کروبی، نوعی حصر مقطعی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» فاطمه کروبی در مصاحبه با روز:

فاطمه کروبی در مصاحبه با “روز” محاصره گاه و بیگاه منزل مهدی کروبی توسط نیروهای امنیتی را به  “حصر موقت” دبیر کل حزب اعتماد تعبیر کرد.

این نماینده سابق مجلس گفت “گاهی در روزهای عادی نیز منزل آقای کروبی مورد محاصره قرار میگیرد و از ورود افراد به این منزل جلوگیری به عمل می آید و این مساله مختص روزهای تعطیل و یا مناسبت های ویژه مذهبی نیست.”

خانم کروبی همچنین گفت که “برخلاف ادعاهای مطرح شده از سوی مسئولین انتظامی برای برخورد با کسانی که شب های قدر وعید فطر به منزل آقای کروبی حمله کردند، در عمل هیچ برخوردی با این افراد صورت نگرفت.”

وب سایت سحام نیوز، ارگان حزب اعتماد ملی روز گذشته گزارش داد که نیروهای امنیتی، هفته گذشته و نیز مجددا از امروز(سه شنبه)  با استقرار در مقابل منزل مهدی کروبی، از ورود افراد به منزل وی جلوگیری به عمل آوردند.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که طی چند ماه اخیر این نیروها با استقرار در مقابل منزل مهدی کروبی با برخی ملاقات کنندگان و میهمانان وی ازجمله خانواده های سرداران شهید باکری و همت برخورد کرده و نیز از ورود برخی چهره های مذهبی همچون آیت الله بیات زنجانی جلوگیری به عمل آورده اند.

 

محاصره توسط نیروهای اطلاعاتی

در همین زمینه فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی و نماینده مجلس پنجم در مصاحبه با “روز” توضیح میدهد: “از هفته گذشته و دو سه شب قبل از عید قربان نیروها مستقر شدند و تقریبا 4 روز از ورود افراد به منزل ما جلوگیری کردند و جز فرزندانمان کسی اجازه ورود به منزل ما را نیافت. دو روزی نبودند و باز دوباره آمدند و اجازه ورود هیچ کس را نمیدهند هرچند رفتارها تند نیست و شدت و حدت سابق را ندارد. “

خانم کروبی در پاسخ به این سئوال که آیا محاصره منزل آنها مختص روزهای تعطیل و اعیاد مذهبی است و در صورتی انجام می گیرد که احتمال حضور آقای کروبی در تظاهرات یا مناسبت های ویژه باشد؟می گوید: “نه چنین نیست مثلا دو سه روز قبل از عید قربان آمده بودند و تا چند روز بعد از آن هم بودند. گاهی روزهای عادی هم می آیند و فقط به صرف روزهای تعطیل یا اعیاد نیست بلکه در روزهای تعطیل، محاصره را شدیدتر می کنند.”

او می افزاید: “روز گذشته حتی از ورود آقای طهماسبی، رئیس دفتر حاج آقا که سالیان سال است با حاج اقا کار میکند نیز جلوگیری کردند و کسی جز پسرانمان نتوانستند داخل خانه بیاید.”

از خانم کروبی می پرسم آیا می توان این محاصره ها و ممنوعیت ورود افراد به منزل شما را به نوعی “حصر” نامید؟ همسر مهدی کروبی می گوید: “بله دقیقا من هم همین نظر را دارم نوعی «حصر مقطعی» است یعنی به صورت مقطعی حاج آقا را در حصر قرارمیدهند چون اختصاص به اعیاد مذهبی هم ندارد روزهای عادی نیز می آیند محاصره میکنند و نمی گذارند کسی به دیدن حاج آقا بیاید یک روز میروند و کاری ندارند و روز دیگر دوباره می آیند.”

وی در خصوص علل این نوع برخوردها با آقای کروبی که همچنان به انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته معترض است می گوید: “چه باید بگویم؟ این را از خود آقایان بپرسید که هدفشان چیست و بر چه مبنایی چنین می کنند. وقتی جلوی ورود مسئول دفتر حاج آقا را هم می گیرند دیگر چه باید گفت؟”

به گفته خانم کروبی، کسانی که منزل او را محاصره میکنند از نیروهای اطلاعاتی هستند.

مدیر مسول نشریه توقیف شده ایران دخت پیش تر به “روز” گفته بود که “محاصره منزل، تهدید و فحاشی علیه مهدی کروبی، هیچ تاثیری در اراده او برای پی گیری مطالبات مردم ندارد و جرم اقای کروبی این است که گفته اگر در زندان ها، تجاوز و شکنجه است جلویش را بگیرید. الحمدالله فهمیدند که جلویش را بگیرند و ادامه ندهند و خوب است دیدیم که جنایات کهریزک را بالاخره قبول کردند. جرم حاج آقا فقط همین است؛ ما هم در کنار او ایستاده ایم و این شیوه ها کوچکترین تاثیری در اراده ما ندارد.”

 

به کجا شکایت ببریم؟

پیش از این در اسفند سال گذشته نیز بیش از 50 نفر از لباس شخصی ها که چند زن نیز در میان آنها بودند، با تجمع در مقابل منزل مهدی کروبی، به سردادن شعار علیه وی و میرحسین موسوی و سیدمحمد خاتمی پرداخته و خواهان برخورد حکومت با این روحانی شده بودند.

عکس های منتشر شده و فیلمی که از این تهاجم بر روی  سایت های اینترنتی قرار گرفت،  نشان میداد مهاجمان ضمن شعار نویسی بر در و دیوار ساختمان، به این ساختمان مسکونی چند طبقه رنگ قرمز پاشیده اند. خانم کروبی نیز خبر داده بود که مهاجمان اقدام به تخریب و سرقت از ساختمان کرده اند.

