاد گشودند، مجید مجیدی، منوچهر محمدی، کمال تبریزی، محمدرضا هنرمند، ابراهیم حاتمی‌کیا، مجتبی راعی، حسن برزیده، سیدرضا میرکریمی و احمدرضا درویش نیز در بیانیه‌ای به این اقدام دولت اعتراض کردند. همزمان 24 صنف سینمای ایران در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: “ما صنوف سینمایی ایران، خانه سینمای ایران را خانه قانونی خود می‌‌دانیم، چرا که در مراجع رسمی کشور به ثبت رسیده است، اساسنامه آن را خود به تصویب رسانده ‌ایم، چرا که طبق قوانین رسمی کشور، مجمع عمومی، حق هرگونه تغییر در اساسنامه خود را دارد، هیات مدیره خانه سینما را با آرای خود برگزیده ‌ایم و به انتخاب خود ایمان داریم”.

این اعتراضات اما راه به جایی نبرد و محمد حسینی، وزیر ارشاد در پاسخ بدان، ادامه فعالیت این تشکل صنفی را در حکم کلاهبرداری دانست و گفت: “ادامه فعالیت خانه سینما وجاهت قانونی نداشت و همه دستگاه‌های فرهنگی کشور بر این اتفاق نظر داشتند”.

خانه سینما بزرگترین نهاد صنفی سینمای ایران است که سال 1372 تشکیل شد و به موجب اساسنامه اش مؤسسه ای است “مستقل، غیر دولتی و غیرانتفاعی و متشکل از تشکل های صنفی و هنری”. این موسسه از تاریخ تأسیس به مدت نامحدود بر مبنای این اساسنامه تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده است.

هدف از تشکیل این تشکل صنفی حفظ و صیانت حقوق مادی و معنوی دست اندرکاران حرفه ای در امر تولید، توزیع و نمایش هنر- صنعت سینما از طریق ایجاد امنیت شغلی، تأمین اجتماعی و همچنین کمک به فعالیت های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی به منظور ارتقای دانش حرفه ای اعضا اعلام شده است.

این نهاد غیر دولتی در اصل متشکل از مجموعه ای از نهادهای صنفی سینما مانند کانون کارگردانان، تهیه کنندگان، بازیگران و فیلمنامه نویسان است اما وزارت ارشاد دولت محمود احمدی نژاد، نهم دی شورای عالی سینما را راه اندازی کرد؛ شورایی که در اولین جلسه آن محمود احمدی نژاد حضور داشت و اعضایش شامل معاونت سینمایی، وزیر ارشاد، نماینده رئیس جمهوری، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس صدا و سیما، نماینده صنوف مربوط به سینما و 5 سینماگر می شود.

تشکیل این شورا خیلی زودنگرانی ها در مورد موازی سازی های دولتی را به اثبات رساند؛ پس از آن بود که وزارت ارشاد رسما از خانه سینما به دادگاه شکایت برد، بودجه خانه سینما را قطع کرد، شوراهای زیر مجموعه وزارت ارشاد هم خانه سینما را غیر قانونی اعلام کردند و تا بدانجا پیش رفتند با اعلام انحلال خانه سینما، بزرگترین نهاد صنفی سینمای ایران، گام نهایی برای دولتی کردن سینما را برداشتند.