تهاجم تازه با اسم رمز عفت مرعشی

نویسنده
نازنین کامدار

» قرائت نامه علیه هاشمی در مجلس

در شرایطی که تنها دو روز تا پایان مهلت قانونی ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، حجم حملات به علی اکبر هاشمی رفسنجانی که حضور او در انتخابات همچنان نامشخص است افزایش یافته و اصولگرایان همه امکانات خود را برای جلوگیری از حضور او در انتخابات به کار گرفته اند. در همین راستا علاوه بر حملات رسانه ای به وی و خانواده اش، سایت های نزدیک به سپاه مدعی وجود نامه ای از نمایندگان با بیش از ۱۵۰ امضاء بر علیه او شده اند؛ نامه ای که روز گذشته متن کامل آن در سایت بولتن نیوز منتشر شد اما قرارست اسامی نمایندگان امضاء کننده “بعدا” اعلام شود.

این نامه شباهت زیادی به مواضع حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان با تیتر طبل های توخالی دارد و پایه اصلی آن بر فقدان پایگاه اجتماعی هاشمی گذاشته شده است.

در مقابل این هجمه، روزنامه بهار در گزارش اصلی خود فاش کرده که ادعای جمع آوری امضای ۱۵۰ نماینده برای این نامه کذب محض است و اکثریت نمایندگان مجلس، به غیر از اعضای وابسته به جبهه پایداری، از امضای آن امتناع کرده اند. با این حال در آخرین ساعات شامگاه گذشته، یک نماینده عضو جبهه پایداری در مصاحبه با خبرگزاری فارس از به حدنصاب رسیدن امضاها برای قرائت نامه بر علیه هاشمی از تریبون مجلس خبر داده و گفته است این نامه روز یکشنبه، یعنی پس از پایان مهلت ثبت نام قرائت خواهد شد.

در همین حال، روز گذشته رسانه های حکومتی با وجود گذشت 5 روز از جلسه دادگاه مهدی هاشمی، سخنانی را به نقل از عفت مرعشی، همسر هاشمی رفسنجانی منتشر کردند که طی آن وی از “عدم شمارش آراء” توسط نهاد برگزار کننده انتخابات سخن گفته و تاکید کرده است که هاشمی به عرصه انتخابات نخواهد آمد؛ اظهاراتی که در کنار نامه بی امضای نمایندگان جبهه پایداری، وضعیت حضور هاشمی در انتخابات را مبهم تر می کند.

بنا به ادعای سایت بولتن نیوز، در نامه نمایندگان راستگرای مجلس بر علیه هاشمی آمده است: “آقای هاشمی به خوبی می داند و حتماً در پیش خود و خدای خود اذعان خواهند کرد که جامعه باز امروز که توأم با سلایق مختلف است به مراتب بازتر و آزادتر از زمان حاکمیت ایشان است و این افتخار نه منصوب بر فرد خاصی است، بلکه قدرتمند شدن توده های مردم و خارج شدن مناصب از دست خانواده‌های تما‌میت‌ طلب است که شما آنها را «نیروهای با سابقه» می نامید. انحصار حضرتعالی در نیروهای خاص مشکلی بود که مردم را از نظام فاصله انداخت”.

در ادامه این نامه خطاب به هاشمی آمده است: “چرا تلاش می کنید همواره کشور را در حالت خطیر معرفی کنید. امروز با همه انتقادات مبنایی به دولت احمدی‌نژاد، پیشرفت در زیرساخت ها، صنعت، مسائل علمی، رفاه و قدرت، بارزتر، با صلابت تر و با قدرت تر از دوره شماست. مردم در مقطعی که شما اداره امور کشور را عهده دار بودید، بارها نارضایتی خود را از نحوه اداره کشور توسط حضرت عالی ابراز داشتند. تحت تاثیر چند انسان متملق اطراف خود قرار نگیرید و سعی کنید به حب الله ولایت دست یابید و نه بر صورت ولایت چنگ اندازید”.

گفتنی اینکه متن منتشر شده در رسانه های حکومتی، با متن اولیه آن که روزنامه بهار خبرش را داده بود متفاوت است.

سایت بولت نیوز در همین باره نوشته است: “برخلاف تبلیغات بسیار منفی و دور از اخلاق حرفه ای برخی سایت ها و رسانه ها متن این نامه نشان می دهد که نمایندگان مذکور هیچ تهدیدی به هاشمی رفسنجانی نکرده و در خصوص انتخابات و حضور احتمالی وی نیز نکته ای بیان نکرده اند، بلکه صرفاً از سر دلسوزی به خاطر مواضع اخیر وی تذکراتی را بیان داشتند”.