همان زمان خبرگزاری ها و سایت های وابسته به محمود احمدی نژاد این عده را که در طرفداری از احمدی نژ اد و خامنه ای شعار سر میدادند “جمعی از خانواده های شهدا و ایثارگران” معرفی کرده و اقدام آنان را “خودجوش” و در اعتراض به “سران فتنه” قلمداد کرده بودند اما سحام نیوز، ارگان رسمی حزب اعتماد ملی این عده را “اوباش” خوانده و از این اقدامات به عنوان “رفتارهای غیرمعقول از سوی حکومت” یاد کرده بود.

اما تندترین حملات به منزل این روحانی معترض به انتخابات سال گذشته، همزمان با شب های قدر و سپس عید فطر انجام شد که حدود 5 شبانه روز منزلش در محاصره لباس شخصی ها قرار داشت، سرتیم محافظانش راهی بیمارستان شد، به منزل مسکونی اش آسیب رسید و خانم کروبی که آن زمان در هنگام محاصره منزلش با “روز” مصاحبه میکرد گفته بود که نیروهای لباس شخصی و بسیجی که مجهز به گاز اشک آور، چماق و سلاح بودند، سازماندهی شده به مقابل منزل او آورده شده بودند و نیروی انتظامی هم با اینکه حضور داشت اما فقط نقش تماشاچی را بازی میکرد.

پس از آن بود که ساجدی نیا، فرمانده نیروهای انتظامی تهران خبر از شناسایی 100 تن از عوامل حمله به منزل مهدی کروبی داد و عنوان کرد که برای بازداشت این عوامل در انتظار دستور مراجع قضائی  است.

حتی برخی رسانه ها از بازداشت دو نفر در این زمینه خبر دادند اما فاطمه کروبی در این خصوص به “روز” می گوید:” ما همچنان منتظر هستیم ببینیم این حرف هایی که زدند و برخوردهایی که گفتند با آن لباس شخصی ها میکنند به کجا می کشد و تا کنون هیچ چیزی از این برخوردها ندیدیم. گاهی گفتند صد نفر را بازداشت میکنند و گاهی حرف های دیگری زدند اما به هیچ عنوان اقدامی عملی از آقایان ندیدیم که صورت گرفته باشد و در عمل هیچ برخوردی صورت نگرفت؛محاصره خانه ما هر از چند گاهی از سر گرفته می شود و اما این بار نیروهای اطلاعاتی هستند و برخوردهایشان مانند آن افرادی که در عید فطر بودند نیست. “

وی می افزاید: “آن حرکت واقعا در تاریخ بی سابقه بود اینکه با فحاشی و اهانت بریزند و خانه کسی را تخریب کنند و آسیب برسانند.”

همسر مهدی کروبی سپس در پاسخ به این سئوال که آیا شما این مساله را پی گیری کردید؟ می گوید: “چگونه پی گیری کنیم؟ به کجا شکایت کنیم؟ همان زمان پلیس و نیروی انتظامی حضور داشتند همه نیروها بودند و هیچ اقدامی در جلوگیری از این قضیه نکردند ما به کجا شکایت ببریم؟ شما ببینید کوچکترین حرکتی که می شود مثلا کسی شیشه خانه کسی را می شکند زود پلیس می آید و مداخله میکند اما وقتی در این ماجرا خودشان حضور داشتند و نظاره میکردند ما چه می توانیم بکنیم؟ تنها اطمینان داریم به اینکه خداوند احکم الحاکمین است و کیفر را در همین دنیا خواهد داد و تاریخ نیز بهترین گواه است.”

او پیشتر نیز به “روز” گفته بود: “نیروی انتظامی هیچ گونه واکنشی در مقابل حملات این افراد نشان نداد حتی به داخل ساختمان هجوم آوردند؛ گاز اشک آور زدند؛ تیراندازی کردند؛ لوله های آب را ترکاندند؛ در ساختمان را به آتش کشیدند اما هیچ واکنشی از نیروهای انتظامی دیده نشد. بالاخره این افراد از یک جایی سازماندهی می شدند و امکانات می گرفتند و خودسر نبودند. آخر مگر می شو در یک مملکتی 6 شب به خانه ای هجوم بیاورند، به رگبار ببندند و کسی هم مانع نشود؟ امکانات را چه کسی در اختیار آنها قرار داده؟ با چه اعتماد به نفس و اطمینانی این کارها را انجام دادند و پشت شان به چه کسی گرم بود؟”

اما با وجودیکه حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی از شناسایی هویت برخی از حمله کنندگان خبر داده و به دویچه وله گفته بود که “گروهی از مهاجمان افراد شناخته شده از بسیج جماران و پایگاه شهید محلاتی بوده و برخی از نقابداران نیز از سوی کلانتری فرمانیه در بین حمله کنندگان حضور داشته اند” تاکنون هیچ خبری از برخورد و پیگرد قضایی این افراد گزارش نشده است.

طی یکسال و نیم گذشته محدودیت های بسیاری برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی از سوی حکومت ایجاد شده و همواره نخست وزیر زمان جنگ و رئیس سابق مجلس از سوی رده های مختلف حکومت تهدید به برخورد قضایی و بازداشت شده اند.

در آخرین نمونه این برخوردها محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به بیانیه اخیر میرحسین موسوی گفته است که  ”امثال این فرد” اگر این رفتار خود را ادامه دهند با آنها برخورد خواهد شد.