زمین خواری لاریجانی ها کار دست توکلی داد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سایت اصولگرای "الف" فیلتر شد

پس از برکناری احمد توکلی از ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس و ابهاماتی که درباره‌ی اعتبارنامه‌ی او در مجلس پیش آمد٬ روز گذشته سایت متعلق به وی نیز به دستور دادستان تهران٬ فیلتر شد.

دفتر غلام‌حسین محسنی اژه‌ای٬ سخنگوی قوه‌قضاییه٬ گفته که این سایت با دستور دادستان تهران ـ- عباس جعفری‌دولت‌آبادی -ـ فیلتر شده است.

گرچه هنوز علت فیلتر شدن سایت خبری الف مشخص نیست٬ اما گفته می‌شود دلیل آن انتشار نظریات خوانندگان در پای مطلبی که پیرامون لزوم پاسخ‌گویی برادران لاریجانی به اتهام زمین‌خواری منتشر شده، بوده است.

فیلتر شدن سایت توکلی پس از آن رخ داد که این نماینده‌ی مجلس٬ در روزهای گذشته٬ درگیری‌هایی با علی لاریجانی در مجلس داشت.

توکلی در گفت‌وگویی با مهر٬ ضمن مقایسه‌ی جعفری دولت‌آبادی با سعید مرتضوی٬ گفته به نظر دادستان تهران٬ برخی مطالب سایت الف مجرمانه بوده است. عباس جعفری دولت‌ابادی نیز در اظهارنظری پیرامون این ماجرا وعده داد که به زودی دلایل فیلتر شدن سایت الف به اطلاع عموم خواهد رسید.

از زمان آغاز به کار سایت الف در شهریور سال ۸۵ این دومین بار است که این پایگاه اطلاع‌رسانی دچار فیلترینگ می‌شود. پیش از این و در تابستان سال ۸۵ این سایت به دنبال انتشار اسنادی درباره‌ی مدرک جعلی دکترای علی کردان - وزیر وقت کشور - با دستور سعید مرتضوی٬ فیلتر شده بود.

توکلی پس از آغاز به کار مجلس نهم٬ در متن بسیاری از اتفاقات این نهاد بوده است. وی ابتدا به اعتبارنامه‌ی چند نماینده‌ی مجلس اعتراض کرد و در سایت خود نوشت که ۵ تن از نمایندگان مجلس دارای سابقه‌ی محکومیت کیفری هستند. وی تلویحا این افراد را کسانی دانست که با کمک “پول” وارد مجلس شده‌اند و “افراد مساله‌داری به طمع قدرت و ثروت” هستند که به دنبال “نفوذ به قوه قانون‌گزاری”‌اند و پس از ورود به مجلس نیز “یک سرِ پیوند شوم قدرت و ثروت می‌شوند و حکومت را به فساد سیستمی گرفتار می‌سازند”.

توکلی در یادداشتی دیگر٬ کشور را دچار فساد سیستمی دانست و نوشت: “فساد سیستمی که در حال حاضر متأسفانه کشور گرفتار آن شده است، مرحله‌ای از فساد است که نهادهای نظارتی خود مشکل‌دار شوند”. وی همچنین از فراکسیون رهروان ولایت - که فراکسیون حامی ریاست علی لاریجانی در مجلس بود - به عنوان عامل اصلی تایید اعتبارنامه‌ها بدون بررسی مدارک نام برده بود.

در مقابل اعتراض‌های توکلی به اعتبارنامه‌ها٬ برخی نمایندگان نیز به اعتبارنامه‌ی توکلی اعتراض کردند. آن‌ها به چگونگی بورسیه شدن توکلی و همچنین دریافت ۳هزار مترمربع زمین توسط وی در ابتدای دهه‌ی هفتاد اعتراض داشتند. مواردی که مشخص شد هر دو با دستور رهبر جمهوری‌اسلامی رخ داده است. همین ماجرا باعث شد که نمایندگان مجلس، اعتراض نسبت به اعتبارنامه‌ی توکلی را ادامه ندهند.

به نظر می‌رسد که روابط میان احمد توکلی و برادران لاریجانی٬ از زمان آغاز به کار مجلس نهم تیره شده است. سایت زیر نظر احمد توکلی٬ پس از انتشار اسنادی در سایت بامدادخبر٬ که مدعی زمین‌خواری برادران لاریجانی بود٬ گرچه انتشار این اسناد را به اطرافیان احمدی‌نژاد نسبت داد٬ اما خواستار آن شد که لاریجانی‌ها درباره‌ی این اسناد توضیحاتی دهند.

احمد توکلی و رسانه‌ی تحت نظر وی نیز در این مدت انتقادهای مختلفی را از لاریجانی مطرح کرده اند. توکلی زمانی عملکرد حدادعادل در مجلس هفتم را موثرتر از ریاست لاریجانی در مجلس هشتم دانسته بود. وی همچنین در زمان بازداشت مدیر سایت رجانیوز ـ که به دلیل شکایت علی لاریجانی اتفاق افتاد ـ از رییس مجلس انتقاد کرده بود.

بعد از آغاز به کار مجلس نهم٬ توکلی توسط لاریجانی از ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس هم برکنار شد. توکلی در مجلس هفتم به دلیل نزدیکی با حدادعادل به ریاست این مجلس انتخاب شده بود؛ انتخابی که در مجلس هشتم نیز ادامه یافت. برخی از حامیان احمدی‌نژاد در مجلس بر این عقیده بودند که دلیل تداوم ریاست توکلی بر مرکز پژوهش‌ها در مجلس هشتم، تلاش برای تقسیم قدرت میان طیف لاریجانی و حامیان حدادعادل بوده است.

توکلی در سال‌های گذشته از جمله منتقدان محمود احمدی‌نژاد بوده است که چه در سایت الف٬ چه در نطق‌های خود در مجلس و چه در سایت الف٬ همواره به روش‌های مدیریتی وی اعتراض کرده است.