در مقابل این ادعاها، روزنامه بهار در گزارش اصلی خود نوشت: “نمایندگان عضو جبهه پایداری برای نامه‌ای که به هاشمی‌رفسنجانی هشدار می‌دهد در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد نشود امضا جمع می‌کنند؛ نامه‌ای که با پر‌رنگ‌شدن علایم نامزدی ‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم جدی‌تر پی آن گرفته شد. دیروز نیز با اوج‌گرفتن احتمال نامزد‌شدن اکبر هاشمی‌بهرمانی از طرف جبهه اصلاحات، برخی نمایندگان عضو جبهه پایداری که از نزدیکان آیت‌الله مصباح‌یزدی هستند، بر شدت تلاششان برای افزایش امضا پای نامه تهدید هاشمی افزودند. تلاشی که روح‌الله حسینیان و کریم‌قدوسی از اعضای جبهه پایداری در مجلس سر دمدار آن بودند. گفته می‌شود مخالفان حضور هاشمی، در نامه خود خطاب به رییس مجمع تشخیص‌مصلحت نظام گفته‌اند اگر نامزد انتخابات شود افشاگری‌ها علیه او و خانواده‌اش آغاز می‌شود. امضا‌کنندگان این نامه اکثرا از طیف نزدیک به جبهه پایداری هستند؛ رهبری معنوی این جریان آیت‌الله مصباح‌یزدی است. «سیدمهدی موسوی‌نژاد»، نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به واکنش نمایندگان به اظهارات اخیر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره مقام عظمی ولایت و مسئله فلسطین، گفت: “۹۰ نماینده در نامه‌ای‌ درصدد پاسخ‌گویی منطقی و مستدل به اظهارات رییس مجمع‌تشخیص‌مصلحت برآمدند که تعداد نمایندگان امضا‌کننده در حال افزایش است.” با وجود آنکه موسوی‌نژاد از افزایش امضاها خبر می‌دهد، خبرهای رسیده از مجلس شورای اسلامی حاکی از این است که این نامه با استقبال دیگر نمایندگان روبه‌رو نشده است و اکثریت مجلس از امضای نامه خودداری کرده‌اند. فراکسیون اکثریت مجلس یا همان فراکسیون رهروان ولایت در گفت‌وگو با بهار نه‌تنها امضای این نامه را رد کردند که به دفاع از هاشمی نیز پرداختند”.

روزنامه بهار در حالی از جمع شدن ۹۰ امضاء برای این نامه، آنهم به نقل از یکی از نویسندگان آن خبر داده که حسینعلی حاجی‌دلیگانی به فارس گفته است: “تا کنون ۱۵۰ نفر از نمایندگان نامه اعتراض به مواضع اخیر هاشمی رفسنجانی را امضا کرده اند. امضا کنندگان این نامه از طیف‌های مختلف نمایندگان در مجلس هستند. تعداد امضا‌های این نامه همچنان رو به افزایش است و امضا‌کنندگان در نظر دارند تا با تقدیم به هیات رئیسه، آن را در جلسه روز یکشنبه مجلس در صحن علنی قرائت کنند”.

 او حاضر به اعلام اسامی ۱۵۰ نماینده ای که به ادعای او این نامه را امضاءکرده اند، نشده است.

