جریان رسانه‌ای داخلی و خارجی هماهنگ است

نویسنده
مریم کاشانی

» اعتراض راستگرایان به انتشار دو نشریه جدید

در هفته های اخیر دو نشریه ماهانه “زنان امروز” و “ایران فردا” به جمع نشریات داخلی ایران پیوست. زنان امروز که با مدیر مسئولی شهلا شرکت منتشر شده است، جانشین نشریه باسابقه “زنان” محسوب میشود که در بهمن ماه سال ۱۳۸۶ توقیف شده بود. ماهنامه ایران فردا نیز که در دهه هفتاد، توسط عزت الله سحابی، از چهره های شاخص منتقد حکومت ایران منتشر می شد، در اردیبهشت سال ۱۳۷۹ همراه با ده ها نشریه و روزنامه دیگر توقیف شده بود. مجله “زنان امروز” نشریه ای جدید است که جایگزین نشریه سابق شده، اما ایران فردا پس از گذشت نزدیک به چهارده سال و اتمام دوران محکومیتش، با مدیر مسئولی فرزند عزت الله سحابی منتشر می شود.

روزنامه شرق در گزارشی از انتشار “ایران فردا” آورده بود: “ایران فردا در دور جدید انتشار خود با صاحب‌امتیازی حامد سحابی، سردبیری بدرالسادات مفیدی زیرنظر شورای سه‌نفره سردبیری شامل بدرالسادات مفیدی، بهروز گرانپایه و کاظم شکری منتشر خواهد شد.”

 این روزنامه اضافه کرده بود: “در دوره جدید انتشار قرار است ایران فردا به‌صورت ماهنامه منتشر شود. به گفته اعضای شورای سردبیری این نشریه، تحریریه ایران فردا در دوره جدید انتشار از تیمی مستقل و حرفه‌ای از روزنامه‌نگاران تشکیل شده که کار خود را بدون جهت‌گیری خاص سیاسی ادامه خواهند داد. بر این اساس؛ قرار است این نشریه در چارچوب فکری مشخص، مطالبی فراگیر در حوزه‌های خبری و گزارشی منتشر کند و از تبدیل‌شدن به تریبون انحصاری یک جریان سیاسی خاص، پرهیز دارد.”

انتشار این دو نشریه خشم راستگرایان تندروان جمهوری اسلامی را برانگیخته است. بعد از انتشار نشریه زنان امروز، تلویزیون حکومتی ایران در گزارشی که از بخش خبری شبکه یک پخش شد، نسبت به این حادثه ابراز نگرانی کرد. روزنامه ایران در گزارشی از واکنش تلویزیون حکومتی نوشت: “صدا و سیما در یکی از برنامه های خبری خود بازهم مطبوعات و وزارت ارشاد را آماج حمله قرار داد. برنامه موسوم به ۲۰:30 به صورت غیر منتظره تصویری منفی از نشریات تخصصی ارائه کرد. این برنامه پرحاشیه و جنجالی پنجشنبه شب به بهانه انتشار نشریه تازه «زنان امروز» اعتراض تندی متوجه آن و نیز مدیر مسئولش کرد و حتی از تعبیر «منحرف» استفاده کرد. ۲۰:30 کوشید به این خبر رنگ و بوی دراماتیک هم بدهد و یکی از خبرنگارانش را سراغ یک کیوسک مطبوعاتی فرستاد و از او درباره «زنان امروز» پرس و جو کرد. این برنامه همچنین به موازات تخطئه مدیر مسئول «زنان امروز» متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد را نیز از هجمه و تخریب بی نصیب نگذاشت.”

در گزارش صدا و سیما در باره مدیر مسئول مجله زنان امروز آمده بود: “سئوال این است که با توجه به سوابق و دیدگاه های انحرافی این فرد آیا دادن مجوز نشریه به او در جهت ترویج فرهنگ اسلامی و ملی است؟” سیمای جمهوری اسلامی در گزارشی دیگر این مجله را تازه وارد بد سابقه معرفی کرد که بی بی سی آن را تبلیغ کرده است.

 سیمای جمهوری اسلامی چند روز بعد در گزارشی دیگر به انتشار مجله ایران فردا اعتراض کرد. در این گزارش آمده بود:“سئوال درباره علت دادن مجوز انتشار ماهنامه به برخی اعضای گروهک منحله نهضت آزادی و ملی مذهبی هاست. [… ] سئوال این است که آیا دادن مجوز انتشار به ماهنامه ای که چهارده سال پیش به خاطر تخلفات عدیده و تحرکات ساختار شکنانه توقیف شده، آنهم در سالی که باید بیش از گذشته به مقوله فرهنگ حساس بود، در جهت ترویج فرهنگ اسلامی و ملی است؟”

همزمان با تلویزیون حکومتی در ایران، روزنامه کیهان نیز به آنچه “حمایت ویژه وزارت ارشاد از مجرمان مطبوعاتی سابقه‌دار” می نامید، اعتراض کرد. در گزارشی که کیهان از این ماجرا منتشر کرد، آمده بود: “دو نشریه توقیف شده وابسته به گروهک‌ها بدون سروصدا مجوز انتشار مجدد گرفته‌اند. ماهنامه ایران فردا وابسته به گروهک‌های نهضت آزادی و ملی - مذهبی که ۱۴ سال پیش به خاطر تخلفات عدیده و تحرکات ساختارشکنانه توقیف شد، پنج‌شنبه گذشته شماره جدید خود را منتشر کرد و این در حالی است که رضا علیجانی و تقی رحمانی از گردانندگان اصلی نشریه پس از نقش‌آفرینی در فتنه و آشوب سال ۸۸ از کشور گریختند و در فرانسه پناهندگی گرفتند. عزت‌الله سحابی مدیر مسئول ایران فردا ۳ سال پیش درگذشت. ایران فردا یکی از تغذیه‌کنندگان روزنامه‌های زنجیره‌ای در دوره اصلاحات نیز بود. در همین حال شهلا شرکت همکار گروهک‌های ضد جمهوری اسلامی در حوزه فمنیسم با دریافت مجوز نشریه زنان امروز، اقدام به انتشار این نشریه به جای نشریه توقیف شده «زنان» کرده است.”

