فراکسیون لاریجانی علیه صدا و سیما

نویسنده
حسین محمدی

» نمایندگان از توضیحات سرافراز قانع نشدند

پس از حضور محمد سرافراز، رئیس سازمان صدا و سیما در جلسه فراکسیون رهروان ولایت مجلس، یک عضو این فراکسیون گفت که نمایندگان از پاسخ‌های رئیس سازمان صدا و سیما قانع نشده‌اند و جلسه دیگری با حضور وی برای مطرح شدن “مبسوط‌‌تر” بحث‌ها برگزار خواهد شد. 

 صفر نعیمی‌رز، سخن‌گوی فراکسیون رهروان ولایت به ایلنا گفت که جلسه “شورای مرکزی” این فراکسیون با حضور “سرافراز و معاونان وی” تشکیل شد، اما “اعضای فراکسیون رهروان نسبت به این سخن رئیس صداوسیما مبنی بر اینکه در قضیه برجام موافقان هزار و ۸۰۰ ساعت بیش از مخالفان مجال سخن گفتن پیدا کردند، ‌قانع نشدند”.

 به گفته سخن‌گوی فراکسیون رهروان “مقرر شد که جلسه‌ دیگری با حضور سرافراز در آینده‌ای نزدیک در فراکسیون رهروان برگزار شود و در آن جلسه سوالات و پاسخ‌ها به شکل مبسوط‌تری مطرح شود”.

 فراکسیون رهروان ولایت، فراکسیون اکثریت مجلس است که حامی علی لاریجانی است. لاریجانی در جریان گفت‌وگوها و سپس تصویب برجام به حمایت از موضع دولت روحانی پرداخت. مساله‌ای که با اعتراض اصول‌گرایان مواجه شد.

 دولت روحانی و بخش‌هایی از اصول‌گرایان - و اکنون فراکسیون رهروان ولایت - بر این عقیده‌اند که سازمان صدا و سیما در جریان گفت‌گوهای هسته‌ای و سپس پروسه تصویب برجام، به حمایت از منتقدان پرداختند. به عقیده بسیاری از حامیان دولت، صدا و سیما در جریان بررسی برجام تبدیل به “تریبون جبهه پایداری” شده بود. 

 این مساله حتی مورد اشاره روزنامه دولتی ایران نیز قرار گرفته بود. این روزنامه در یادداشتی از صدا و سیما به عنوان تریبون اصلی مخالفان برجام نام برده بود.

 این مساله حتی اخیرا مورد اشاره ناصر مکارم‌شیرازی، از مراجع‌تقلید نزدیک به اصول‌گرایان نیز قرار گرفت. او در دیدار با برخی اعضای سازمان صدا و سیما گفته بود که برنامه‌های این سازمان درباره برجام “یک کمی از خط اعتدال خارج و یک جانبه شد، شاید هم قصد و غرضی نبوده، ولی صدا و سیما به این نکته توجه داشته باشد”.

 با این حال بخش‌های دیگر اصول‌گرایان معتقدند که صدا و سیما از دولت حمایت می‌کند. از جمله شهروز افخمی، نماینده مجلس و عضو فراکسیون اصول‌گرایان در این‌باره گفت: “دولت در جریان انعکاس اخبار برجام از اهرم فشار خود علیه صدا و سیما استفاده کرد و مدیران رسانه ملی هم از بیم کاهش بودجه و اعتبار پخش اظهارات منتقدان را کاهش دادند؛ صدا و سیما به خاطر فشارهای جانبی کمتر از حد نیاز به مسئله برجام پرداخت”.

محمد سرافراز، رئیس سازمان صدا و سیما اما در جلسه با اعضای فراکسیون رهروان ولایت گفت که در جریان برنامه‌های این رسانه درباره برجام ۳۸۰۰ دقیقه موافقان و حدود ۲هزار دقیقه مخالفان برجام فرصت حضور پیدا کردند. 

 سازمان صدا و سیما در ایران انحصار پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را در اختیار دارد و طبق قانون اساسی هیچ رادیو و تلویزیون خصوصی در ایران امکان فعالیت ندارد.

 اصول‌گرایان اما به انتقاد از مواضع فراکسیون رهروان ولایت درباره صدا وسیما پرداخته و از هم‌سانی موضع این فراکسیون با دولت و اصلاح‌طلبان ابراز شگفتی کرده‌اند. این مساله از آن جهت اهمیت دارد که می‌توان نشانه‌ای از دور شدن علی لاریجانی و حامیان او از اصول‌گرایان و نزدیکی آن‌ها به دولت روحانی باشد، روندی که می‌تواند در انتخابات مجلس، برای اصول‌گرایان مشکل ایجاد کند. 

 روزنامه کیهان نیز در گزارش کوتاه خود از حضور سرافراز، نوشت که اعضای فراکسیون رهروان ولایت “با اشاره به بودجه این سازمان تلویحا دست به تهدید می‌زنند که در صورت برآورده نشدن انتظاراتشان از افزایش بودجه خبری نخواهد بود”. به عقیده کیهان حضور سرافراز “بیشتر رنگ و بوی گروگان‌گیری دارد تا دغدغه‌مندی برای حل مشکلات”.