اما علاوه بر تلاش اعضای جبهه پایداری در مجلس، حسین شریعتمداری نیز روز گذشته در سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان “طبل های توخالی” هاشمی رفسنجانی را فاقد محبوبیت مردمی دانست و نوشت: “آقای هاشمی رفسنجانی به این علت که اطمینان دارد در صورت نامزدی برای ریاست جمهوری یازدهم، صلاحیتش تأیید خواهد شد، نامزد نمی‌شود! چرا؟! برای آن که بعد از ثبت‌نام به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم، نوبت به انتخابات می‌رسد و آقای هاشمی نیز مانند سایر نامزدها باید نامزدی خود را در میدان انتخاب مردم قرار بدهد و این همان میدانی است که جناب آقای رفسنجانی از ورود به آن بیم دارد، زیرا برخلاف آنچه گروه‌های مأموریت یافته در ملاقات‌های پی‌درپی با ایشان ادعا می‌کنند. آقای هاشمی به خوبی می‌داند که پایگاه مردمی قابل توجهی ندارد و از سالن وزن‌کشی نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم، «سنگین وزن» بیرون نخواهد آمد. در این حالت، از یکسو پوچ بودن ادعاهای لاف‌گونه اصلاح‌طلبان و گزافه‌سرایی‌های اصحاب فتنه درباره پایگاه مردمی گسترده! آقای هاشمی برملا خواهد شد که ضربه سنگین دیگری برای آنهاست و از سوی دیگر- با عرض پوزش- فرصت «بازی با مشت بسته»! را از جناب رفسنجانی سلب خواهد کرد. آقای هاشمی علی‌رغم آن که وانمود می‌کند برای درخواست‌های مکرر گروه‌ها- مأموریت یافته- ارزش و احترام قائل است، آنها را فسقلی‌تر از آن می‌داند که با طناب پوسیده چند وبلاگ‌نویس و یا آدم‌های تازه به دوران رسیده وارد چاه شود”.

علاوه بر تلاش برای جلوگیری از حضور هاشمی رفسنجانی و روشن شدن موتور آنچه که روزنامه بهار “پروژه تخریب” می نامد، اقدام هاشمی در مشروط کردن حضور خود به اعلام نظر آیت الله خامنه ای هم با عصبانیت گسترده راستگرایان مواجه شده است.

در این میان سایت تابناک در یادداشتی می نویسد: “برخی از کاندیداها حضور خود را منوط و مشروط به نتیجه دیدار خود با رهبری دانسته اند. این کاندیداهای احتمالی در گفته‌‌های خود این گونه به افکار عمومی القا می‌کنند که اگر پس از دیدار آنان با رهبری، ‌اعلام کاندیداتوری کردند، پس رهبر انقلاب با حضورشان در انتخابات موافقت کرده ‌و در صورتی هم که اعلام کاندیداتوری نکردند، به دلیل مخالفت رهبر انقلاب با حضور آنان در انتخابات بوده است. این در حالی است که برخی از کاندیداهای احتمالی که تمایل دارند در انتخابات شرکت کرده و ردای ریاست جمهوری را بر قامت خود ببینند، به دلایلی همچون رسیدن به این ارزیابی که مردم به آنان اقبال مناسبی ندارند، ‌فراهم نبودن شرایط جامعه و کشور برای ریاست جمهوری احتمالی آنان، ملاحظات شخصی و… خود را کاندیدای انتخابات نکرده و رندانه این ‌حضور نیافتن خود را به مخالفت رهبر انقلاب با حضور آنان در انتخابات تفسیر کنند. اما همگان می‌دانند، همان گونه که رهبر انقلاب بارها تصریح کرده‌اند که ‌نام کاندیدای خاصی را به مردم معرفی نکرده و نمی‌کنند و هیچ کس از زبان ایشان نخواهد شنید که به فردی خاصی رأی بدهند یا ندهند، همان گونه هم با نام، مخالف حضور کسی نخواهند شد و همچون همیشه در این زمینه توصیه و راهنمایی عمومی و کلی خواهند داد. طبیعی است که اگر کاندیداهای احتمالی همچون آیت الله هاشمی هم بنا به گفته خود با رهبر انقلاب دیدار کنند، جز رهنمود و توصیه مطلبی نخواهد شنید”.

این در حالیست که حسن غفوری فرد دیروز از نظر مخالف آیت الله خامنه ای در دیدار احتمالی با هاشمی رفسنجانی خبر داده بود. علاوه بر این، سایت رجانیوز، ارگان جبهه پایداری هم مدعی شده که عفت مرعشی، همسر هاشمی رفسنجانی ضمن اظهاراتی در پایان جلسه محاکمه مهدی هاشمی، بار دیگر از بروزتقلب در انتخابات خبر داده است.

به ادعای رجانیوز،”همسر اکبر هاشمی رفسنجانی در اظهاراتی مشابه اظهارات سال 88، مجددا سلامت انتخابات در جمهوری اسلامی را زیر سئوال برده” و گفته است: “حاج آقا مطمئنا وارد عرصه انتخابات نمی‌شود. انتخاباتی وجود ندارد، مگر برای اینها کاری دارد که رای‌ها را عوض کنند”. رجانیوز پس از این نقل قول خواستار برخورد با همسر هاشمی رفسنجانی شده است.