کیهان اضافه کرده بود: “ اکنون سئوال این است که اگر طبق قواعد جاری حقوقی، تکرار ارتکاب جرم از سوی افراد موجب تشدید مجازات آنان می‌شود، چرا این قاعده درباره نشریات زنجیره‌ای (پایگاه مطبوعاتی دشمن) به شکل وارونه اجرا می‌شود و مجرمان سابقه‌دار و ماموریت‌دار، به جای مجازات، با تشویق و امتیازهای جدید مواجه می‌شوند. این امر دقیقا قانون‌ستیزی و ترویج افراطی‌گری و ساختارشکنی است که متاسفانه با نقش‌آفرینی وزارت ارشاد انجام می‌شود و توجیه آن نیز تظاهر این نشریات به حمایت از دولت می‌باشد حال آنکه آنها ذیل این پوشش، ماموریت نیابتی ساختارشکنی و هنجارشکنی و ستیزه‌جویی با ارزش‌های انقلابی را پیش می‌برند.”

حملات تندروها به نشریات جدید، پاسخ وزارت ارشاد را به دنبال داشت. معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در پاسخی که به روزنامه کیهان ارسال کرد، آورده بود: “مجوزهای یادشده براساس ماده ۱۰ قانون مطبوعات و تبصره‌های ذیل آن و براساس اختیارات هیئت محترم نظارت بر مطبوعات که متشکل از ۷ عضو است (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده مدیران مسئول مطبوعات، یک استاد دانشگاه به انتخاب وزیر علوم، یکی از اساتید حوزه علمیه به انتخاب شورای عالی حوزه علمیه قم و یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب این شورا) صادر شده است. براساس قانون مطبوعات تشخیص صلاحیت متقاضیان به عهده و صرفا در صلاحیت هیات مذکور است. بنابراین انتساب این مجوزها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه سیاق عبارات و ادبیات آن روزنامه می‌تواند مصداق عناوین مجرمانه نشر اکاذیب، تهمت و تشویش اذهان عمومی باشد و ضمنا نشانگر میزان اطلاع از قانون مطبوعات در مرجع صدور مجوز نشریات است.”

روزنامه کیهان در پاسخ به جوابیه وزارت ارشاد نوشت: “ظاهرا صورت مسئله در توضیح معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد گم شده است و آن اینکه، مشخصا طی ۲ دهه اخیر شبکه‌ای از مطبوعات زنجیره‌ای رشد کرد که استراتژی محوری فعالیت خود را معارضه با اصول انقلاب و جمهوری اسلامی از طریق دروغ، تخریب، اتهام، تشویش اذهان عمومی و نهایتا تحریک به آشوب و تحرکات ساختارشکنانه قرار داده بود. نقش این شبکه و اسامی اعضای آن در دو آشوبگری تیر ۱۳۷۸ و خرداد تا دی ماه ۱۳۸۸ کاملا روشن است. رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۹ از این شبکه به عنوان «پایگاه مطبوعاتی دشمن» یاد کردند.”

کیهان اضافه کرده بود: “برخی از اعضای این شبکه به گروهک‌های ضدانقلاب و رژیم پهلوی وابستگی مستقیم دارند. شماری از آنها اکنون از کشور گریخته - نظیر سردبیر مجله ایران فردا و از اعضای مرکزیت گروهک ملی مذهبی - و با شبکه‌های دولتی ‌‌‌BBC، ‌VOA، رادیو فردا و ده‌ها تلویزیون و سایت مشابه همکاری می‌کنند و برخی دیگر همچنان در مطبوعات داخلی فعالند و به همین دلیل نیز خط فعالیت هر دو جریان رسانه‌ای داخلی و خارجی کاملا هماهنگ است.”

کیهان تاکید داشت: “با این وصف، صورت مسئله اصلی این است که در برابر برنامه‌ سازمان‌یافته دشمنان نمی‌توان از خود سلب مسئولیت کرد و مثلا توپ را در زمین قوه قضائیه، یا هیات نظارت بر مطبوعات یا دولت قبلی و… انداخت. وزیر ارشاد، رئیس هیئت نظارت بر مطبوعات است و هم او و هم دیگر اعضای هیات نظارت قانونا موظفند با حرکت سازمان یافته دشمن- چه در عرصه مطبوعات و چه در سایر عرصه‌های فرهنگی و هنری- بدون مداهنه و مجامله برخورد کنند. به این اعتبار، اجازه تجدید حیات نشریات زنجیره‌ای توقیف شده- مثلا در پوشش مجوز تازه و اردوکشی همان تیم‌های مفسد به نشریات جدید- عملی مجرمانه و ضدامنیت ملی و خیانت به جمهوری اسلامی است از سوی هر نهادی که صورت گیرد؛ خواه در دولت قبلی و خواه در دولت فعلی.”