حمله نظامی، ایرانیان را متحد می کند

نویسنده

جولیان برجر

گزارش امروز کارشناس سابق سلاح های اتمی بریتانیا تصریح داردکه هر گونه اقدام نظامی علیه ایران اتمی، منجر به ضد حمله می شود و روند ساخت بمب اتمی ایران را جلو می اندازد.

فرانک بارنابی در این گزارش آورده است که حمله هوایی به ایران که بارها از سوی کاخ سفید به به آن اشاره شده است، قدرت را به دست تندرو ها می دهد و در حالی که تا آن زمان مردم ایران در زیر سایه بمب با هم متحد شده اند، و باین موضوع اعث می شود تا برنامه های زیر زمینی با سرعت زیاد برای ساخت تعدادی کلاهک، آغاز شود.

دکتر بارنابی به گاردین گفت:«به محض اینکه بمباران را آغاز کنید، مردم ایران در پشت سر دولتشان قرار می گیرند و در حال حاضر در ایران، نظر های متفاوتی در این باره وجود دارد، اما بعد از حمله شما با ملت و جامعه متحدی مواجه خواهید شد».

هانس بلیکس، رئیس سابق بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل در جنگ عراق، معتقد است که حمله به ایران ممکن است تبدیل به یک فاجعه بشود. دکتر بلیکس می نویسد:«در مورد عراق، هدف از بین بردن سلاح های کشتار جمعی بود که وجود خارجی نداشت. این اقدام به یک تراژدی و اغتشاش در منطقه شد. در مورد ایران اقدام نظامی برای اهدافی به کار می رود که معلوم نیست وجود داشته باشند. در هر حال، نتیجه آن یکی است، تراژدی و اغتشاش در منطقه که جلوگیری از آن ممکن نیست».

این گزارش در بحبوحه تنش فزاینده در مورد مسائل ایران، منتشر شده است. اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل، بعلاوه آلمان، در حال بررسی تحریم های شدید تر ایران که بعد از اتمام ضرب الاجل، غنی سازی اورانیوم را متوقف نکرد، هستند.

رئیس جمهور احمدی نژاد، برنامه های اتمی کشورش را به قطار ترمز بریده، بدون دنده عقب تشبیه کرده است. دولت او در حال انتشار اسکناسی است که روی آن از برنامه های اتمی ایران، قدردانی شده است و سمبل اتم و جمله ای قرآنی روی آن به چشم می خورد که مضمون آن چنین است: اگردانش در ثریا هم باشد، مردان پارسی بدان دست پیدا می کنند.

آقای احمدی نژاد روز گذشته درعربستان سعودی با پادشان عربستان، ملک عبدالله، دیدار کرد و هدف از این گفتگو ها از بین بردن تنش بوجود آمده میان شیعیان و سنی ها در عراق و تلاش برای ایجاد تفاهم بین این دو دشمن بزرگ منطقه بود. اما ترس زیادی وجود دارد که برنامه های اتمی ایران به رقابت تسلیحاتی در منطقه منجر شود.

طرفداران حمله به ایران به طور وسیع در داخل و اطراف دولت بوش و دولت اسرائیل، پرسه می زنند و معتقدند که ایران تصمیم استراتژیکی گرفته است که سلاح اتمی تولید کند و از آن علیه آمریکا و اسزائیل استفاده کند و شاید آن را در اختیار گروه های تروریستی بگذارد. آنها همچنین معتقدند که حمله نظامی دستکم می تواند روند تولید سلاح اتمی را به تعویق بیاندازد و رژیم مذهبی را سرنگون کند.

دکتر بارنابی که در حال حاضرمشاور گروه اتاق فکر آکسفورد است، که گزارش او را چاپ کرده اند، می گوید که حمله نظامی به ایران همه سانتریفوژهایی که ایران برای غنی سازی اورانیوم به آن احتیاج دارد را نابود نخواهد کرد.

حمله می تواند آغازی برای خروج ایران از معاهده منع تولید سلاح هسته ای و خروج بازرسان سازمان ملل باشد. این حمله می تواند مقدمه ای برای خروج کارشناسان روس از رآکتور اتمی بوشهر و تنها منبع ذخیره پلوتونیوم نظارت نشده، باشد.

منبع: گاردین، 5 مارس 2007